Talangfulla Remedy kör vidare på sitt inslagna spår, men har tiden hunnit i kapp super-finnarnas hyllade designformel?
FZ:s Joakim Bennet varvar ett äventyr som hade mått bäst av lite återhållsamhet.

”Fucking time travel.”

Sidekicken Beth sammanfattar perfekt mina känslor inför Remedys senaste. Fucking, jävla tidsresor. Det är ett på en gång uppgivet och beslutsamt konstaterande hon gör – vi är båda två tvungna att kämpa oss igenom (och kämpa mot!) Quantum Breaks alla vindlande stigar och svårgreppade krumsprång. Hon för att nå något sorts slutpunkt i ett virvlande, förvirrande tidsvortex som skulle göra vem som helst galen. Jag som recensent, för att nå sluttexterna, avlägga rapport och förhoppningsvis kunna känna någonting i maggropen längs med vägen.

Och känner gör jag, men kanske inte på det sätt Remedy Entertainment och dess förgrundsfigur Sam Lake hade hoppats.

Quantum Break utannonserades med en hel del ståhej redan 2013, som en Xbox One-exklusiv titel. Därefter höll Remedy föredömligt tyst om titeln, förutom enstaka framträdanden på större mässor. Förra året lättade de lite på draperierna och lät pressen testa ett par avsnitt. Våra reaktioner var kanske inte upp till par, och det blev inte bättre av att man nyligen ändå utannonserade en pc-version - som bara kommer att säljas via Windows Store.

Jag tänker inte gå in i detalj på den av Remedy framhävda storyn. Det handlar om tidsresor och störningar i tidsrummet som gör att huvudpersonen kan agera bortom fysikens lagar. Om bröder som hittar tillbaka till varandra, och gamla vänner som blir fiender. Om oheliga allianser. Det är egentligen allt ni beöver veta. Inte för att jag är rädd för att spoila upplevelsen, utan för att för att det i stort sett är det man bär med sig efter slutet, trots ansträngningar från Remedy att få oss att tro motsatsen.

För där föregångaren Alan Wake var ett berättande spel med pliktskyldiga men tillfredställande actionsekvenser, är Quantum Break i sina bästa stunder en finslipad shooter med ett ytterst besvärande narrativt ok. Remedy, och creative director Sam Lake i synnerhet, har ett Kojima-komplex av Guds nåde. No offense. Men när viljan att berätta en story som inte platsar i ett tv-spel och begäret efter att få stoltsera med Hollywood-kändisar övervinner känslan för “bra gameplay”, är man ute på hal is. Handlingen och manuset håller helt enkelt inte måttet.

Till saken hör att Quantum Break hade kunnat vara en riktigt bra, hjärndöd actiontitel. För visst njuter jag av utvecklarnas fingertoppskänsla för tighta stider med snygga effekter och en pumpande, dov ljudbild med ett soundtrack som sitter som en smäck över hela installationen. Krafterna som huvudpersonen Jack välsignas med är effektivt designade för att få spelaren att agera, gå i närstrid, röra på sig och vara offensiv.

Den som försöker överleva enbart genom att ta skydd (vilket huvudpersonen gör automatiskt med varierande framgång) får om inte annat en rätt trist upplevelse. Istället vill man sakta ner tiden i sfärer runt fiender, peppra dessa sfärer med kulor och sedan förnöjd se hur allt bly når sitt mål när tidsanomaliteten försvinner i en stor explosion. Eller varför inte förflytta sig framåt blixtsnabbt, sakta upp tiden med ett knapptryck och peppra fienden full med kulor i slow motion. Krafterna är designade att göra dina kills snygga. Arvet från Max Payne är fint. Jag hade roligare i det spelet, men man kan inte förneka att Remedy även här är mästare på publikfrieri.

Föregående Nästa
Jag beställde Preorder versionen från webhallen då får man med en kod man skriver in på xbox. http://www.webhallen.com/se-sv/spel/xbox_one/242016-quantum_break_preorder__steelbook?atcl=start:viewed 14/04 Köpte ett Xbox One för det här spelet och är inte missnöjd, visst dem kunde skippat hela tv-serien och förlängt spelet då det är lite kort. Tar ett litet tag att vänja sig vid kontrollerna, men när du väl kommit in i det har man väldigt kul. Fighterna... 14/04 [quote=Oneone] Aaah därför det är så sunkig bild. Då förstår jag. Alltså folk som köper spelet kommer bli så jäkla arga. MS har ingen återköp policy verkar det som. 4k uteblev. Max 2560*1440 finns som möjlighet max. Dom måste fixa detta. Är ju därför... 07/04 [quote=Dres81]Jag fick spelet med förbokningarna. Det som störde mig som fan är att det inte körs i 4K utan endast 2560*1440. Har en Acer X34 upplösningen är 3440*1440. Kan säga det ser ut som ren bajs ut i den lägre upplösningen. Spelet blir sträkt så... 07/04 Det som sänker betyget för mig personligen är att man valt att plocka in en mutant för att spela huvudperson. Man undrar liksom. När kommer han frysa någon till is, och inte fast i tiden? blurrr.... blir ett köp av spelet dock. Men ack så trist. De bord... 06/04 Jag fick spelet med förbokningarna. Det som störde mig som fan är att det inte körs i 4K utan endast 2560*1440. Har en Acer X34 upplösningen är 3440*1440. Kan säga det ser ut som ren bajs ut i den lägre upplösningen. Spelet blir sträkt så visst funkar... 06/04 håller med det är helt sjukt... verkar som att de frivilligt inte vill att spelet skall sälja bra... 05/04 Finns ute på MS Store , och ännu en gång pissar MS i ansiktet på PC spelarna. Kolla priset... https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t35.0-12/12962586_10153298544167132_1652021536_o.png?oh=2d31f24ff5c568a7702c57a086deacb4&oe=5705A6AA 05/04 Jo dom får nog ta och sänka priset före det blir något köp ändå. 05/04 PC-versionen verkar enligt de flesta som provat fungera riktigt dåligt så det kan vara värt att vänta på en patch eller två och se om det förbättras innan ett eventuellt köp. 05/04
Skicka en rättelse