Mina intryck från de första veckornas spelande var överlag positiva. Visserligen fanns det några väldigt irriterande problem, som timlånga köer och proppfyllda servrar, men de är i dagsläget helt borta. Fler servrar och bättre kapacitet har löst många problem från lanseringen.
Allt är inte guld som glimmar
Möjligheterna för guldsäljare och kanalspammare att förpesta spelupplevelsen har också begränsats kraftigt. I slutet av november tog #Ncsoft i med hårdhandskarna och [n=35598 stängde av] 16 000 konton vars användare sålt eller köpt guld, använt botar och spammat chattkanaler med olika erbjudanden. Än idag kan man dock stöta på spammare och guldsäljare fast det är i en allt mer begränsad form.
Förutom dessa två punkter har det skett en hel del andra förändringar. Förut kraschade alltid spelet för mig när jag besökte huvudstäderna. Det problemet och andra buggar har städats bort. Andra nämnvärda ändringar är spelrelaterade, bland annat har de ökat xp:n för olika quests. Däremot existerar en del buggar som gör att vissa uppdrag inte är genomförbara.
Vid tidpunkten då jag avslutade del ett av recensionen hade jag knappt spelat mot andra spelare, förutom i mer eller mindre meningslösa dueller mot folk av samma ras. Det är först vid nivå 25 du kan ta del av renodlade PvP-strider i Abyss med allt vad det innebär. Spelare mellan nivå 10 och 24 får nöja sig med slumpartade portaler, eller rifts som de kallas. De öppnas med jämna mellanrum och tillåter teleportering till de i vanliga fall otåkomliga spelvärldarna för din ras. Striderna blir sporadiska och är ofta inte värda besväret. Fast ibland kan det vara roande att ge sig på en inte ont anande spelare som står och grindar.
Levlandet mellan nivå 1 och 12 görs på ett par timmar och quests ger den bästa utdelningen. När du närmar dig nivå 20 saktar utvecklingen ned och i mitt fall var grinding det snabbaste sättet att dra in erfarenhetspoäng. Solospelar man tar ökningen längre tid, men samarbetar man och dräper elite mobs och kör group quests är vägen till nivå 20 betydligt mer underhållande och smärtfri.
Allvaret börjar vid 25
När du tar dig från den skyddade miljön och in i Abyss öppnas en helt ny värld. Här är det djungels lag som gäller. Det är egentligen här spelet tar sin början. Nivå 1-24 känns mer som en introduktion till spelets stora del, nämligen PvP. Trots det finns det mycket kvar att göra i PvE. Solospelare får det allt svårare att ta sig framåt på de högre nivåerna och levlandet går allt saktare.Tyvärr är grindingen fortfarande det snabbaste och effektivaste sättet att komma upp i nivå.
En bit kvar till toppen
Ett orosmoln har alltid varit om det fortfarande finns saker att göra när man närmar sig maxlevel. Många bekanta har tyvärr slutat spela på grund av tristess och att det blir allt mer meningslöst att lira när de börjat närma sig nivå 50. Personligen har jag dock en bra bit dit och min filosofi med spelandet är att ha kul på vägen.
Från lanseringen till idag har Aion inte förändrats speciellt mycket. Många av de klagomål jag hade i första delen har rättats till men de förändrar inte spelupplevelsen nämnvärt för de som inte gillade spelet då. Aion är inte lika hardcore som #Lineage II och inte lika tillgängligt som #World of Warcraft. På ett plan känns spelet en aning tomt och det har sina brister, men jag hoppas och tror att det kommer att förändras med framtida tillägg och uppdateringar.
För egen del är Aion det första onlinespel jag riktigt fastnat för sedan jag la #Eve Online på hyllan för några år sedan. Det är inte perfekt, men det bjuder på en underhållande onlineupplevelse som förhoppningsvis växer med tiden.
» Våra första intryck av Aion