I den ultimata alliansen hittar vi kopiösa mängder superhjältar som inget hellre vill än att spöa skurkar med krafter ingen trodde fanns. Har vi hört det förut, eller finns det möjligtvis något nytt i Marvel: Ultimate Alliance 2?

Ultimate Alliance 2 börjar med ett äventyr i den fiktiva staten Latveria, där våra superhjältar ska stoppa landets nye premiärminister. Tyvärr har de blivit förda bakom ljuset; uppdraget är inte sanktionerat från högre ort. När det går snett och Latverias premiärminister utför en terrorattack på New York gör det livet för superhjältarna mindre tilltalande.

Plötsligt ställs krav på att de ska registrera sig hos regeringen och det ställer förstås till det för våra hjältar som vill förbli anonyma. Numera kan de inte gömma sig bakom ett alter ego, klä på sig sina superdräkter när de önskar och ge sig ut för att misshandla skurkar utan att ha lagen på sin sida. En bit in i spelet måste du därför välja sida; antingen accepterar du kravet på registrering eller så sällar du dig till de hjältar som vägrar registrera sig.

Blandad kompott

Män av järn eller Kapten Amerika

Beroende på vilken sida du väljer får du tillgång till olika superhjältar. På den sida som väljer att registrera sig finns bland annat Iron Man och Mr Fantastic, medan den sida som inte vill låta sig registreras har superhjältar som Captain America och Luke Cage i sin fålla. Totalt fyra superhjältar kan du ha i ditt team samtidigt, men du kan aldrig blanda superhjältar från de olika sidorna. Har du väl valt sida får du hålla dig till ditt val resten av spelet. Det gör att du kan spela på två olika sätt, något som gör att titeln faktiskt håller längre.

Kapten Amerikas sköld håller för allt, även blixtar.

För att tycka om Ultimate Alliance 2 måste man förstås först gilla Marvels superhjältar. Och här möter du en i det närmaste otänkbar mängd trikåbärare som vi inte är vana vid att se tillsammans. Det känns lite konstigt att se Spindelmannen bredvid Wolverine och Iron Man, men det fungerar trots allt ändå.

Spelar du på egen hand tar konsolen hand om de andra tre superhjältarna. Att det går att spela upp till fyra personer tillsammans även lokalt är ett stort plus. Med andra ord kan du spela med vännerna hemmavid, utan att behöva krångla med uppkoppling och kostsamma guldabonnemang (om du kör Xbox 360, vill säga).

Varierande egenskaper...

... och kombinerade krafter

Alla hjältar har också olika egenskaper och de kan förbättras med hjälp av erfarenhetspoäng. Det känns dock som att sammansättningen av ditt team har mindre betydelse än vad det borde ha; för det mesta handlar det om att puckla på allt och alla. I längden handlar det mer om att du vill låsa upp mer av en specifik hjälte än att spelets utgång påverkas av hur din hjälte utvecklas.

Den största nyheten är möjligheten att kombinera superkrafter, vilket hörs på namnet. Fusionen av olika krafter gör spelet en aning mer raffinerat. Exempelvis kan Iron Mans energistråle kombineras med Wolverines klor – vilket gör att spridningen och styrkan av strålen blir bra mycket bättre när Iron Man skjuter på Wolverines klor. Som spelare vill man gärna utforska de här kombinationerna, vilket höjer helhetsupplevelsen.

Äter du din spenat får du sådana här muskler till slut.

Ett tydligt problem uppstår när det blir många skurkar i bild samtidigt, då blir spelet tyvärr väldigt rörigt. Även om det finns en lysande symbol ovanför den superhjälte du för ögonblicket styr så är det lätt att tappa fokus. Du finner ofta att din superhjälte springer åt fel håll för att du tittat på fel hjälte. Efter ett tag vänjer man sig vid det här, men det krävs en hel del koncentration för att hålla ögonen på rätt plats.

Från gång till annan väljer du hur du vill svara i en begränsad dialog. Det finns alltid tre sätt att svara på: aggressivt, diplomatiskt eller defensivt. Hur du svarar påverkar inte spelet särskilt mycket, däremot får du belöningar om du svarar konsekvent. De består bland annat av medaljer som ger hela laget förbättrade egenskaper. Dialogen är dock på gränsen till löjlig, den känns väldigt konstruerad. Dessutom är det väl ingen på allvar som skulle kunna tro att Big Ben svarar diplomatiskt...?

Ultimate Alliance 2 är i grunden ett kul spel, man kan enkelt koppla av ett par timmar med sin favoritsuperhjälte. Men det finns inte så fasligt mycket nytt och rörigheten ställer till det en del. Spelkänslan är ändå okej och med det extra djupet som finns tack vare möjligheterna att kombinera superkrafter, uppgradera sina hjältar och välja ett av två möjliga spår gör att det är lätt att längta tillbaka efter att man har stängt av.