Formel 1 anses ofta tillhöra motorsportens finrum. Konsten att hantera över 700 hästkrafter i en bil som har tillräckligt med aerodynamik för att teoretiskt sett kunna köra upp-och-ned kräver en hel del precision och uthållighet. Som tur är finns det även ett spel för oss vanliga dödliga som inte har ett par miljoner kronor liggande men fortfarande vill testa hur det är att köra en F1-bil.

#Codemasters har sedan 2009 varit ensam om licensen för att göra ett riktigt F1-spel, men deras titlar har under lång tid varit likadana (bortsett från ändringarna i reglementet 2014). #Fjolårets upplaga kom även med en ny spelmotor, som förvisso tog några steg i rätt riktning men inte var helt fulländad. Spelstudion lyckades även plocka bort karriärsläget helt och hållet, vilket fick spelarna att höja sina röster.

Inför #F1 2016 har Codemasters lyssnat på kritiken, och även bjudit in bekanta profiler från F1-communityn för att ta reda på vad spelarna vill ha ut av titeln. Resultatet talar för sig självt. Till att börja med är karriärsläget tillbaka med råge, med hela 10 säsonger för att kunna utveckla bilen till optimalt skick. Varje träningspass går ut på att dels lära sig bana, dels gå igenom de tre utvecklingsprogram som ditt team behöver. Dessa är bland annat att ta racelinjen så nära och snabbt som möjligt, ett däckprogram för att utvärdera och hantera däckslitage och slutligen en kvalsimulation för att veta hur man står jämfört med resten av fältet. Träningen har äntligen fått ett syfte.

F1 2016 fixar en del brister från tidigare F1-spel.

Karriärsläget finns även i flerspelarform. Utvecklarna har insett att folk faktiskt vill ha turnering mot andra spelare och kan nu skapa en liga som pågår under flera veckor. Detta öppnar för egna ligor och turneringar som kanske en dag blir ett e-sportsevent. Annars finns självklart det gamla goda läget över ett race i taget, med eller utan AI.

När det kommer till körningen är det svårt att veta exakt om Codemasters har prickat rätt jämfört med riktiga bilarna, men det är trovärdigt nog för att man ska våga hoppas att det inte är långt ifrån. Appliceras för mycket gaspådrag känns det verkligen i ratten att bakdäcken inte längre har grepp, samtidigt som du som förare får börja parera för att hålla bilen på banan. Med all form av hjälpmedel avstängt känns det som att bilarna har alldeles för lite grepp vid utgången av kurvan - eller så har undertecknad inte fattat hur man gör ännu.

I F1 2016 känner du vilket hjul som släpper. Det är bra.

De olika gummiblandningarna som finns att montera på bilarna har märkbart varierat greppmängd som gör att kurvor kan tas mer aggressivt. Men att gå på dem för hårt kommer straffa sig i längden när slitaget har dödat all form av greppnivå, och då blir man besegrad av den som har lärt sig att ta hand om däcken på mer effektivt sätt. När regnet faller, eller om du råkar vara i England, blir däckhantering allt viktigare och svårare på samma gång. Det går verkligen inte att köra på samma sätt som i torrt underlag och vänta dig att vara kvar på banan. Likt de riktiga tävlingarna ändras både bromspunkterna och spåren genom kurvorna för att ta sig runt på optimalt sätt.

Den som stänger av många av de hjälpmedel som finns till hands kommer någon gång upptäcka att man befinner sig i ett räcke med en trasig framvinge, och förmodligen ett fritt flygande däck med delar av upphängningen längst räcket. Även en liten kyss på en vägg eller en annan bil kan räcka för att upphängningen ska splittras i hundratals små delar och lämna ditt öde till fru Fortuna. Skademodellerna har inte varit den starkaste punkten i tidigare F1-spel, men utvecklarna har äntligen gjort bilarna i den frigolit de egentligen består av. Detta går självklart att justera i inställningarna.

Det svåra sättet att lära sig allt om den nya skademodellen.

Men låt oss inte glömma att detta är ett spel från Codemasters – det finns alltid något som inte riktigt stämmer. Först ut är själva AI:n, som i allt för många fall ignorerar din bil helt och hållet och antingen puttar eller kolliderar sig fram. De vågar förvisso ta striderna som många gånger slutar med ett fordon i barriären. Den andra tveksamheten är ljudet – eller snarare ljudpositioneringen av andra bilar. Många gånger låter det som en bil flåsar en i nacken när den egentligen är på andra sidan depåmuren eller långt framför.

I och med nya upplägget för karriärläget finns det mer att göra även på träningarna, men det faller något kort i längden. För varje tävling så är det samma tre program som ska köras igenom varje gång, som förvisso hjälper till med linjespår och däckhantering, men kan lätt bli tröttsamt i längden. Jag hade gärna sett lite olika program för att hjälpa teamet med utveckling av bilen, som det faktiskt är i riktiga träningsprogrammet. Att slumpa 5-6 olika program vore inte helt omöjligt att ordna.

Ett race på Shangahi-banan i hällande regn.

Codemasters är äntligen på väg mot det F1-spel som många längtar efter. Att få köra ett formationsvarv eller ligga bakom säkerhetsbilen och försöka hålla värme i däcken tar oss närmre den riktiga känslan än tidigare titlar. Att verkligen kunna känna vilken ände av bilen som tappar grepp på grund av slitna däck eller en dålig inbromsning är väldigt efterlängtat. Med grafikinställningarna uppe i taket ser spelet väldigt trevligt ut, och det går faktiskt att se tydliga skillnader på däcken när slitaget blir för mycket.

F1 2016 har några svaga punkter, som alltid, men för oss F1-fanatiker är det så nära man kan komma de riktiga bilarna. Även om handkontroll funkar, med ett par hjälpmedel, så är en bra ratt verkligen att rekommendera för att få ut maximalt. Ett önsketänkande från mig vore stöd för Oculus Rift för att verkligen sugas in i Codemasters hittills bästa F1-spel.

Fotnot: Recenserat på pc. Testdator: Core i7-4790K, Geforce GTX 980 Ti, 16 GB RAM, Windows 10.