Elite Dangerous första expansion både lovar och håller runt — så småningom. FZ:s Mats Nylund kör terrängfordon på planetytor i galaxens utkanter.

Horizons är inte en expansion till Elite Dangerous.

Ovanstående uttalande är sant på mer än ett sätt. Om du köper det via Steam är det bokstavligt talat inte en expansion. Frontier Developments har av någon obegriplig anledning valt att släppa det som ett separat spel på Steam istället för att göra det till DLC. Resultatet blir att du måste avinstallera Elite Dangerous, köpa Elite Dangerous: Horizons, installera det och därefter spela det istället. Priset blir ungefär detsamma, eftersom den som äger spelet har rabatt, men det känns väldigt märkligt att göra på det här sättet. I praktiken måste även den som redan äger spelet köpa en "uppföljare" som även inkluderar originalet. Förmodligen beror det på Steams avtal med utgivaren, men märkligt är det.

Örn, örn örn!

Horizons är inte heller EN expansion. Det du får när du betalar den rätt rejäla summan är i praktiken ett säsongspass som ger dig tillgång till hela årets kommande expansionsplaner. Och de är rätt många och avancerade, vilket är tur eftersom det du får i dagsläget i ärlighetens namn känns en smula tunt.
I säsong två, vilket är vad du får när du köper Horizons, kommer vi bland annat att få något slags crafting-system, möjligheten att flyga omkring med tre av dina vänner som besättningsmän, skapa din egen karaktär i spelet (i stil med Eve Online), docka jaktskepp till större skepp och lite annat. Det blir förmodligen en säsong tre också, men det pratar Frontier inte om för närvarande. Jag gissar att möjligheten att resa sig ur stolen och promenera omkring på skeppet kommer att förläggas till den.
Det som redan finns med idag är diverse förbättringar av gränssnittet och några nya skepp (som du i de flesta fall inte ens behöver köpa expansionen för att få tillgång till). En favoritfix är att ditt skepp nu automatiskt drar ner gasen till noll om du lämnar hyperrymden och har spelet minimerat. Du slipper flyga rakt in i en stjärna och förstöra ditt skepp, bara för att du ville kolla lite på FZ medan du väntade. Men den stora grejen, den som fått mest uppmärksamhet och har mest potential, är förstås att du nu kan landa på planeter!

Eller, planeter och planeter... Du kan landa på de flesta himlakroppar som inte har någon atmosfär (i framtiden kommer det att gå att landa överallt, men när vet ingen) och fritt utforska dem i en SRV. Din Surface Terrain Vehicle är ett terrängfordon som påminner om alla rymdbilar i alla spel någonsin, men känns mest som något ur Mass Effect, korsat med =5&q=halo"]Halos sliriga buggies. Förutsatt att du kommit ihåg att installera en fordonsmodul, installera en fordonshangar i den och lyckas landa utan att ha sönder något viktigt — tänk på att planeter med högre gravitation kräver att du uppgraderar motorerna för att kunna bromsa innan nedslaget! Därefter kan du hoppa ut och köra runt en stund i jakt på diverse råmaterial och framför allt episkt storslagna vyer.

Det material du hittar kan användas för att reparera din buggy, bygga egen ammunition eller rent av för att ge din hyperrymdsmotor en liten boost inför nästa, extra långa hopp. Allt det här gör att utforskande nu är ännu roligare än förut och jag har redan tillbringat ganska många timmar med att hitta svarta hål, neutronstjärnor och vackra små juveler till planeter att landa på för att njuta av landskapet. Att flyga lågt över en stor stad, eller genom en djup klyfta, är även det en fantastisk upplevelse.

Är kraften stark i den här expansionen?

Elite Dangerous: Horizons är en expansion som lovar mycket. Även om det idag känns som lite lite valuta för pengarna, så har Frontier alltid levererat det de utlovat sedan releasen av spelet och jag vågar utan tvekan lita på att de kommer att göra det även under denna andra säsong. Jag har redan skitkul när jag åker omkring på planeterna och letar grejor och jag kommer att ha ännu roligare med mina vänner som besättningsmän senare under året. Det är ingen som helst tvekan om att det här är ett tillägg som kommer att vara värt pengarna när det är klart. För mig är det redan ett till hundra procent givet köp.

Irriterar skiten ur mig att de envisas med att ha olika launchers helt utan vettig anledning. Förvisso kan man få en Steam Key för Horizons om man köpt det direkt hos Frontier, man varför behöva det? Sen likadant nästa år och nästa år och nästa år och... 25/01 Då är det du som gör något väldigt, väldigt fel. Jag har spelat sen betan, och då kan vi snacka om att det var jobbigt. Uppdragen gav bara några tusen credits styck, så det tog en vecka att grinda ihop pengar till en Hauler. Nu kan man ju göra uppdrag... 26/12 Jo det är early access varje säsong utvecklas och blir klar efter ca 10-12 månader utveckling när den har släppts, säsong 1 blev klar 15 december med 1.5 patchen. Säsong 2 kommer förmodligen räknas som klar samtidigt som säsong 3 släpps. 20/12 Horizons är faktiskt Early access, men inte grundspelet. Står här: https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=209366 20/12 Nu är du nog ute och cyklar i rymden, detta är inte early access. Spelet är släppt för ett år sen. 20/12 Har så jävla kul med det här spelet. Spelat sen betan förra året och det blir bara roligare och roligare. Synd bara att man inte hinner göra allt som händer och finns i spelet. 20/12 kanske är dags att ta upp igen, slutade vid release för det kändes mest som grind och supercruise, väldigt lite annat! 18/12 Saknar innehåll och roliga uppdrag men eftersom det kommer uppgraderas mer så får man helt enkelt vänta lite till...annars gillar baser på planeterna...speciellt stora sådana samt städerna där man kan docka med skeppet och sedan ta SRV och köra runt...f... 18/12 På planeten kan man 1) Åka runt och utforska med sin SRV. Det ger poäng som explorer. Jag kommer ihåg att jag steg i rang bara genom att utfoska en måne på marken ute i djupa rymden. 2) SRV:n har en ljudbaserad scanner som är cool. Med den kan man hitta... 18/12 Något fel gör du ju. När jag började spela för ett år sedan tog det lång tid att skramla ihop stålar för nya skepp och delar. Idag är ju all cash-rewards 10-20 gånger större. Även med startskeppet så går det ju att håva in en miljon i timmen. :( 18/12
Skicka en rättelse