Det var bara en tidsfråga innan det skulle ske - att tidernas kanske mest populära sci-fi-serie skulle äntra det massiva onlinespelandets värld. Nu har det hänt och de senaste veckorna har jag spenderat med klingoner, borger och vulcans. Men eftersmaken är en smula bitter.

Star Trek Online revolutionerar inte MMO-genren på några plan. Spelet bygger på etablerade spelidéer (#World of Warcraft, #The Lord of the Rings Online) i sci-fi-miljöer (#EVE Online, #Anarchy Online) och tar inte ut svängarna nämnvärt. Vad det beror på kan jag inte svara på, men som Andy Velasquez sa i vår förhandstitt har det funnits en viss rädsla - Star Trek och dess fans är nämligen inget man leker med.

Få överraskningar

Du börjar med att välja ras, klass och utseende på din karaktär. Du kan välja mellan 16 raser, antingen inom federationen eller senare även som klingon. När du valt ras och tillhörande färdigheter kan du välja fritt hur du vill att din karaktär ska se ut och röra sig. Allt är med andra ord som vanligt och helt i sin ordning. Men förutom att du bestämmer vilka egenskaper din karaktär kommer att ha, får du även senare i spelet möjlighet att handplocka en besättning till ditt alldeles egna rymskepp.

Ibland kan man få hemlängtan i rymden.

De första uppdragen ger en genomgång av spelets mer grundläggande funktioner och utformning. Precis som det brukar vara med MMO-spel har det en ganska brant inlärningskurva med en hel drös inställningar att hålla reda på och en mindre ordlista av begrepp som man sällan hört talas om. I början är det ganska svårt att hitta sin egen nisch bland alla möjligheter, och det dröjer faktiskt ett ganska bra tag innan du har lyckats hitta den perfekta kombinationen av egenskaper, färdigheter och besättningsmän.

Allteftersom försätter uppdragen i ett ganska högt tempo, men de visar inte upp någon större kreativitet hos spelmakarna. Charmen med Star Trek har alltid varit de fantasifulla och uppfinningsrika vändningarna som utspelar sig i de otaliga serierna och filmerna. Vissa uppdrag bjuder på lekfullhet, men på det hela taget känns spelet som en efterapning av något jag redan har upplevt. Det här gör såklart att det hela känns lite repetitivt, men framförallt oengagerande.

Rymdstriderna är behållningen

Sina brister till trots bjuder Star Trek Online på en del ljusglimtar. Rymdstriderna är ibland faktiskt riktigt roliga, vilket är tur då säkert två tredjedelar av spelet spenderas ute i det okända. Utvecklarna #Cryptic Studios verkar ha lagt mycket krut på att göra just striderna med rymskeppen till spelets kärna. Skeppen fungerar som man kan tänka sig, och det är lätt att känna igen sig i hur de fungerar om man är ett fan av Star Trek. Du kan anpsassa skeppets egenskaper och sköld för att fylla luckor i striderna. Känner du dig ganska självsäker, eller rent av odödlig, är det bara att dra ner på skölden och istället lägga allt krut på att stärka vapnens effekt. På samma sätt fungerar det att dra ner på vapnens styrka och höja sköldarnas dito om man känner för att fega lite. Detsamma gäller med de olika "bridge officers" du kan utse till skeppets kommandobrygga. Olika officerare innebär olika egenskaper och fördelar och du får även möjlighet att förbättra dessa ju större framgångar du har. Som sagt: Det är i de stora rymdstriderna som spelets styrka ligger, och som roligast är det när PvP-strider utvecklas till enorma bataljer.

Striderna på "land" är däremot inget att hänga i rymdgranen. Om du inte lyckas slå dig ihop med några kompisar går det att använda sig av AI-styrda kumpaner, fast det är ingenting jag råder dig till. AI:n beter sig ofta oerhört klumpigt, och redan på ett av de första uppdragen, där tanken är att jag ska lära mig hantera spelet, slutar det med att jag grämer mig över hur korkade mina medhjälpare är. Till råga på allt är uppdragen som sagt inte särskilt inspirerande, så livet på marken är bara en lång väntan på vad som är spelets enda riktiga höjdpunkt - rymstriderna.

Kärleken kan vänta

Jag kanske låter kritisk, men jag hade faktiskt väntat mig ett betydligt mer genomarbetat spel. Visserligen är det regel snarare än undantag att MMO-titlar brottas med problem och ständigt patchande strax efter release, men problemen känns för stora för att alla trekkies ska vara belåtna. Visserligen kommer jag fortfarande att titta in då och då för att få en dos storskaligt rymdkrig eller bara känna på den faktiskt mycket väl överförda Star Trek-känslan som ligger i utseendet, musiken och alla ljudeffekter. Men det handlar inte om så mycket mer än en liten flört. Ledsen, Star Trek Online, men jag älskar dig inte.

Star Trek POnline har ju utvecklats en hel del sedan det släpptes och man kan uppgradera och förfina saker i det oändliga nästan. Att köra rymdstrider mot andra spelare är det roligaste, att köra uppdrag mot datorn är sådär. 26/12 Grymt nu när Romulans äntligen kommer, jag har inte spelat på några månader nu pga av andra spel som har dragit i mig, så jag hoppas att man inte missat allt för mkt. Tipsade för övrigt om att Romulans är på g i tipstråden, men FZ verkar ha för mkt nyhe... 14/04 Det här spelet är ju hur bra som helst, det tar dock tid att sätta sig in i det, och man ska helst vara flera som kör i team för att få ut max av detta samt man bör vara insatt i Star Trek för att få ut mer av det. Jag ger det 5 plus och lite till. 14/04 Jag håller med, har spelat det i ett halvår nu och jag har fortfarande kul:) Jag kör Klingon såklart, i en t5 B'Rel Bird of Prey. Har precis börjat köra stf's och pvp och det går riktigt bra:) Craftingen borde dock förbättras, och gärna lite med pvp-con... 26/02 jag tycker spelet är bättre nu :O det finns alltid någonting nytt varje vecka, uppdragen är inte så enformiga som de säger och jag tycker personligen att universumet är roligt att upptäcka :D levlandet har också blivit snabbare vilket är otroligt skönt... 26/02 Hur är spelet nu då? 08/07 Är trots allt det bästa action-sci-fi-mmo-spelet som finns just nu. Vill man ha handel och sånt får man lira eve, vilket är bra men segt satan. 05/01 Spelet var små kul på betan men det fanns för lite att göra, det blev också snabbt enformigt enligt mig. 02/03 Usch vilket spel, önskar man kunde få pengarna tebax :( 02/03 Tror inte det. Första halvan av klippet pratar han dock om WoW. 02/03