Microsoft och utvecklaren Inis gjorde Xbox 360 till en karaoke-maskin när de släppte Lips, på samma sätt som Playstation har sitt Singstar. Nu kommer uppföljaren, [/i]Lips: Number One Hits[/i], och vi ger dig en trumhinnesprängande syn på hur du kan göra för att sabba dina stämband.

Lips: Number One Hits är inte helt och hållet en uppföljare, det är samma spel i en snyggare förpackning, men med tillräckligt mycket ögon- och örongodis för att hela upplevelsen ska kännas rejält mycket bättre.

Spelsättet fungerar som tidigare: du väljer den låt du vill sjunga, ställer in om du vill sjunga med röstreduktion eller inte och väljer sedan duett, solo eller duell. Du kan också välja om du vill sjunga till originalvideon eller om du vill sjunga med någon av de alternativ som finns. Exempelvis kan du välja att spela bomben, där du måste släcka en brinnande stubin med ett glas vatten för att den inte ska explodera. Stubinen tänds hela tiden på nytt och du måste sjunga rätt – eller åtminstone hyfsat rätt – för att få nytt vatten i ditt glas. Det är stressande, men kul.

Något för alla

Nya och gamla låtar

Jag har svårt att tro att det finns någon som inte kommer att hitta en eller par favoritlåtar i den här samlingen. Här finns både nytt och gammalt: Roxettes "The Look", Coldplay med "Viva la Vida", Culture Club med "Karma Chameleon" och Lady Gaga med "Just Dance". Totalt är det hela fyrtio låtar och det är en riktigt bra blandning av just hitlåtar.

Som tur är behöver du inte sminka dig så här när du sjunger.

Hur bra det går att sjunga beror till viss del på mikrofonerna och som tur är fungerar de riktigt bra. De är trådlösa, blinkar snyggt i takt till musiken och är dessutom rörelsekänsliga. Om du sjunger ensam kan vem som helst plocka upp mikrofon nummer två och hoppa in och börja sjunga efter att ha skakat den.

En sak som Lips gör bättre än Singstar är kommentarerna som hela tiden syns när du sjunger bra. Singstar kan kommentera med dåligt eller uruselt, men det gör aldrig Lips. Det är därför lite trevligare att sjunga i det här spelet eftersom den värsta kommentar du kan få är ”okej”. Det kan tänkas att det finns en del människor som gärna vill ha uppriktiga kommentarer, men jag tror att de flesta hellre vill ha lite uppmuntran och stämningen blir bättre om man får positiva kommentarer istället för nedlåtande.

Lås upp prylar

Dags att spöka ut din avatar

Det finns en del angenäma nyheter i Number One Hits jämfört med första utgåvan. Bland annat får du en pokal om du placerar dig bland de främsta. Bäst är att få diamantpokalen, men det går även att få andra pokaler som guld- och silverpokal. En annan nyhet är att din avatar helt tiden är med i spelet. Han eller hon dansar med musiken och om du sjunger bra kan du låsa upp nya tillbehör. Det här är första gången jag spelar ett spel där det är möjligt och jag tycker att det är en riktigt kul nyhet. Bara genom att sjunga ett par låtar lyckades jag låsa upp en cool hatt och ett par schyssta discoskor.

Samla stjärnor och öka din ranking.

När du sjunger rätt fylls en mätare upp och när den når till slutet av stapeln kan du skaka mikrofonen och börja få stjärnor. Det här fungerar fortfarande likadant och det är stjärnorna som gör att du avancerar i din egen ranking.

Låtarna från det första spelet kan inte tankas in på hårddisken, vilket är lite synd. Istället måste man skyffla skivorna fram och tillbaka för att komma åt de andra låtarna. Men jag antar att det har att göra med copyrightregler och det är som det alltid är med den saken – ett hinder för användbarhet.

Ett av problemen med Lips var att det i början inte fanns särskilt många låtar att välja på. Singstar ligger långt före med utbudet, men Lips börjar komma ikapp. I skrivande stund finns nästan 200 låtar tillgängliga och fler tillkommer hela tiden. Tyvärr är det väldigt mycket fokus på den engelskspråkiga världen, även om det finns en del svenska och nordiska artister med. Vad Microsoft borde göra är att släppa lite svenska hits, lite barnlåtar och några paket med 60-, 70-, 80- och 90-talshits. Då skulle Xbox-ägarna inte behöva snegla avundsjukt på Singstar, för Lips är en trevlig upplevelse och utbudet är egentligen det enda problemet.

Något som är en väldigt stor och påtaglig skillnad mellan Lips och Singstar är att Lips känns mycket trevligare. Det beror inte bara på kommentarerna (där Lips är snällare) utan också på att själva atmosfären i Lips är mer party, mer "ha kul och sjung".... 13/11 Ehm, ok om det var längesen sist, men du ska veta att jag har lips, och det suger rejält! På den svåraste nivån kan man t.ex ta en ters-stämma (följa stämman som läggs i bakgrunden) och ändå få full pott, suger rejält! Och jo det är en dålig kopia, fort... 05/11 Jag förstår din tanke. MEN du seriöst. Hur många etiopiska, vietnamesiska eller ungerska låtar har haft hits i västvärlden? Svenska grupper har haft många hits i hela västvärlden. Vi lever just i västvärlden, och önskar därför hitmusik som spelats här.... 03/11 Jag tyckte de inte var särskilt skumt att de hade en låt med, är ju trots allt world tour och fanns ju många ej engelska låtar med. Dock låtvalet var ju lite sisådär. Kent har ju släppt engelska singlar? Sen så är de iofs skön rytm och melodi. L'via L'v... 02/11 lol, lips. 02/11 I första versionen av Lips kunde man det, men att man inte längre kunde nynna/göra ljud utan måste sjunga ska vara en av de stora "fördelarna" med det nya spelet. Synd bara att recensionen inte nämner något om det är sant... Senast jag spelade singstar/... 02/11 man måste inte sjunga de korrekta orden. Man kan nynna också. Det suger dock väldigt att göra det. Om man ska sjunga så ska man sjunga! 02/11 Hur är det med exaktheten i sången på Lips ? På Singstar måste man väl sjunga dom korrekta orden annars lyckas man inte ? Är det samma på Lips ? Vet iaf att sången på Rockband är en katastof, en full polare ylade sig igenom låtarna och fick maximalt med... 01/11 Mitt tips, skippa Lips. 01/11 "Framgångsrika spelidéer leder allt som oftast till kloner" Ja, det är ju Microsofts företagsstrategi. Tyvärr lyckas detta karaktärslösa företag att få marknadsandelar med en ofta sämre produkt än den de kopierade från början. 01/11