Vill du ha ett husdjur men är pälsallergiker? Eller tål du inte doften av ladugård hemma i vardagsrummet? Lugn, nu finns EyePet – ditt virtuella husdjur.

Idén att använda en dator eller konsol för att skapa ett virtuellt husdjur har funnits ett tag. Tamagochi fick stort genomslag för tio år sedan och häromåret såg vi ett nytt försök i Nintendogs. Att det finns ett behov av de här husdjuren är tydligt, även om du än så länge inte kan få någon riktig fysisk kontakt. EyePet är dock inte långt ifrån. SCE Studios har tagit fram en lösning där du interagerar direkt med husdjuret. Med hjälp av den medföljande kameran kan du inte bara se ditt djur leka i ditt eget vardagsrum, du kan också agera med det.

Är det en höna? Är det Ägge? Nej, det är en EyePet.

EyePet inleds med en väldigt bra guide där du får hjälp att ställa i ordning ditt vardagsrum. Det ska vara rätt belysning och du behöver lite utrymme framför din TV. Kameran ska riktas så långt ner som möjligt, eftersom det är på golvet du ska leka med ditt virtuella husdjur.

Bra närvaro

Ditt ögonhusdjur springer på ditt golv

Fel färger och ljusförhållanden i rummet kan vara ett problem i andra spel där en kamera används för interaktionen. EyePet har inga sådana problem, även om bilden kan bli lite grynig. Närvarokänslan är nästintill perfekt, din nya virtuella vän springer omkring på vardagsrumsgolvet och reagerar på dina rörelser som om den faktiskt är där.

Du får också med ett speciellt kort. Kortet används för att flytta särskilda prylar och måste alltid vara vänt mot kameran för att fungera bra. Det kan först upplevas lite kantigt, men kortet är en riktigt bra grej. Det gör att du får en helt annan kontakt med prylarna i spelet.

Att bara se den lille gynnaren springa omkring hade förstås blivit tråkigt i längden. Som tur är finns det mängder av roliga saker du kan göra med din EyePet. I början är det enkla saker, som att få honom att hoppa, springa runt i cirklar och äta. Du behöver också städa upp efter honom när han bajsat. Sedan blir det mer avancerat. Du kommer att få rita tillsammans med ditt husdjur, bowla, ta kort och spela in filmer, kela det till sömns – möjligheterna är många. Det finns ett antal nivåer där du måste klara utmaningar, exempelvis att få din EyePet att fånga kex i luften, för att låsa upp nästa nivå.

Söt krabat

Är han en ny barnvakt?

Krabaten är söt och mina ungar blev riktigt kära i honom. Jag började till och med fundera om de hade glömt av sin hamster och kanin. Efter ett tag fick jag släpa bort dem från TV:n eftersom de inte ville lämna sin nya vän ensam. Riktigt så allvarligt var det kanske inte, men det är helt klart att ungarna gillar EyePet.

Frågan är förstås hur varaktigt EyePet är. Svaret är att jag tror det kan vara ganska länge. Möjligheten att agera tillsammans med ditt virtuella husdjur är omfattande. Att man kan rita saker tillsammans är bara början. Det går även att bygga virtuella leksaker tillsammans med den nya lekkamraten och antalet nya prylar du kan låsa upp är rätt många.

Så här fint kan du lära din EyePet att rita.

Det finns några små problem som kan vara värda att nämna. Ett är att det ibland kan vara svårt att hitta rätt placering för händerna när du ska vifta med dem ovanför eller klappa din vän. Men med lite övning, och kanske en liten justering av kameran, blir det ett mindre problem. Kamerans placering kan också innebära en utmaning om du inte har någon riktigt stabil plats att ställa den på. Du vill vara säker på att den inte rör sig och har du inget bra placeringsalternativ blir spelet därefter.

Tröttnar du på den lille jä...ln kan du alltid skicka ut honom i rymden.

Vuxna kanske inte leker ihjäl sig med EyePet, men det här spelet riktar sig främst till den yngre generationen och de kommer att hålla på med det länge. Vi vuxna ser på och väntar istället på den virtuella verkligheten där vi kan jacka in oss på riktigt.