Det går inte att fly från frihet – eller den tokroliga charmen från actionrökaren Broforce. 'Murica!

Världen hade varit mycket bättre om alla var amerikaner. Åtminstone enligt den hårdhudade general som ryter order åt mig mellan uppdragen i #Broforce – det retrodoftande actionspelet som nyss lämnade early access-perioden bakom sig. Med ett satiriskt sikte inställt på den amerikanska utrikespolitiken beger jag mig ut på en resa bland satanistiska terrorister, frihetshatande utomjordingar och vithövdade havsörnar.

Terroristerna hatar frihet!

Samtidigt som Broforce skämtar om USA så hyllar det också forntidens mest bombastiska actionfilmer och tv-serier – vilket också utgör en central del i spelmekaniken. I grunden ligger ett ganska traditionellt shoot 'em up där man skjuter på allt som rör sig sig, spränger omgivningen i småbitar och försöker undvika ett inferno av projektiler och självmordsbombare. De spelbara och färgglada karaktärerna, till exempel Rambro, Brobocop och Bronan the Brobarian, låser jag upp när jag rusar genom de konfliktfyllda banorna. De agerar både extraliv och powerup samtidigt, med sina olika uppsättningar vapen och förmågor som kan släppas lös på meningsmotståndarna.

Bromantisk retroflört

Karaktärerna sitter hjälplösa i burar tills jag räddar dem, och när jag gör det så ersätts min nuvarande hjälte med en ny. Vem som ersätter är slumpmässigt, vilket innebär att varje nytt extraliv kommer med nya förutsättningar. Ibland får jag en kämpe som är perfekt för den rådande situationen, andra gånger får jag en sopa som MacBrover som liksom tv-förlagan MacGyver inte gör någon särskilt lycklig. Även om det kan vara irriterande i vissa situationer så fungerar designen överlag väldigt bra. Banorna och fienderna blir omväxlande när man tvingas hantera dem på olika vis.

Många sköna gamla ikoner följer med i kriget, men tyvärr inte Robert Broberg.

Så jag fortsätter att kämpa för den ack så viktiga friheten och skjuter, knytnävar och piskar mig fram över hela jordklotet tillsammans med min tappra skara hjältar. Kampanjen är ganska kort (jag klarade den på 3-4 timmar) och innehåller helt ärligt inte särskilt mycket story. Den är dock skickligt designad och kul rakt igenom. Ofta är det svettigt röj med pärlband av explosioner och fiender som aldrig slutar anfalla. Men ibland krävs det åtminstone ett visst mått taktisk finess för att mörda sig vidare genom djungler, alieninfekterade gruvschakt och ödelagda städer. Bossfighterna är särskilt roliga och kräver att man tänker några extra varv för att lyckas.

Explosioner hör till vardagen för en riktig bro.

Den som suktar efter ytterligare utmaning kan vrida upp svårighetsgraden eller köra spelläget Ironbro där varje hjälte bara får dö en enda gång. Användarskapat material finns också att djupdyka ner i, fast att köra det online tillsammans med andra har visat sig vara vanskligt. Lag och buggar har drivit mig att hellre uppleva Broforce i ensamhet. Där har jag å andra sidan haft väldigt trevligt tillsammans med pixliga versioner av de actionhjältar jag stundom dyrkade under 90-talet, som nu återuppstått i en kaotisk actionfest som både roar och utmanar.

Skicka en rättelse