En iskall hall, fullt med gaphalsar. Lukten av svettiga män blandas med stanken av utspilld öl. Nej, du är inte på hembygdsföreningens vintermöte, det handlar om ishockey när vi testar NHL 2K10.

2K Sports kämpar i motvind för att hävda sig mot #EA, som är herrarna på täppan när det gäller sportspel i största allmänhet. Företagens båda NHL-spel är butiksaktuella och ur en recensents synvinkel är det inte rättvist att jämföra spelen utan att noga testa båda. Men i ärlighetens namn är det svårt att kringgå frågan om det inte finns ett sportspel för mycket på marknaden.

Att åtminstone känna till grunderna i ishockey för att kunna njuta av NHL 2K10 är nästan självskrivet, men det går att lära sig en hel del om ishockey bara genom att använda spelets möjligheter till träning. Om du inte kan reglerna kommer du garanterat att bli förbannad när spelet hela tiden blåses av för att pucken inte är först in i anfallszonen. Det är nästan ett måste att lära dig hur ishockey spelas innan du ens sätter konsolkontrollen i näven. För den som kan lite men inte tillräckligt är det givetvis skönt att kunna träna, men gissningsvis vill de flesta hoppa rätt in i matcherna.

Har du spelat mycket hockey tidigare kommer du att känna igen dig. Du kommer förmodligen att tycka att NHL 2K10 inte är någon större utmaning i jämförelse med vad du upplevt tidigare. Det går snabbt att lära sig hur AI-motorn fungerar, vilket medför att spelet blir tradigt om du spelar ensam. Målvakterna kommer du garantera att svära över, precis som tidigare så släpper de in fler mål än vad du hade önskat. Men, precis som i riktig hockey handlar det inte enbart om att ha en bra målvakt, försvaret av målområdet och försvarszonen är lika viktigt.

Nyheterna är inte särskilt många, den kanske största av någon praktisk betydelse är hur du skapar ditt lag och dina spelare. Den delen har helt och hållet byggts om, kanske mest för att ge dig möjligheten att skapa ett lag som är riktigt unikt. Du kan lägga timmar på att designa lagens utseende, inklusive logotypen.

Lätt att spela online

Svär ordentligt över nätet

Det riktiga motståndet möter du när du kör online mot mänskliga spelare och det är förstås här som NHL 2K10 kommer till sin rätt. För första gången känns det som om det är riktigt enkelt att spela online. Du kan bjuda in dina vänner till vilket spel du vill och det går oerhört smidigt. Du är igång på någon minut eller två – förutsatt att dina vänner är online förstås.

Att sedan sitta fyra personer i samma rum med ett par öl och chips är en upplevelse i sig. Det finns inte mycket mer att säga om det lokala spelet, annat än att det som alltid är kul att spela ishockey med sina polare.

Puckade puckar gör ingen glad.

Ljudet är den största besvikelsen och kan vara orsaken till att inlevelsen blir som den blir. Jag vill hävda att det har varit mycket bättre ljud i tidigare års utgåvor, nu känns det inte alls som att man befinner sig i en välfylld arena där folk skriker högt vid varenda tackling eller buar så fort någon blir utvisad. Det känns mer som en liten utomhusarena på landet där bara trötta pensionärer bryr sig om att titta på matchen. Kommentatorerna gör ett halvdant jobb, de kommenterar en del – men de känns ganska oengagerade. Lite mer glöd från kommentatorn önskas, inte någon trött figur som mumlar och aldrig visar några känslor.

Slimmade spelare...

... och nödiga domare

Grafikmässigt är NHL 2K10 snyggt för det mesta. Spelarna rör sig smidigt, rörelserna påminner mycket om hur det ser ut i verkligheten, men det blir värre när domarna dyker upp. De rör sig för det mesta som om de glömt att de akut behöver gå på toaletten och spänner sig i ren protest. Publiken ser däremot väldigt levande ut, detaljnivån är riktigt hög även om jag saknar en del svepande kameraöverblickar.

Snygga moves ger tyvärr inga stilpoäng.

Som vanligt finns det oerhört mycket inställningar, det är nästan lätt att gå vilse. Under testet prövar jag olika inställningar för hur isen ska bete sig och hur NHL-reglerna ska tolkas. Men i grund och botten behöver man inte tänka så mycket på inställningarna, det fungerar att spela utan att ändra.

Trots att NHL 2K10 är ett i grund och botten bra spel så lyfter det aldrig. Kanske beror den fadda känslan på att det inte går att göra ett hockeyspel mycket bättre, eller så beror det kanske på att Visual Concepts utvecklare har tröttnat. Det är samma gamla hederliga ishockeyspel som alltid, vilket förmodligen är problemet.