Bostadsjakten blir akut när jorden går under. Följ med astronaut Joakim Kilman på en svensk rymdresa till platser dit ingen annan någonsin varit.

Minns ni den där reklamen som SJ sände för ett antal år sedan? Den där de svamlade om inre resor till bilder på resenärer som satt och dagdrömde. #Rymdresa tar det konceptet till sin logiska slutpunkt – rakt ut i rymden.

Den här roguelike-doftande rymdresan handlar nämligen i första hand om en inre resa. Och ensamhet. Det börjar med att jorden går under. Utan hem driver du ensam omkring i det svarta, kalla hav som är yttre rymden, med enbart dina egna tankar som sällskap. Du söker ett nytt hem. Någonstans där du kan höra hemma.

Rymd utan psykedelia är ingen rymd.

För att överleva i rymden behöver du resurser. Resurserna fungerar nämligen som både bränsle och som pansar mot meteorer och annat farligt som kan göra din resa kort. När du gasar bygger du långsamt upp fart och momentum. Ju högre fart desto svårare är det att väja, och ju mer resurser går det åt att lägga om kursen eller bromsa. I början räcker ungefär två träffar med rymdbråte för att du ska vara rökt. Senare kan du låsa upp starkare skepp med plats för mycket mer resurser, dock. Det gör det klart lättare att överleva längre därute.

En inre resa

Rymdresas största styrka är den lågmälda atmosfären och det eftertänksamma anslaget. Jag gillar verkligen monologerna som dyker upp för varje år som spenderas i ensamheten, till exempel. Och att sväva genom en mestadels död rymd är både vackert och sorgset på samma gång. Då och då flyter du också över smått hallucinatoriska bakgrunder, vilket för tankarna till Stanley Kubricks "2001: A Space Odyssey". Det blir närmast meditativt efter ett tag. I alla fall tills du tvingas göra om långa partier.

Det krävs mycket jobb för att bygga sig ett nytt liv i rymden.

Spelet är uppdelat i olika delar. Första delen handlar bara om att ta sig till nio olika punkter och utforska vad som finns där. Dör du så får du börja om på början. Det är väldigt retfullt att bli insugen av gravitationen runt en dödlig sol när du är på väg mot sista anhalten. När du väl klarat av detta måste du börja bygga dig ett nytt hem på en ny planet, vilket erbjuder lite välkommen omväxling och nya inslag.

De uppgraderingar du skaffat dig får du dock behålla, både vad gäller ditt skepp och din pilot. I takt med att rymden utforskas hittar du nämligen diverse skrot som kan användas för att uppgradera dina skepp – motorer, sköldar och lite annat. Du får också erfarenhetspoäng som kan användas för att göra dig bättre på att hitta föremål, göra det lättare att utforska eller hjälpa till att låsa upp avancerad teknik genom forskning. Det finns alltså mer att göra än att bara beundra utsikten och funderar över livets mening, även om det ibland blir mer repetitivt än det kanske hade behövt vara. Rymdresa är en finstämd resa – lika mycket inåt som utåt.

Skicka en rättelse