Dryga året efter att Spore fyllde ett tårtljus är det dags för Wii-folket att testa rollen som livets skapare. Men skeva genreblandningar får hjälteglorian att halka snett.

När #EA bestämde sig för att revolutionera evolutionen var det många som rynkade på näsan. Allteftersom de första recensionerna publicerades och gemene man fick spelet i sina händer stod det klart - Will Wright skapelse var faktisk en revolution. Någonstans på vägen försvann det förstånd som #Maxis visat världen att man satt på då man skapade #Spore, och någon galenpanna kom på att göra ett plattforms-beat 'em up av det hela.

Genre möter genre

Avsmak uppstår

Du börjar äventyret med att skapa en egen varelse, detta genom en editor som är näst intill identisk med den i originalet. Till skillnad från originalspelet skapar du inte en hel ras, utan enbart en karaktär som du sedan spelar med. Så här långt är titeln riktigt tillfredsställande. Valmöjligheterna är många och du låser upp fler och fler attiraljer till ditt nyskapade kreatur ju längre in i äventyret du kommer. Maxis är modiga nog att fusionera flera genrer - fast utan att lyckas på något vis.

Plattformselement blandas med något som kan vara historiens sämsta försök att göra ett beat 'em up. Plattformsdelen är medioker och du kommer till största delen vandra runt planlöst i den detaljfattiga världen. Målet är att träffa andra kreatur för att sedan utmana dessa och efter avslutad fight förhoppningsvis gå därifrån en kroppsmodifikation rikare. Den icke-originella storyn piggar inte heller upp: en fiende landar på din planet och du ska - hör och häpna - försöka besegra denna.

När du så tröttnat på äventyret kan du utmana en av dina vänner där era varelser ställs mot varandra. Nu är ni kanske många som förväntar er att detta är spelets höjdpunkt, men även här lyckas utvecklarna rasera det som annars brukar vara spelvärldens enklaste knep för att höja rolighetsfaktorn. I fighting-läget blandas armviftande med total förvirring – kontrollerna har aldrig varit i närheten av någon form av sunt förnuft.

Barnaga är förbjudet

Det borde även Spore Hero vara

Det hade varit lätt att avfärda alltihop som ett typiskt barnspel. Genren, om man kan säga så, har en lång historia av kvalitet som prioriterats bort till förmån för kända varumärken. Men Spore Hero lyckas inte ens imponera på sin tänkta målgrupp. Min sexårige son tycker, precis som sin far, att det enda roliga är att skapa sina egna djur. Till råga på allt ser spelet ut som något man spyr up efter en blöt lördagsnatt, även om en viss charm infinner sig i djurens design och animationer.

Jag har genomlidit många mediokra spel i mina dagar. Få har varit lika tråkiga som Spore Hero. Köp om du vill straffa ditt barn, avstå om du anser att barnet är värt kärlek och uppmuntran.