Nu kan du bli mångmiljonär på att skriva låtar till Britney Spears genom att spela spel. Nästan i alla fall, om vi nu kan kalla Rockstars portabla studio för ett spel.

För alldeles för många år sedan var techno den enda musikgenren som existerade för mig, gärna så minimalistisk som möjligt, där trummor och bas fick leka med tempoväxlingar helt själva. Åren har gått (jag har fem grå skäggstrån!) och trots att de gamla husgudarna Prodigy dånade ur högtalarna så sent som i förra veckan är beats inte längre huvudfödan i min musikaliska diet. Trots det blev jag väldigt nyfiken på #Beaterator, #Rockstars gamla webbtjänst som paketerats om till Playstation Portable med draghjälp av demonproducenten Timbaland, vars hitlåtar du inte lär ha kunnat undvika de senaste åren.

Hm, vad ska jag göra med alla pengasäckar?

Det första som möter dig är valet mellan två lägen, Live Play eller Studio. I det förstnämnda slängs du rakt in i loopjonglerandet där bas, trummor, synthar och effekter dras igång och stängs av i realtid. Totalt åtta kanaler är kopplade till de fyra knapparna och med lite finess kan du skapa en låt utan att ens ha rört ett klaviatur genom att välja från färdiga mallar och finjustera innehållet efter eget tycke. Själv tyckte jag mig inte märka någon större skillnad mellan medvetet tryckande och de slumpade stycken som uppstod i fickan men det är en lättillgänglig och snabbstartad lekstuga för dig som vill experimentera på tunnelbanan.

Spelets, eller snarare programmets, egentliga styrka hittas i studioläget där du i princip har total frihet, du är inte låst till någon genre. Även här har du åtta kanaler att leka med och medan latmaskar säkert kan göra storverk med det matiga ljudbiblioteket kommer ambitiösa musiker på språng att vilja göra allt från grunden, vilket är fullt möjligt. Förutom att placera ut de färdiga instrumentljuden i valfri takt och form kan du till och med påverka hur de låter via en rad knappar och vred; varför inte köra trumljudet baklänges med eko? Det är här din talang och kreativitet tar över och min brist på desamma vara ger mig ångest. När du är klar med din skapelse kan du exportera den som midi-fil på ett minneskort.

Rattar för den rattokige rattaren

Samtidigt som jag som lekman inte kan se några begränsningar har jag svårt att föreställa mig att en seriös musikproducent skulle använda Beaterator professionellt. Jag tror också att avståndet mellan att lattja i detta till att skapa något som får folk att skaka rumpa på ett dansgolv är minst lika långt.

eller hur :D jag upphör inte att avundas och avguda denna människa. 30/11 Oh, Dubfx var cool! 30/11 Jag bor i Lund annars hade jag gärna kommit in och lekt lite med spelet och gett ett utlåtande baserat på annat än skärmdumpar. Jag vet inte hur basshunter gjorde sin låt men du gör många klassiska antaganden om musik produktion som är helt felaktiga.... 30/11 Det här är ju ett program "Spel" för basshunters idoler. Copy paste ett wave ljud. Det vill säga en rytm eller melodi som redan finns. Som basshunter gjorde. Öppnade "Daddy DJ"s refräng i fl studio och sjöng "boten anna" haha kom igen? En trum rytm som... 30/11 Intressant! Som lekman har jag inte den insynen, som tidigare nämnt, utan kan bara utgå från den lilla erfarenhet jag har av till exempel Rebirth för massa år sedan. Om du bor i Stockholm får du gärna komma förbi redaktionen för en snabb titt, vore intr... 29/11 jag producerar egen musik och av skärmdumparna att döma så är detta inte bara att klippa och klistra. På synth bilden finns alla knobs och inställningar som finns på det flesta mjukvaru synthar. Men inga avancerade inställningar men det behövs ofta inte... 29/11 Färdiga slingor man klistrar och klipper.. då går det bort. :/ 29/11 Känns det inte som att det största minuset du ger är att professionella musiker kanske inte är like entusiastiska som nybörjare angående beaterator? Samtidigt så är du inte ett proffs själv så den poängen känns lite substanslös. Läste en annan recension... 29/11 Lite nyfiken, hur kommer det sig att ni kör endast hela betyg nu? :p Har inga problem med det, är som sagt bara nyfiken. 29/11 Ähum... En viss korrekturläsare tycks ha råkat peta på betygsinställningen utan att veta om det. Spelet ska ha betyget 3, inget annat. Vi kör enbart hela betyg, halvorna finns kvar i systemet av kompabilitetsskäl. 29/11