Mangafigurer mot pastellmålningar i ett peka-klicka-fantasy-äventyr utvecklat av ett svenskt indieföretag med ett finskt förnamn - det här ska bli spännande!

Wildhollow beskrivs bäst som ett lättsamt, ganska ovanligt äventyr med mycket självsatir. Historien börjar med att du efter utlandsstudier anländer till din hemstad för att upptäcka att dina föräldrar är bortrövade och att deras gård ligger i spillror. Spelets kretsar sedan kring att gräva djupare i vad som hänt och att försöka ta reda på vart dina föräldrar tagit vägen. Turligt nog är humorn så påtaglig och konstant att det ledsamma upplägget inte utvecklas till någon snyftare, snarare tvärtom. I princip samtliga karaktärer har både en och två mysdryga kommentarer på lur, något som skapar en ganska härlig stämning.

Peka, klicka, repetera

Du tar dig runt i den färgglada världen genom att klicka på allt och alla för att leta information som kan leda dig vidare. De karaktärer du möter har många (med stort "M") dialoger som ger olika utvägar berende på vilka svar du väljer. Allt som oftast är det inte självklart vad som ska göras härnäst. Det gäller helt enkelt att utforska världen och dess karaktärer för att komma någonvart. Det kan låta som ett segt upplägg, men den sköna atmosfären, den genomsyrande humorn och den härliga, om än lite ovanliga, grafiken gör letandet efter nästa ledtråd riktigt trivsamt.

Kritmålad 4:3-värld

I skepnad av spelets huvudperson, som kan vara kvinna eller man, ska det utöver uppdragen och sökandet efter dina bortrövade föräldrar också tas ett par spadtag hemma på gården. Här handlar det om hederlig farmarsimulering med matning och gosning för att hålla dina djur så nöjda som möjligt tills dagen kommer då de ska säljas för lite välförtjänt kosing.

Farbror glad hemma i byn

Inte för alla

Djurhållningen är ganska trevlig, åtminstone tills du inser att kreatursskötseln och minispelandet för att samla mat till dem allteftersom blir ganska monotont, samtidigt som det stjäl lite väl mycket tid från huvuduppdraget. Dessvärre är detta ett nödvändigt ont för att du ska kunna köpa utrustning och andra nyttoprylar för att kunna ta dig vidare genom föräldraletandet. Men trots viss långrandighet är Wildhollow ändå ett spännande och skönt alternativt i en ibland medioker spelvärld. Har du tålamod och gillar djur, mysiga miljöer och peka-klicka-äventyr är de cirka 140 riksdaler spelet kostar inte mycket att bråka om. En stark trea!