Succen med ett MMORPG utan månadsavgift rullar vidare. Jag tänker inte gå in något djupare i spelsystemet i denna recension av Guild Wars: Factions eftersom det är samma som i den första delen, nykomlingar till Guild Wars rekommenderas att läsa vår recension av den första delen i serien. Precis som sin föregångare håller Factions hög klass i såväl grafik som i ljudkvalité. Spelet säljs som en fristående expansion, vilket i korthet innebär att spelmotorn är densamma men att innehållet skiljer sig något från originalet. En fristående expansion innebär även att du inte behöver originalet för att kunna spela expansionen, något som borde glädja nya spelare. Man erhåller dock en viss fördel ifall man innehar ett exemplar av bägge spelen eftersom de saker man kan hitta och de färdigheter som finns skiljer sig mellan de två. Det finns inget hinder för att spela igenom och låsa upp färdigheter och hämta saker från bägge kampanjer med sin avatar.

Två nya yrken

Förutom en helt ny värld att utforska så erbjuder spelet möjligheten att spela med två helt nya yrken samt ungefär 300 nya färdigheter. Till de nya yrkena hör Assassin och Ritualist, den förstnämnda dödar snabbt och effektivt sina offer i närstrid medan den andra frammanar andar och nyttjar krafter från de döda för att göra rätt för sig på slagsfältet. Bägge yrken fyller sina roller väl, assassin gör mycket skada på kort tid men klarar inte av att ta så mycket stryk. Kärnan i detta yrke är att springa fram mot en motståndare, dra av en kombinationskedja för att sedan göra en snabb reträtt för ladda upp för nästa strid. Ritualistens roll är att främst att se till att hålla gruppen vid liv och dela ut skada. Ritualisten ses oftast som en sekundär helare, något som jag anser att den första delen i spelet saknade.

Att spela Guild Wars

Den nya kampanjen är rolig och varierande att spela igenom, jag upplever dock att den är en aning kortare än Prophecy-kampanjen från Guild Wars. Trots att det finns ett PvE-element (spelare mot monster) i spelet så ligger tyngsta fokus på PvP (spelare mot spelare). Trots att man kan välja att skapa en PvP-avatar på en gång på maxnivå så rekommenderar jag ändå att man spelar igenom kampanjen då det innebär att ens avatar får både bättre färdigheter och utrustning. Att spela igenom hela Factions-kampanjen tar inte särskilt lång tid, vet man vad man ska göra och nöter ordentligt så borde man ha sin avatar på högsta nivån efter 2-4 dagars spelande. Efter att man nått maxnivå så finns det självklart annat att göra, exempelvis göra uppdrag för att få ännu bättre utrustning eller för att låsa upp ytterligare färdigheter. En av de större styrkorna med Guild Wars är att även om du enbart spelar 20 minuter om dagen så hinner du få något gjort, detta till skillnad från andra spel i genren där det kan krävas timtals spelande i sträck för att få ut någonting av spelet.

Uppdrag i all ära men det är i PvP som detta spel verkligen briljerar. Klicka på en knapp för att ställa dig i kö för att få slåss och spelet sätter ihop ett lag och skickar iväg er till slagsfältet inom några sekunder. Intensiva och varierande strider mot motståndarlagen inleds strax därefter. Det vinnande laget går vidare och det förlorande åker tillbaks till start, ju fler strider ett lag vinner i rad, desto mer poäng får det. En kul detalj är att PvP-stridsfälten delas mellan de bägge spelen vilket är något som borgar för att det alltid finns någon att spela med.

Ett vanligt problem i MMORPG är att vissa klasser/yrken är väldigt obalancerade i förhållande till de andra. Detta är en punkt som ArenaNet lyckats väldigt bra med i Guild Wars, trots att det går att använda ett stort antal kombinationer av yrken på sin avatar (primär och sekundär) så är ingen av dem bättre än någon annan. Att utvecklarna lyckats så bra med denna aspekt höjer spelkvalitén avsevärt.

Trots att spelet säljs som ett MMORPG och att jag också placerar det i den kategorin så anser jag att det är smått felaktigt. Det är bara städer och andra centrala områden som man har möjlighet att spontant träffa på andra spelare. När du ska ut och göra uppdrag så formas grupper inne i städerna innan man beger sig ut på äventyr. När det är PvP-spel mot andra spelare så sätts lagen ihop innan man går in i arenan. I bägge fall blir grupperna tilldelade privata instanser, en privat klon, av den aktuella del av världen som man befinner sig i.

Sammanfattningsvis kan jag säga att spelet har många timmars underhållning att bjuda på. De nya klasserna fyller två tomrum som jag personligen saknat när jag spelat Guild Wars. Spelet är välgjort och oavsett om man är den typ av person som nöter igenom ett spel eller en person som bara spelar då och då så finns det något som passar. Slutligen rekommenderar jag nya spelare att satsa på expansionen först eftersom den har mer att bjuda på och på grund av att det är mer aktivitet i äventyrsdelen. Inlärningskurvan är något högre i Factions men det är ingenting som jag upplevde som negativt då det istället innebär att man kommer ur träningsfasen snabbare.

P4 2,8 GHz
Radeon X800XT 256 Mb
2 Gb RAM