Det bästa sättet att förnya spelgenren är att göra spel som inte är som spel brukar vara. Som det utmärkta Virginia.

Termen walking simulator är något som blivit allt vanligare de senaste åren, och den används numera flitigt. Den syftar på spel som saknar många av de traditionella bitar de förväntas ha. Interaktiviteten i promenadsimulatorerna sträcker sig ofta inte längre än att röra sig framåt och då och då göra något enstaka val.

Ordet har tyvärr blivit infekterat och används ofta nedsättande för spel som saknar gameplay. #Virginia är en walking simulator i ordets rätta bemärkelse, men använder det till sin fördel för att förmedla en historia. Om du gillar titlar såsom #Dear Esther och #Firewatch vet du alltså vad du kan vänta dig. Om inte så är det här helt enkelt inte något för dig.

Det börjar med ett försvinnande i Virginia, men resten av spelet föjler inte mallen.

För er som inte tappat intresset utspelar sig Virginia i 90-talets USA och du tar på dig rollen som Anne, en nyutexaminerad FBI-agent som får i uppdrag att åka till den lilla småstaden Kingdom, Virginia för att lösa ett fall tillsammans med din nya kollega Maria. Vad som börjar som en ganska enkel berättelse tar snabbt många oväntade vändningar. Det visar sig att mycket inte är som det verkar, både när det kommer till fallet och personerna runt omkring dig.

Virginia är en väldigt speciell upplevelse. Under hela resans gång, som tar lite mindre än två timmar att köra igenom, yttras inte ett enda ord dialog vilket öppnar för egna tolkningar av det som händer. Berättarmässigt använder det sig också av ett ovanligt grepp med klipp och korta hopp tiden, inte helt olikt en film eller tv-serie. Det blir som mest tydligt när man går ner för en trappa och halvvägs ned hoppar till att man står i en korridor. Detta tar ett tag att vänja sig vid, men det fungerar bra och ger handlingen ett naturligt flyt.

Det är en unik upplevelse med en visuell stil som får det att sticka ut fån mängden. Och trots avsaknaden av dialog lyckas Virginia bygga upp en relation mellan de två huvudpersonerna och visa på fascinerande karaktärsutveckling. Med enkla medel skapas en surrealistisk stämning som påminner mig om Kentucky Route Zero, där gränsen mellan verklighet och illusion är hårfin.

Virginia tar en annan väg än "vanliga" spel.

Spelet tar tyvärr slut snabbare än man hade önskat och när det är över känner man direkt ett sug efter att börja om för att se om man missade några detaljer. Tyvärr visar det sig att man för det mesta inte gjort det. Mycket av det som var otydligt under första omspelningen är det även under den andra, mycket på grund av att man inte alltid får tydliga svar och det blir lite svårt att hänga med i under spelets senare del.

Virginia är inte likt något jag spelat tidigare och en uppvisning i vad mediet är kapabelt till när det kommer till historieberättande. Det är långt ifrån något för alla, men om man kan bortse från längden och alla kortkommanden som hör till genren finns här en intressant historia med en blandning av interaktivitet och berättande som inte bör missas.

Skicka en rättelse
Jo, det är en jävla skillnad på 60 och 120. 60 är suddigt och inte i närheten så mjukt. 04/10 Mellan 60 och 120 fps är det inte någon direkt större skillnad, men det är en jävla skillnad på 30fps och 60fps, försök inte påstå något annat. Men som sagt, jag är likadan där, har inget emot 30fps. Spelar hellre med snygg grafik och hoppar ner till... 03/10 Så länge ett spel har rörliga bilder så märker man skillnaden. 60 fps gör att allting ser ut å flyta på bättre. Det är inte ens en smaksak, det tordes vara en självklarhet. Finns ingen anledning att spela på 30 fps, ingen. Sluta försvara en föråldrad... 29/09 Kan bara hålla med - ingenstans i tråden så säger du ju att det inte är skillnad på 30 vs 60 fps - bara att du inte tycker att den spelar någon större roll. 29/09 Roliga länkar. Första ingen skillnad alls förutom ena går snabbare. Andra länken absolut. Tredje fungerade inte för mig här på jobbet. Så av det kan jag dra slutsatsen att det spelar roll ibland. 29/09 Förstår inte riktigt grejen med folk som tvunget ska försöka pränta in sina åsikter som sanning i pannan på opponenten. Det enda som är odiskutabelt är att jag inte finner den "enorma skillnaden" du pratar om i somliga spel. Färdig? 29/09 Om du inte ser någon skillnad mellan 30 och 60 fps bör du troligtvis kontakta en ögonläkare, eller så ljuger du. http://www.30vs60fps.com/ https://frames-per-second.appspot.com/ http://30vs60.com/ Ser du fortfarande ingen skillnad? 29/09 Märker ingen skillnad på 30 eller 60 FPS. Ej heller mellan 60 och 120 FPS. Sitter med en 144 Mhz skärm nu och den ställer mest till problem med att den vill uppdatera snabbare än vad spelen klarar och och så vidare. Synd att de utvecklade till PC. Hade... 29/09 Skojar du? Det är en enorm skillnad mellan 30 och 60 FPS. Det är egentligen odiskuterbart. Differensen är mycket stor. 29/09 Musiken var det bästa. Annars så var det ju en ganska tråkig promenad simulator. Lite mera gameplay och pussellösning hade inte skadat. :/ 29/09