Hoppets låga flämtar. Tiden är inne för att möta din egen dödlighet, och enorma bossar, i From Softwares storslagna äventyr.

Den som är bekant med serien kommer att känna igen sig direkt, både i miljöer och i upplägg. Huvudmålet är att sänka ett antal huvudbossar och lägga beslag på deras aska. Detta uppnås genom att utforska, veva med tillhyggen, skjuta pilar eller kanske trolla lite. Och förstås rulla runt på marken som en galning.

Längs vägen finns så klart även horder av utomordentligt aggressiva fiender och icke obligatoriska bossar att mucka gräl med för de där ack så viktiga själarna som behövs för att göra din karaktär, och vapnen, starkare. Och, precis som vanligt, så kommer du att dö. Om och om igen.

Spelar Allan, behöver få lite vett bankat i sig.

Det finns gott om minibossiga fiender, vid några tillfällen jättar stora som höghus, som vandrar runt och beter sig som om de äger världen. För att jämna ut spelplanen något har nu varje vapen en specialattack. Det gamla hederliga långsvärdet har en uppåtsving som bryter fiendens block, till exempel. De här attackerna kostar fp (fokus), vilket i princip kan översättas till mana. Magier och mirakel äter också av fokus-poolen, istället för att ha ett visst antal gånger de kan användas.

Till detta hör en annan nyhet, nämligen att estus-flaskor kommer i två varianter. En som återställer hälsa, och en som återställer mana, och du kan själv välja hur många du vill ha av varje. Av den anledningen är det betydligt lättare att tidigt uppgradera flaskorna och få ihop en hyfsad mängd. Men beroende på din spelstil behöver de då fördelas, förstås. En magiker behöver fler fokus-flaskor än en närstridskrigare.

Något annat som är väldigt tydligt är att Dark Souls 3 överlag är klart snällare med bonfires. Inte alltid, men ofta, väntar en bonfire runt hörnet efter ett klurigt parti. Jag uppskattar detta, helt enkelt för att det aldrig varit särskilt givande att spela om långa partier om och om igen. Istället är det kortare, intensiva sträckor att ta sig an många gånger. Du kommer fortfarande dö och spela om partier, men bandesignen är något mer ekonomisk den här gången, och bättre på att belöna utforskande.

Med Dark Souls 3 har From Software städat bort flera skavanker.

Överlag har Dark Souls 3 färre irritationsmoment än föregångaren. Istället för att förlora hälsa varje gång du dör så har du nu glödande föremål, embers, som ger dig en bonus tills du dör. Det gör döden mindre irriterande att slippa se hälsomätaren sjunka lite för varje misstag. I ett spel där utforskande och risktagande är en så vital del av spelet så bör det uppmuntras snarare än hämmas. Särskilt när miljöerna är så fantastiskt vackra som i Dark Souls 3. Visst kan du fortfarande förlora själar om du är oförsiktig, jag har förlorat en god bit över hundra tusen vid det här laget, men så länge du fortsätter att utforska så vinner du ändå på det i längden.

Framför allt är tempot bättre den här gången, jämfört med det bitvis ganska tröga och oinspirerade #Dark Souls 2. Attacker, även med stora vapen, känns snabbare, och striderna har ett skönt flyt. Det är elakt, aggressivt och svettigt, precis som det ska vara. Du behöver inte heller spendera uppgraderingspoäng på något så fånigt som att bli snabbare på att dricka hälsodrycker, som i tvåan.

Även om jag tycker bloodborne är ett bättre spel än detta så är det helt otroligt vilka spel From Software gör. När det här kanske inte riktigt når upp till andra saker de gör så r det utan tvekan bland de bättre spelen som finns där ute. 16/09 Tackar för ditt svar. Jag ska def kika upp dark souls 3, det hör jag. Har inte ens lirat bloodborne än då jag precis fått mig en ps4 så vill köra det först tror jag bestämt :) 22/04 Jag tycker att det var svårare än tvåan. Till skillnad från recensenten kände jag mig nästan alltid underlevlad, men så var jag också magiker och tålde inte så mycket stryk. Svårare att liksom komma undan fienders anfall i 3:an. Vanliga fiender såväl... 21/04 Är det mer utmanande än tvåan? Tvåan var tyvärr rätt tokigt enkel får jag lova och säga. Märktes att man inte brydde sig om mkt i bossfighter och så i tvåan. Man kunde sidosteppa nästan varenda boss och dänga dem rätt enkelt. 16/04 Det är inte bara köpmannen som är gömd i Dark Souls, utan mycket annat. Om du inte vill missa någonting, så följ en guide :) Annars håller jag med om att en mer förlåtande design är ett steg i rätt riktning gentemot Dark Souls. 10/04 Problem? Alla recensioner jag kollat säger att det flyter bättre och laggar mindre på PC än på PS4 eller Xbone. Och även om din dator bara klarar av 45 fps så är ju det 50% mer än du får i konsolverisonerna. 07/04 För att jag tror att min maskin inte klarar av 60 fps? Och när jag läser om problemen på PC igen... 05/04 Det låter inte roligt. Bara plågsamt. :) Skämt åsido så är det nog inget för mig. Svårt i all ära, men jag har dåligt tålamod. Dark Souls är väl egentligen på gränsen för vad jag pallar. Tror det bara är en handkontroll som jag brutit på mitten :P 05/04 Du har inte spelat Demon's Souls va? ;) Där förlorade man 50% av sina hit points när man dog (25% om man hade en speciell ring), och det fanns ofta bara en archstone (motsvarigheten till bonfires) per bana, så om man dog på bossen så kunde det innebära... 05/04 Fel= ta det säkra före det osäkra. 05/04
Skicka en rättelse