Mitt favoritspel har länge varit det turordningsbaserade Jagged Alliance 2. Spelet kom 1999 och fyllde tomrummet efter ett avklarat Fallout 2. Spelet hade karaktärer med starka personligheter, massor med vapen och ett avslappnat tempo som passade mig utmärkt.

Det turordningsbaserade systemet som de nämnda Fallout- och Jagged Alliance-serien bygger på är inte en ny företeelse. Kungen inom genren är utan tvekan det över tio år gamla UFO: Enemy Unknown. Det blandade på ett lysande sätt den standardiserade resurshanteringen med turordningsbaserad action. Det var tio år sedan och har sedan dess varit en förebild för många strategispel. 2003 släppte utvecklarna ALTAR Interactive spelet UFO Aftermath. Tre år senare kommer de nu med uppföljaren UFO Aftershock. ALTARs förra spel lyckades inte riktigt peta ned Enemy Unknown från tronen och frågan är nu om Aftershock är den tronarvinge som många väntat på.

Storyn är föga originell och börjar med att Jorden får besök av utomjordingar som utrotar nästan allt liv på planeten. De överlevandes - din - uppgift är nu att slå tillbaka mot hotet. Genom att vinna alla strider kan man inte vinna kriget, här är också resurser, industrier och territorier lika viktiga som skickliga soldater. Genom att utöka sina territorier med våld kan man bygga baser och samla resurser. På dessa nyvunna territorier kan man senare forska fram ny teknik, rekrytera och utrusta soldater.

Den strategiska delen sköts via en jordglob där man hanterar alltifrån resurser till förflyttning av soldater. Forskning och byggande sker via ett lite klumpigt menysystem. Att ta över provinser kan ske på olika sätt; det lättaste är naturligtvis med våld men de kan även ansluta sig automatiskt till spelaren genom att man tar över omkringliggande provinser. Det finns totalt fem andra raser där endast två är riktigt farliga. De andra saknar regering och samhällsstruktur och är i stort sett harmlösa. Utifrån den överdimensionerade jordgloben hanteras också den andra väsentliga delen av spelet, nämligen uppdragen. Inför varje uppdrag får du välja soldat och dennes utrustning. Därefter kastas du ut på det turordningsbaserade slagfältet.

Striderna är betydligt intressantare än den stela strategin, men också betydligt svårare. Spelet börjar pausat, därefter har man möjlighet att göra som man vill. Genom att klicka på sina soldater kan man välja ut en väg som de ska gå efter. Trycker man sedan på mellanslag körs spelet igång och soldaterna utför sina order. Skulle man upptäcka en fiende medan spelet rullar på pausas det och man får möjlighet att ge sina män nya uppgifter. De första uppdragen är väldigt lätta men samtidigt värdefulla då det ger trupperna viktiga erfarenhetspoäng som kan användas för att förbättra deras attribut som till exempel pricksäkerhet eller styrka.

Till en början har man ett par överglorifierade ärtbössor vilket duger till att fälla de lättaste fienderna. Senare i spelet stöter man på hagelbössor, kulsprutor, minor och andra vapen vilket utgör de över 50 vapen som finns tillgängliga.

Grafikmotorn är en uppfräschad version av den som fanns i föregångaren. Trots det är grafiken och ljudet spelets svagaste sida. När jag spelade första gången trodde jag att ljudet var avslaget, spelet är nämligen väldigt tyst. Röstskådespeleriet är ingenting annat än fruktansvärt dåligt. Karaktärerna har ingen som helst personlighet är för det mesta väldigt gnälliga då man ger dem order.

UFO Aftershock är en uppföljare på det tre år gamla Aftermath, och det märkt väldigt tydligt. Utseende- och spelmässigt är det ingen större skillnad på de båda spelen. Aftershock är dock mer komplext och svårare, ändå känns innehållet en aning torftigt för att vara en uppföljare. För den som letar ett strategispel att spela i väntan på tomten kan detta vara en räddare men förvänta dig ingen större revolution.

Testat på:

P4 3,2GHz
Radeon 9800XT 256 MB
1024MB RAM
Windows XP SP2

Skicka en rättelse