Sagan om Sims fortsätter, kanske i oändlighet. Utmaningen att starta företag är stor, både i spelet och i verkligheten. Tror du att du som egen företagare kan luta dig tillbaka så tror du fel, för i Sims 2: Arbetsliv får du ingen rast och ingen ro!

Nu är det simmarnas tur att starta eget. Kanske en skönhetssalong, en spelbutik eller en krog kan passa? Med den tidigare expansionen ”Nattliv” kan du även starta upp exempelvis en klubbverksamhet. Vid en första anblick kan det tyckas finnas oändliga möjligheter, framförallt när utvecklarna lagt till ytterligare 125 nya föremål. Men så är inte fallet och historien är tyvärr inte enbart en saga. När jag upptäckte att spelet laddades segare och att en del föremål helt enkelt inte gick att placera om, försvann suget efter mer spelande rätt fort. En kaffekokare till exempel tvärvägrade att vändas runt åt det håll jag ville ha den.

Grannen nära, men ändå långt borta

Grafiskt sett är nog den största nyheten att grannhusen och tomterna intill syns när du spelar, vilket är trevligt. Däremot är det tyvärr inte möjligt att själv kunna promenera dit med sin sim, men det är dock mycket enklare att byta familj eller tomt när du redan är inne i ett spel. Att det lagts till ett ”shoppingdistrikt” (vid namn Blå lagunen) blir förstås ingen större överraskning. Skulle det inte passa att öppna en butik mitt i kommersen, så kan du alltid fila och sätta fart på din verksamhet i hemmets trygga vrå.

Så fort du har lite pengar i plånboken och en strålande affärsidé, är det bara att starta upp. Inga tråkiga papper att fylla i eller någon löpande bokföring krävs, utan här får du en försmak på alla dess roligheter med att starta eget. Tack och lov får man väl säga, eftersom det annars skulle bli lite för realistiskt. Något som dock gör det mycket mer verkligt är den kundlojalitet du bör ha för att kunna sälja och knyta kontakter. För mycket ”pang på rödbetan” gör ingen glad och det märker man ganska snabbt.

Prissättningen egentligen rätt självklar

Innan du sätter igång med din briljanta verksamhet måste du prissätta de varor som du vill sälja. Hur det skulle göras kändes dock inte alltför självklart. Efter en bra stund och en del bläddrande i handboken blev jag varse om att proceduren var så enkel att det var konstigt att jag inte förstått den från början. Lösningen fick mig, trots sin enkelhet, att klia mig ordentligt i huvudet, när den egentligen var riktigt genomtänkt. 1-0 till spelet, helt enkelt.

Jag vet inte riktigt om jag kan säga att Maxis har lyckats något vidare bra med detta spel. I det första spelet i serien så tröttnade jag efter tredje expansionspaketet och ska sanningen fram var det med viss skepsis jag tog mig an expansion tre till ”The Sims 2”. För varje föremål utvecklarna spottar ut mattas storyn av och girigheten hos dem lyser igenom. Eller så är det kanske så att jag helt enkelt börjar bli för gammal för det simulerade "bestämma själv"-livet. Tillfällig underhållning där bara fantasin sätter gränser kanske passar de mer drömmande och de yngre lite bättre. För mig känns det som att sagan om Sims börjar närma sig sitt slut.

AMD Athlon 3000+
ATi Radeon 9600 128MB