Vi ser fler och fler utgåvor i Guitar Hero-serien som är dedikerade till specifika band. Än så länge har dessa spel fått ganska bra omdömen men hur är det med Van Halen?

Efter att ha bekantat oss med #Aerosmith och #Metallica (samt #The Beatles, om vi sträcker oss till konkurrentserien) är det dags att skaka hand med #Van Halen, rockbandet som hade sin storhetstid på 80-talet. Spelet kommer laddat med 45 låtar, men se upp; endast 25 av dem är låtar av själva Van Halen. Resten är en salig blanding kända och okända låtar. Vi hittar till exempel The Offspring med "Pretty Fly (for a White Guy)", Blink-182 med "First Date" och Third Eye Blind med låten "Semi-Charmed Life". Vad de har med Van Halen att göra vet jag inte.

Vad behagar Van Halen-låtar finner vi klassiska "Jump" och... jaa... hrm... låt oss säga att om du inte lyssnat mycket på Van Halen kanske "Jump" är en av få låtar av gruppen du känner igen. Är du lite mer bekant med bandet känner du igen "Dance the Night Away", "Ain’t Talkin’ ’bout Love" och "Hot for Teacher" som några av deras mer populära låtar. Dock hittar vi inga låtar från efter 1984 vilket är synd, speciellt då bandmedlemmarna i spelet är dagens något åldrade gubbar. Det är först i några av de sista låtarna i kampanjen vi får uppleva den äkta 80-talskänslan men spandex och fluffiga frisyrer.

En kampanj av besvikelser

Appropå kampanjen så är den en besvikelse. Vi kunde ha fått följa bandet genom deras karriär men istället får vi bara välja låtar ur en lista bestående av Van Halens och ”gästartisternas” alster, och de blandats hej vilt. En annan sak som gör mig lite besviken med karriärläget är att om man spelar med tre kompisar så måste en sjunga. Vi hade tänkt köra med tre gitarrer och ett trumset men det gick inte och ingen av oss var värst sugen på att ansvara för sången. Lite synd.

Efter att ha spelat en stund börjar jag fundera på varför Guitar Hero: Van Halen istället inte släppts som nedladdningsbart material; att ge ut det som en fullpristitel förvånar mig, inte minst för att vissa funktioner från #Guitar Hero 5 saknas. Är du ett hardcorefan av Van Halen kanske du kan ha lite kul med det här spelet. Andra personer bör undvika det.

Klicka för mer information

Van Halen-låtar
“Ain't Talkin Bout Love”
“And The Cradle Will Rock”
“Atomic Punk”
“Beautiful Girls”
“Cathedral” (solo)
“Dance The Night Away”
“Eruption” (solo)
“Everybody Wants Some”
“Feel Your Love Tonight”
“Hang ‘Em High”
“Hear About It Later”
“Hot For Teacher”
“Ice Cream Man”
“I'm The One”
“Jamie's Cryin”
“Jump”
“Little Guitars”
“Loss Of Control”
“Mean Street”
“Panama”
“Pretty Woman”
“Romeo Delight”
“Running With The Devil”
“So This Is Love”
“Somebody Get Me A Doctor”
“Spanish Fly” (solo)
“Unchained”
“You Really Got Me”

Gästartister
Alter Bridge - “Come To Life”
Billy Idol - “White Wedding”
blink-182 - “First Date”
Deep Purple - “Space Truckin”
Foo Fighters - “Best Of You”
Foreigner - “Double Vision”
Fountains of Wayne - “Stacy's Mom”
Jimmy Eat World - “Pain”
Judas Priest - “Painkiller”
Killswitch Engage - “The End Of Heartache”
Lenny Kravitz - “Rock And Roll Is Dead”
Queen - “I Want It All”
Queens of the Stone Age - “Sick, Sick, Sick”
Tenacious D - “Master Exploder”
The Clash - “Safe European Home”
The Offspring - “Pretty Fly For A White Guy”
Third Eye Blind - “Semi-Charmed Life”
Weezer - “Dope Nose”
Yellowcard - “The Takedown”

[video=4207]

Van Halen störtdök ganska omedelbart efter att Sammy Hagar lämnade skutan, och alla försök att tjäna pengar på deras musik; retro-musik, är som att försöka snuva någon på stålar, speciellt eftersom Van Halen ofta är grundbulten till vad många anser vara... 25/02 Oengagerad recension, även om jag kan förstå att recensenten inte vart så engagerad av spelet. Instämmer med att det låter som att detta borde släppts som DLC. 24/02 Btw, spelets omslag är från Eddie Van Halens gitarr där dekorationen på gitarrkroppen ser ut sådan. Så det finns ett syfte med varför omslaget ser ut som det gör och är således inte någon spindelmannen-rip-off så länge inte Eddie själv hade en tanke med... 24/02 Tar de fullpris för alla de här små GH-spelen? Det kan ju inte vara så svårt att göra nya låtar till ett helt nytt GH-spel som annars är precis likadant. Att de gör nya figurer till scenen och så betvivlar jag att någon över 10 år faktiskt bryr sig om... 23/02 Var i Gamestop idag, när jag såg boxarten på spelet trodde jag först det var "Guitar Hero: Spiderman" hahaha :P 23/02 Asså.. till och med jag tycker att dom pumpar alldeles för mycket GH spel nu och jag är helt galen i GH.. Jag har GH3, GHWT, GHM, GH5 och Rockband 2... skulle vara mycket bättre om dom gjorde som i Rockband att dom skaffar ett grymt stort DLC istället... 23/02 Finns i det betydligt bättre spelet Rock Band 2 redan. 23/02 Judas Priest - Painkiller är ju awsome, den borde dom släppa som nedladdningsbar låt 23/02 Fruktansvärt tunt låtmaterial när man släpper en van Halen-version. Inget för de redan frälsta, och då framför allt amerikaner? 23/02 Aahahaha van halen hahaha 23/02