Ett prestandateknisk mästerverk som folk faktiskt har råd med är snart här. FZ har hårdtestat virtual reality till Playstation 4.

Virtual reality är en revolution – varken mer eller mindre. 25 år efter den första hypen har tekniken kommit ikapp drömmarna, och det har släppts två förträffliga VR-headsets i år. Alla – alla! – får en smått religiös upplevelse första gången de kränger en VR-hjälm över ansiktet: "Aaah! Är det så här det känns?"

För VR är annorlunda. Jag kan beskriva känslan, men du måste testa för att förstå. Tänk dig att du kör ett spel på teven eller datorskärmen: det du då gör är att betrakta spelet på avstånd. Men när det visas på VR-hjälmens skärm omsluts du helt och hållet av det – du befinner dig inuti spelvärlden. Spelet svarar på minsta huvudrörelse, istället för på aktiv input från dina händer via mus eller gamepad.

Playstation VR börjar säljas den 13 oktober.

Plattformen öppnar en ocean av möjligheter, och kan få lika stor betydelse som 3D-grafikkorten eller när shooters fick fullt mouselook-stöd. Men revolutionen har inte blommat ut än. Att det fortfarande inte står en VR-lösning i varje någorlunda spelintresserat hem, och att du inte kommer kunna köra trippel-A-titlar som #Battlefield 1 i VR beror till stor del på priset.

Pc-alternativen Oculus Rift och HTC Vive släpptes i våras, men med priser som börjar på sisådär 8 000 kronor – exklusive kraftfull dator – behöver inflationen få ett ord med i laget innan de börjar sälja i några större volymer. Och där skapas en ond cirkel: hur motiverar man att göra kostsamma spel till en enhet som inte ägs av särskilt många?

Mot den bakgrunden har Playstation VR flera tunga trumf på handen när det släpps nu på torsdag. Riktpriset ligger på 399 euro, att jämföra med 699 euro för Rift och 899 euro för Vive. #Sony lovar ett digert spelutbud, med drygt 30 spel ute till premiären och ett 50-tal innan årsskiftet. Och en Playstation 4-konsol kostar ungefär hälften av vad du får betala för en dator som klarar minimumkraven för att driva Rift och Vive. Så Sonys prislapp för för att träda in i VR-världen är inte bara hanterbar – den är utan konkurrens.

Revolutionären.

Fast priset blir inte så lågt som det först ser ut. För det första översätts 399 euro till 4 700 kronor här i Sverige. För det andra måste du ha en Playstation Camera, och den ingår inte. Äger du inte en sån stiger priset med 550 kronor. Och för det tredje gör sig en del spel bättre med två Playstation Move-kontroller. Move är för det mesta valfritt, och de flesta spel funkar antingen med en Move eller med Dualshock. Men väljer du att köpa ett par – och det kommer du nog vilja göra – sväller priset med sisådär 750 kronor till. Så PSVR-upplevelsen kan snabbt närma sig 6 000 kronor, eller från 5 700 kronor i butikernas paket – inte riktigt lika frestande som lockropet 399 euro.

Föregående Nästa
Det kan ju vara för att de sålt slut med förbokningar på många stora marknader. De meddelade nyligen att de fått öka tillverkningstakten på PSVR för att möta efterfrågan. Det är onödigt att spendera en massa pengar på reklam om det ändå inte går att säl... 16/10 Var är all reklam för PSVR? All info jag har fått har varit via poddar och youtubare .. jag har inte sett en enda annons i övrigt. Kanske för att Sony vet att det är en nisch pryl? 16/10 Jag lyckades testa igår och kan inte säga annat än att jag är frälst. Nu testade jag bara ett demo på 5 minuter men herregud vad häftigt det var!! Jag ser sjukt mkt fram emot att få testa Eve vid tillfälle och med tanke på att det är så många spel som... 15/10 Införskaffa den igår prova 3 och en halv timma. Vart första gången jag testa VR så har inget att jämföra med. Först ut var EVE: valkyrie kändes väldigt snurrigt fick inget illamående, som min bror fick när han prova. Häftig upplevelse fast de känns mer... 14/10 Argh, jag var ute och röjde i butikerna idag och hoppades att hitta en butik som hade ett demo-ex up and running. Jag vågar *inte* köpa utan att testa först. Men icke, ingenstans att testa = tomhänt SuperTank. :( 13/10 Tror den största nackdelen med Sonys vr är att det lär bli betydligt krångligare att få tag i vr-porr på sin ps4 faktiskt. 13/10 håller med. och än så länge verkar det inte komma något spel som direkt drar någon nytta av det heller. Känns lite som att många spelutvecklare vill försöka sig på en teknisk fix för att de har helt slut på bra spel idéer och vad händer när "wow" känsla... 12/10 Den enda likheten är att det är konsoltillbehör, prisskillnaden är enorm. Det går inte att jämföra så. När du envisas med den jämförelsen så kastar det ju en skugga över hela din argumentation. 12/10 för 6000 känns det ganska ointressant. Om priset varit 1995:- inkl. kamera och kontroller så hade jag köpt. :) 12/10 Missades "Cinema"-läget helt totalt i artikeln eller struntade ni helt enkelt i den biten? Den enda grejen jag skulle kunna tänka mig att skaffa PSVR för. :/ 12/10
Skicka en rättelse