Färgglada bollar rullar nedför kullarna och hoppar över hål. Enkelt, underhållande koncept visserligen, men att hålla sina bollar i styr är inte alltid lika lätt.

LocoRoco Midnight Carnival är en avstickare från serien, en fristående expansion släppt på Playstation Store. Grafiken och konceptet är desamma som i det första #LocoRoco – enkla glada färger och 2D-plattform med personlig prägel. Du styr spelet med L- och R-knapparna som lutar världen åt det håll du vill rulla. Tryck in båda samtidigt för att hoppa. Banorna är strikt linjära och du samlar ihop poäng och jagar den snabbaste tiden. Midnight Carnivals lilla twist är att lägga större vikt på hoppandet – hoppa flera gånger i rad för att komma längre och högre. När de andra spelen i serien koncentrerade sig på utforskandet är detta mer Sonic, där du spinner och flyger fram.

Hopp och skutt i krokodilbukten

Detta leder till att svårighetsgraden är avsevärt mycket värre än vad LocoRoco-spelare är vana vid. De tidigare spelen gick långsamt fram och blev egentligen bara utmanande på de senare nivåerna, men här sätter det igång redan på tredje banan. Att ett spel vågar vara svårt är något jag vanligtvis ser som positivt, men i detta fall funkar det dåligt. Det beror på att kontrollen inte är gjord för att vara precis, snabb eller ens responsiv. I tidigare spel fungerade det ändå bra eftersom det aldrig krävdes några större mått precision, men i Midnight Carnival betyder det ögonblicklig död.

Svarta figurer jagar dig mellan hoppen, och om du hoppar snett hamnar du ofta bland taggar som suger bort ditt liv. Att kräva så noggrant planerade hopp och rörelser av spelaren när kontrollerna är långsamma är att be om att få hatbrev hemskickade till sig.

Jag vet vad Freud skulle sagt att detta ser ut som.

Å andra sidan är designen på figurerna och miljöerna fortfarande intressant och personlig. Banorna är något mörkare än innan, vilket skapar en mäktig kontrast till de glada och färgstarka bollar du styr. Det finns möjlighet att spela upp till fyra samtidigt via Ad-Hoc, något jag tyvärr inte haft möjlighet att prova.

Det är knepigt att veta vem spelet borde rekommenderas till. Det är för svårt för att passa någon som inte kört de tidigare delarna, men att man är veteran är ingen garanti att det ska falla i smaken. För mig som tyckt om seriens gulligheter och avslappnade tempo gör Midnight Carnival allt fel och skapar inget annat än svordomar över en kontroll som är fullständigt omöjlig att komma överens med. Svåra spel är något av en bristvara nuförtiden, och det är inte därför jag har svårt med spelet, det är enbart för att kontrollen inte fungerar till spelsättet. Midnight Carinval kan säkert vara något för de redan insnöade, men för alla andra är seriens tidigare delar bättre och detta inte värt mer än en suck.