Manhattan har aldrig varit snyggare men den vackra ytan krackelerar när den granskas för hårt.

Svenska spelskribenter applåderar inte på pressvisningar. Så är det bara, men när Ubisoft avslutade sin E3-konferens för två år sedan med en välregisserad visning av #Tom Clancy’s The Division fick vi nästan sätta oss på händerna för att inte dras med i den uppjagade stämningen. Efter en dryg vecka på Massives Manhattan kan vi dock konstatera att Ubisoft gjorde spelet en rejäl björntjänst när de frontade med deckarförfattarens namn.

Förutom en stad som är återskapat ner till råttorna på gatan är det inte mycket som är realistiskt med The Division. Där kan man verkligen snacka om förväntningar som skurit sig hos många. Även om Massive själva inte vill erkänna det är likheterna med andra moderna onlineshooters slående när man skalar av den snygga New York-ytan.

Tom Clancy's Destiny

Drivkraften i spelet är inte att få uppleva en kioskvältarstory, även om konceptet med en pandemi spridd via sedlar säkert skapat ett gäng nya preppers med färdigpackade förnödenheter och rotationsscheman på hushållets konservförråd. Istället är det den ständiga jakten på prylar som är lite, lite bättre än de du redan har som driver dig framåt. På väg till nästa bättre grej går du upp i nivå, får nya färdigheter och ekorrhjulet spinner igång så att kullagren glöder.

Det är inget fel med det. Det finns djupt rotade mänskliga drifter som den här typen av spel är otroligt duktiga på att utnyttja. Små adrenalinkanyler som regelbundet trycks in i våra belöningssystem. De första timmarna skaver heller inte detta särskilt mycket. Jag är upptagen med att insupa känslan i den mest detaljrika spelskildringen av New York någonsin. Vartenda kvarter känns som ett litet äventyr. Mobiltelefoner berättar om dystra öden från de vanliga människor som försöker överleva i den pestsmittade staden. Här och var stryker de omkring, rotar bland utspridda sopor eller sörjer personer som ligger döda på gatan. Huvtröjeklädda busar läxas upp med något halvkilo bly vardera.

Huvtröjor är senaste skurkmodet i New York

Jag hade också turen att uppleva de inledande timmarna tillsammans med andra. Vi hojtade till varandra på militärlingo, flankerade fiender och med koordinerad eldgivning dog till och med bossarna på några sekunder. Vapnen vi belönades med kändes betydligt bättre än ärtbössorna i början. Med nya förmågor började man stöpa sin karaktär utefter ens spelstil. Helande akutväskor, ettriga kulsprutetorn eller scanners som får fiender att lysa upp även bakom skydd.

När de andra loggar ut och jag fortsätter min recensionsresa blir det snabbt väldigt tomt. Helt plötsligt krävs det tre magasin för att fälla en mellanboss, trots att han bara har en huvtröja under jeansjackan. "Overkligt" kanske någon utbrister men det är inte det egentliga problemet. Det är tråkigt. Suckarna blir djupare varje gång berättarrösten varnar för ännu en våg av fiender.

Föregående Nästa
Jag gillar the division skarpt men håller även med om mycket, lite väl lite variation överlag. Jag skulle vilja att loot systemet va mer som i D3 tex så om man vill få ngn loot på dropp inom en tidsperiod som känns värt så får man se till att stacka sca... 25/03 Jag gav spelet en 4/5 för 3/5 är bara ett okej spel. Division är så mycket mer än bara ett okej spel om ni frågar mig men den här recensionen visar att spelet kanske inte är för alla. Personligen har jag inte haft såhär kul sen Q3. Otroligt vackra miljö... 22/03 Mediokert spel alltså. 21/03 Spelet är helt klart snyggt (galet snyggt!) och storyn finns där om man tar sig tid att skrapa lite på ytan. Stark trea.. 20/03 Jag lade ner en hel helg bara på Betan. "Jag tycker" att det inte var en helt värdelös bortslösad helg i alla fall. Man fick en ganska klar bild av vad som kan ändras i framtiden. Det var meningen att man efter Betan skulle föra en diskussion med utveck... 18/03 En dum grej jag märkt i såna här spel är att NPC:erna är likadana allihop. Helt vanliga människor som bara står där med nån ryggsäck, klädda för omständigheterna, de har antingen gott självförtroende "Hey, wanna know how to survive in this shithole? Kee... 18/03 Jaha? Du är helt ute och cyklar och blir nu ledsen för att detta påpekas? Först och främst har Destiny och The Division väldigt jämförbar spelmekanik. Det är nog alla utom du överens om. När det gäller din Gears of War-jämförelse kan vi börja med ditt... 18/03 Jag har läst nog av dig, I rest my case. ^^ 18/03 Ah näe, du märker ju bara ord nu. Det är exakt samma princip. Det är du som missar poängen helt åt helvete grovt. Din jämförelse är i bästa fall orättvis, men egentligen snudd på infantil. Att jämföra betygsättningen på två spel som släppts med tio års... 18/03 Helt otrolig diskussion... Om en recensent ger en film t.ex 5 av 5 smultron-ballar, betyder det automatiskt att alla kommer älska filmen och skulle gett den samma betyg? Nej, verkligen inte! Smaken är som baken, den är delad. Om du älskar spelet, spela... 18/03
Skicka en rättelse