Efter åtta år bryter amerikanska Ritual tystnaden när man i dagarna lanserat SiN Episodes: Emergence - uppföljaren till 1998 års actionrökare SiN. Då som nu står spelet i skuggan av konkurrenten Valves titlar i Half-Life-serien. FZ har synat Rituals comeback i sömmarna - men frågan är om man har tillräckligt på fötterna för att ge sin gamla ärkerival smisk på fingrarna?

Den som kan sin spelhistoria vet att Ritual sedan SiN stått i Valves skugga. Trots en för tiden banbrytande spelmotor och uppenbara likheter med Half-Life blev aldrig förstapersonsskjutaren SiN den framgång man räknade med. När Ritual för ett tag sedan släppte uppföljaren Emergence infann sig snabbt en känsla av deja-vú.

Emergence är det första i en kommande serie FPS-titlar förlagda till den fiktiva framtidsstaden Freeport. Precis som i det ursprungliga SiN porträtterar spelet den hårdföre Duke Nukem-klonen tillika polisbefälet John R Blade. Blade - som uppenbarligen hellre skjuter än talar tillrätta - injiceras under oklara omständigheter med en okänd substans av skurkduon Elexis Sinclaire och Viktor Radek. I ett ogenerat plagiat av John Carpenters kultfilm The Escape from New York tvingas Blade leta efter Radek i jakten på ett eventuellt motgift.

Amatörmässigt intryck

Spelet använder Valves egen Source-motor som teknisk plattform - ett val som borde borga för en genomgående hög grafisk kvalité och en spelupplevelse utöver det vanliga. Efter bara några minuter med spelet börjar emellertid brister i fasaden synas. Rituals eget utvecklingsteam behärskar varken Source-motorn eller speldesign på det sätt som Valve själva gör. 3D-modellerna håller en väldigt ojämn kvalité - där man satsat krut på huvudpersonerna är flertalet av de fiender som återanvänds i hundratal av undermålig - för att inte säga amatörmässig - kvalité.

Tyvärr utgör modeller och animationer inga undantag. Rituals kartlayout är ett skolexempel på en extremt linjär design och i mångt och mycket en återgång till det tidiga 90-talets FPS-titlar där påmålade dörrar, omkullvälta lastbilar och ologiskt placerade stängsel är huvudregel. Source-motorn till trots liknar Emergence med ett spelsätt som uteslutande förlitar sig på ren action ett dammigt gammalt spel. Den finess och grace som synts i Half-Life 2 lyser helt med sin frånvaro.

Där grafik och design i mångt och mycket är en tröttsam upplevelse lyckas Ritual förmedla ljudet bättre, om än marginellt. Spelets huvudpersoner är godkänt röstsatta av samma personer som tidigare agerat Blade, hans medhjälpare JC Armack och Sinclaire. Flertalet andra spelfigurer har dock en tendens att i tid och otid kommentera händelser som sedan länge är överspelade. Att höra en soldat ropa ut anfallsorder till sedan länge redan oskadliggjorda kamrater skulle på sin höjd varit godtagbart för fem år sedan - men inte idag. Ljudbilden består i övrigt huvudsakligen av vapenljud, en tämligen intetsägande bakgrundsmusik och enstaka kommentarer både från Blade och hans mer talföra vänner.

Omdöme

Den första delen i SiN Episodes lämnar inget bestående intryck. Jag är själv förvånad att Ritual inte tagit sitt eget varumärke på större allvar. Spelet liknar stundtals en skickligt gjord modifikation till Half-Life 2 - ett bra betyg om ideella krafter jobbat med Emergence, men ett tveksamt omdöme för ett företag som livnär sig på datorunderhållning. Skall nästa spel i serien intressera den kräsna FPS-spelaren bör Ritual överväga att låta någon annan göra jobbet. En erkänt kompetent spelmotor till trots lyckas företaget som bäst enbart visa upp en halvhjärtad actiontitel utan varesig hjärta eller hjärna. Gör om, gör rätt.

Testdator:

AMD Athlon XP 2500+
ATI Radeon 9600 Pro 128 MB
1024 MB RAM
Windows XP (SP2)

Tänk, det var ju precis hur HL2 var... Bästa sättet att snabbt se vart 'Teh Door(tm)' man skall gå igenom var, var att ställa ner grafiken - då kunde man se det på långt håll och slapp gå runt och titta efter... påmålade dörrar is teh shit. :up: 31/12 tyckte SiN Emergence spelet var ganska spännande och underhållande att spela igenom. håller med dock vad någon tidigare nämde om bossarna på slutet och att det var ett verkligen abrupt slut. 18/12 Nja, det är inte helt sant. Det finns kod kvar från Quake/Half life i Half life 2. Minns den ökända Half life 2-källkodsläckan som hände innan det släpptes. Enligt dom som kikat i den så fanns det massor med Quake-kod kvar, tom med kommentarer från id... 04/07 de brydde sig inte heller att lägga in HDR fastän vi är i 2006 och source kan göra det... Nä spelet känns föråldrat jag ångrar jag köpte skiten.. Sin 1 är så fan mycket bättre.. 28/06 Är ju förresten lite intressant att det här forumet mer handlar om folk som tjafsar om huruvida sourcemotorn är kass eller suveränt bra, än om SiN... 28/06 SiN Episodes: Emergence är ett spel som ger "vatten på kvarn" till alla de som tycker spelbranchen är barnslig och omogen... 28/06 Vad fan har jag fått det ifrån då? Jag var helt 100 på att spelet använde sig utav UE3 motorn :S 23/06 Orginalet SiN var mycket bra. Fortfarande ett av de bättre FPS jag har spelat. SiN Episodes ser ut som skräp, inte konstigt att de väljer att släppa ett avsnitt i taget. 22/06 Det var inte ultimata sanningar, det var inte änns sanningar det var dina åsikter. Sourcemotorn har valve kodat helt själva, så nej det är inte en upphottad hl-motor. Nej det gör den inte. 22/06 Enligt Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elder_Scrolls_IV:_Oblivion) använder den iallafall Gamebryo Engine. Dessutom finns inte Oblivion med i den här listan: [http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_engine] En sak som jag tycker är lite föråldra... 21/06
Skicka en rättelse