Strategispelet Rise of Nations blev poppis för ett par år sedan. Utvecklarna Big Huge Games ville vandra en något snävare väg med sin uppföljare; mer fokus på story och färre raser blev resultatet. Kan basbyggande och resurshanterande kännas intressant 2006? Joråvars.

Ibland strävar man så hårt att knyta ihop alla trådar att man lindar in sig, ofta helt utan anledning. Rise of Legends är i grund och botten ett klassiskt RTS. Du bygger baser, utvecklar dem och färdas svärtade kartor igenom för att leta resurser och sedermera strida mot alla enheter du inte själv skapat. Konceptet är familjärt och få genombrott har skett i genren de senaste 10 åren. Märkligt nog är Rise of Legends ett trevligt, kompetent och gediget spel – trots att det inte förnyar genren avsevärt.

Gemytliga filéer

RoL kräver alltså inte mycket försnack. Tre raser fajtas om makt och utrymme med olika medel. Somliga är uppfinningsrika och somliga nyttjar magi. Olika spelstilar passar bättre till olika fraktioner, och det mesta känns välbalanserat redan från start. Fantasifullt och charmigt. Stämningen spelet igenom doftar av steampunk varvat med kolonisation och lite renodlad sci-fi. Överhuvudtaget känns spelet som en blandning av en hel hoper spel (och filmer för den delen). Emellertid känns inget som direkt stöld. Man har bara trakterat kniven tjusigt och trancherat filéer från de bästa i genren. Här finns mycket värt att nämna som är bra. Spelet är föredömligt lätt att komma igång med, du kan få tips (specifika för varje fraktion eller överlag) och interfacet är överskådligt. Det gläder också att det detta till trots finns en del djup och inställningar för de som suktar efter sådant. Musiken är en positiv överraskning och bitvis bland det bästa man hört på länge. Den långa kampanjen såväl som skirmish-bataljer med en uppsjö kartor och alternativ torde göra spelet långlivat. Kombinationen enkelhet - helhet håller tillsammans med spelarvänliga detaljer fanan högt.

Och lite skav

Som så ofta finns det tyvärr anledning att gråta ut vid klagomuren. I det här fallet handlar det mest om ljud och bild, ai och en handling som inte riktigt griper tag trots uppenbara försök. Kombon ljud och bild känns i mitt kräsna tycke något ålderstigen (ett arv från föregångaren månne?). Det är verkligen inget fel på den grafiska stilen som sagt, som både är charmig och kreativ. Visuella ting allena har heller aldrig sänkt ett spel. Men i brist på annat måste man ju som svensk klanka på något... Kanske är jag petig men jag saknar det där riktiga grafiska skimret. Med ljudet är det precis likadant. De trista och gamla ljuden (är det knallpulver ni har i bössorna, gubbar?) hade gärna fått ersättas av en mer detaljrik och fyllig ljudbild.

Intelligensen hos dina soldater är heller inte den bästa. Trupper kan mycket väl stå och titta på fast deras kamrater slåss mot övermäktiga odds tio meter bort. De träder också regelbundet över den skiljelinje mellan dina ägor och fiendens som kostar dig hälsa att överträda. Detta trots att man har ”defensiv” markerat som stridsläge. Denna petitess irriterar då man strategiskt positionerat sina trupper på rätt sida och väntar på att fienden istället ska trampa över klaveret, så att säga. Till sist noterar man lätt att storyn inte engagerar en märkbart. Trots en varsam invaggning i händelseförloppet saknar manuset skärpa.
Överlag är Rise of Legends emellertid ett gediget hantverk, tro inget annat. Det avnjutes bäst en kulen kväll nu när solen äntligen fattat grejen.

Testsystem:

AMD Athlon XP 2700+
1 GB RAM
GeForce 6800 Ultra

Vad klagar alla på? Rise of Legends, det bästa RTS som någonsin gjorts enligt min mening. Spöar titlar som WC3, C&C3, AOE3 lätt. Starcraft 2 blir kul men inte lika kul som det här ;) Obalanserat? Knappast, att en Glass Dragon skulle röja ner hela städer... 04/08 Hmm... har inte lirat med salamandrar så mkt än. Tål att kikas på. :) Sedan ska man ju kanske definiera också om man snackar mp eller skirmish. En människa spelar ju fortfarande ngt mer taktiskt än cpu:n. ;) Det borde kunna vara riktigt ballt i mp iaf.... 11/06 T ex att kristall draken röjer ner hela städer själv -.- och inget i princip kan stoppa en en stor grupp med salamandrar tackvare deras AoE attack :P Och enheterna är inte direkt orginella, typ hälften av dom fanns i total anniliation kindoms :P och det... 11/06 Krigshot slog en ganska stor spik på huvudet. Att spelet är värt avsevärt mer än en tvåa är självklart i mina (och de flestas andra skulle jag tro) ögon. Obalanserat - på vilket sätt då? Jag skulle snarare säga att det är balanserat; dessutom med flera... 11/06 Personligen så tycker jag att detta spel är väldigt bra. Miljöerna är variationsrika, musiken är väldigt bra dock passar den inte alltid in. AI:n har jag inte märkt nått större fel på och enheterna är väldigt intressanta. Storyn kanske inte är så jävla... 10/06 Enheterna är inte speciellt roliga i min mening heller, det är inget man inte sett förut :P 10/06 Tanks, skalbaggar och demoner, kul blandning på enheter iaf. Inte spelat själv eller läst recensionen, bara kollat bilderna. :$. Men är det obalanserat och allmänt dåligt är det juh synd. :/. 10/06 yeah, skulle också givit det 2/5 max. Hela spelupplägget suger och känns föråldrat, och även striderna känns tråkiga. Vad finns då kvar i ett krigsstrategispel? 10/06 Tyckte inte heller det verka lika skoj som första spelet, men testade det hos en polare, och måste säga att det va grymt skoj. Demot va otroligt dåligt gjort, visst ain e väl sådär och vissa grejer behöver tweakas, men det e bra 10/06 Tycker inte detta verkar lika skoj som Rise of Nations. Men det lär man väl märka. 10/06
Skicka en rättelse