Ingen revolution. Inga gigantiska nyheter. Bara det starkaste Forza-spelet på flera år.

#Need for Speed, #Call of Duty och #Forza har en sak gemensam – tråkigheten. En gång var de relevanta, nyskapande spel men med för många kopior på för kort tid av det egna jaget har vattnat glädjen ur dem. Och hur tekniskt imponerande #Turn 10:s racingspel än är, har serien svårt att väcka samma känslor i dag som när kreativitetens bränsletankar fortfarande var fulla någonstans kring #Forza 2 eller #3.

Sidospåret Forza Horizon funkar bättre, och det är just de kreativa möjligheterna som drar det största lasset. Med en öppen värld som grundplåt kommer utvecklaren #Playground runt den upprepning som ett racingspel med verkliga banor förr eller senare drabbas av, och uppfinningsrikedomen kan ges fritt spelrum fråga om allt från miljöer till bilar och spelformer.

Efter besök #i Colorado och #på Rivieran gör den ambulerande bilfestivalen nu ett stopp söder om Brisbane på Australiens östkust. Platsen har valts väl: vidsträckta stränder, stadsbebyggelse, serpentiniga asfaltsvägar, ökenvidder, täta skogar och bergsområden. Det körs dag som natt, i sol och regn, och det är bara snön som fattas om man vill ha ett komplett vädersystem att halka runt i.

Köra fort ger poäng. Att vara i ledningen likaså. Sladda också. Och krocka skyltar. Sannolikt också att trimma högt gräs.

Forza Horizon 3 har uppenbara släktband med tidigare delar: rapp och tillgänglig arkadracing med en obruten ström kickar, och ett sånt där menysystem som borde ha övergetts så snart Windows 8 visat att det inte funkar utan pekskärm. Det ramlar in pengar till bilar, fans som uppgraderar eller öppnar nya festivalområden och XP-poäng som får en betydelselös levelsiffra att klättra. Om inte det är nog får du betalt för ungefär varje rattutslag i form av poäng till ett skill-system, där du handlar perks som förenklar fast travel, låter dig levla snabbare eller… gissa vad? Jo, fler poäng!

Men när man lärt sig simma igenom flodvågen av belöningar (eller dolt den i inställningarna) väntar en syndigt underhållande arkadracer. Den börjar småskaligt med att du låser upp ett festivalområde, och en handfull lopp blir tillgängliga. Framgång föder fler fans, och med tiden kan du antingen levla upp aktuellt område, och få fler uppdrag där, eller öppna ett nytt festivalområde någon annanstans på kartan.

Någon gång måste det göras ett racingspel utan helikoptrar i luften. Någon gång...

Några timmar in i karriären finns massor att göra. Det står då klart att du inte kommer behöva nöta några tråklopp för att ta dig vidare – kör något annat istället, eller utforma racen efter eget huvud. Nyheten Blueprints ger dig en bestämd sträcka att köra, men du kan själv sätta reglerna för biltyp och annat att köra den med. Allt det här kan delas med andra, vilket gör att det hela tiden finns alternativ. En tydligare redovsining av loppens förutsättningar hade varit önskvärt, men annars ger det en mångdubbling av spelets redan stora variation. Bra!

Precis som tidigare Horizon-delar stannar trean vid makliga 30 bilder per sekund på Xbox. Och precis som förut har man duglig kontroll på allt från gamla rallybilar till Bolt-snabba Aventadorer, trots den låga frameraten. Man önskar förstås minst 30 fps till, något som blir möjligt i pc-versionen där frameraten är olåst. Men den får vi tillgång till först i slutet av veckan. Tills dess gör Xbox One-versionen ett helt okej jobb, men det är utvecklarnas mästerliga arbete med däckgrepp och bilarnas beteende som bygger grunden för den fortfarande makalösa körkänslan. Långt mindre realistisk än i Forza Motorsport-spelen, men ljusår framför konkurrenter som Need for Speed, #Driveclub och #Gran Turismo. Och handkontrollsstödet spelar fortfarande i en egen liga.

Arkadfysiken gör såna här bilar körbara också offroad. Ett utmärkt beslut.

Tio långa år efter #Test Drive Unlimited får vi fortsätta längta efter ett lika välgjort sömlöst samspel mellan solo- och onlinekörning på samma karta. Vilket känns synd, men tröst kommer i form av det nya co-op-läget där upp till fyra kan köra karriärrace tillsammans. Utöver det finns bilauktioner, klubbar och mp-spellägen för upp till tolv deltagare, till exempel freeroam och en mot en-utmaningar. Jag har bara kunnat prova sporadiskt under testperioden så jag kan inte säga hur bra onlinedelen fungerar i skarpt läge.

Forza Horizon 3 definierar modern open world-racing, och är en mall andra utvecklare bör granska noggrant innan de gör egna försök. Trots många likheter med Horizon 2 känns det mer polerat, nästan helt utan lågvattenmärken och sprängfyllt med underhållning. Det första Forza-spelet att hålla genuin Forza-klass på fem år – tack Playground!

Fotnot: testat på Xbox One. Köper du spelet digitalt kan du spela det både på Xbox One och Windows 10-datorer, utan kostnad.

Som ganska välbevandrad i både spelsim världen och verkliga världen när det gäller fordon så kan jag berätta för herrn att FH3 har riktigt bra fartkänsla. Även FM6 är fantastiskt på detta. Med facit i hand är FM6 bland de första bilsimar som verkligen... 25/09 Jag skrev det i en senare kommentar om du letar igenom tråden, det berodde på vilka bilar man kör, men kör man F1 i FM6 så känns det rappt och bra. Jag kör mest F1 spel och kom på att när man kör vanliga bilar så känns det lite som sirap eller ibland... 21/09 Nej. Det har varit spelbart som beta i flera månader så intresset blir inte stort nog för en recension. 21/09 Kommer FZ testa Apex möjligen? Det har ju släppts "skarpt" nu. 21/09 Wow, demo? Snyggt jobbat av utvecklare/MS, det var inte igår kan kunde prova innan man köpte grisen i säcken. 21/09 Demot till PC ska finnas ute på tisdag :) 21/09 Tja trolle! Ingen farkänsla i fm6...jisses. Det måste var nåt fel på din syn eller så blåljuger du. Har spelar i princip alla racingspel som kommit de senaste åren och få är i närheten av fm6 hastighetskänsla. Gör om gör rätt! 21/09 Längtar till PC versionen släpps. Men jag avvaktar att förhandsboka spelet. 21/09 Hur fan ska man köpa det om ens Windows Store inte ens funkar på datorn? 20/09 Jag tror det var till mig delli skrev, inte till recensionen :) För att förklara min tankebana lite tydligare delli. Jag hade inte dragit av 2 poäng för låg FPS på en femgradig betygskala. Jag tänkte 10-skalig. Men säg Bloodborne, ett utav de bästa spel... 20/09
Skicka en rättelse