EA har länge marknadsfört BF2-expansionen Special Forces, vars utveckling blev känd kort efter att Battlefield 2 kom ut. Länge har man kunnat läsa om änterhakar, hänglinor och chockgranater. Så hur är det att spela?

Det är nu sex styrkor med istället för tre i orginalspelet. US Navy SEAL, brittiska SAS, ryska Spetnaz, MEC Special Forces, tjetjenska rebeller och gerillor är de nya aktörerna och i vapenväg har de en hel del godis. Specialvapnen består av änterhake, hänglina, chockgranat, tårgasgranat, mörkerglasögon och gasmask samt fem nya skjutvapen, allt föredelat på de olika klasserna. I fordonsväg är nyheterna mindre tilldragande. Två nya attackhelikoptrar (Apache Longbow och MI-35 Hind) drar upp ribban något, men utöver dessa finns endast några civila terrängfordon och ett par pansarterrängbilar. Men så ska det vara Special Forces också, inte axelmakt-taktik.

Fastän EA har fört fram specialvapnen som den största nyheten är de åtta kartorna det mest intressanta i paketet. Kartorna har gjorts så att de nya specialvapnen skall användas, vilket också märks i form av att tre kartor är nattetid och det är en del mer nivåskillnader och tätare strider än i standardkartorna. Kartorna är i övrigt intressanta, om än klassiska i många avseenden; det ensamma fraktflygplanet mitt på startbanan i becksvarta natten och villan högst upp på det branta berget på den lilla ön. Däremot är till exempel Iron Gator, som utspelar sig på ett hangarfartyg, ganska löjlig. Helikoptrar surrar omkring och väntar på att det ska komma ut folk genom de olika dörrarna, samtidigt som dessa far omkring som yra höns på de olika däcken och letar efter fienden.

Sött innehåll - men hur är det egentligen online?

Om man för en stund ser vid sidan om de nya prylar man fått så är det inte så värst mycket Special Forces över varken spelet eller känslan. Leksakerna används inte så värst mycket, utan spelet liknar BF2 till stor del. Visst är det skoj att ta en vattenskoter och tralla iväg, men frågan är om det är viktigt om det är en vattenskoter eller en gummibåt.

Andra mindre önskade effekter fanns också. Under installationen av expansionen noterade jag att installationsprogrammet installerade patch 1.1. Då jag redan hade 1.12 var jag tvungen att installera om patchen efteråt för att kunna spela på nätet. På annat håll har det rapporteras stora installationsproblem som tack och lov inte drabbade mig. Laddningstiden har blivit längre för mig samtidigt som det inte flyter problemfritt på vissa kartor. Chockgranaten får man ingen som helst förvarning till vilket i princip betyder att du då kan börja nedräkningen till din död.

Efter att ha spelat Special Forces en timma eller två i sträck fick jag en känsla av att jag glömde slå på något val som gjorde expansionen tillgänglig. Innehållet ger lågt mervärde och det kändes som standardspelet med några få tillägg och nya kartor. Jag tror inte detta expansionspaket kommer leva länge, än mindre föda några ligor eller turneringar. Själva spelet får dig ändå att lira några timmar här och var för att bemästra de nya kartorna och tills nyhetsbegäret är mättat är det ganska skoj ändå. Har du pengar över eller är DICE-samlare kan du nog lägga slantarna på detta. Men ni som står över missar inte mycket.

Testdator:

AMD Athlon64 3000+
1024MB RAM
ATI Radeon X800XL

Skicka en rättelse