Att spöa Dirt Rally är nästan omöjljigt. Så WRC 6 gör det kloka: siktar på en annan publik.

Av alla motorsporter som finns är det få med så självmordsbenägna utövare som rallyförare, vars yrke går ut på att överskrida gränsen för hur snabbt en bil kan ta sig runt en kurva. En felbedömning är allt som behövs för att förvandla succé till katastrof. Lyckligtvis kan vanliga dödliga få en liten inblick i hur det är att vara rallyförare från hemmets lugna vrå, bland annat genom det FIA-certifierade #WRC 6.

#Förra spelet hade en del svagheter, något som WRC 6 till viss del rättar till, samtidigt som det finns en del orosmoln kvar. Spelet testades på PC med både kontroll och en Logitech G27, med enorm skillnad i körkänsla.

Knappt gamepad-kompatibelt.

Av ren lathet fick kontrollen agera första inmatning för spelet, där varje bil oavsett klass kändes som en lastbil. De relativt lätta rallybilarna var klumpiga och otroligt svårmanövrerade, vilket bara gjorde det irriterande att köra. Det gav mig energi att koppla in ratten – och skillnaden är som natt och dag. Helt plötsligt går det att slänga runt bilarna och ligga på bredställ genom många kurvor.

När det är avklarat kan vi äntligen njuta av spelet, som i många tillfällen bjuder rejält med underhållning. Förutom klassiska enspelarlägen finns onlinetävlingar som byter bana per vecka, och där du kan tävla mot alla runtom världen för att se hur bra du faktiskt är.

WRC 6 rullar som det ska också med klenare grafikkort.

Sett till realism är WRC 6 inget att hänga i granen. Spelet käns mer arkad än simulator, vilket även syns på brister för inställningar, körning och och hjälpmedel. Utöver det så känns det som att det alltid är någon form av hjälpmedel igång (eller så är jag en kung på rally).

Som tidigare nämnt är det PC-versionen som har testats och jag kan inte uttala mig om prestandan på konsol. Men spelet är väldigt lättdrivet även med högsta detaljnivåerna i drift, med bildrutor klart över 60+ även med det svagare Geforce GTX 960 som sitter i undertecknads vardagsrumsdator.

Hoppsan! Knölig huv. Hur var det där med "kung på rally"? /red.

WRC 6 är inget för den som vill ha en bra rallysimulator, vilket det helt enkelt inte når upp till. Däremot är det utmärkt för den som vill sitta ner med en trevlig ratt (ett måste) och avnjuta lite snabb rally i diverse landskap, även om det är något mer arkadigt än genremästerverket #Dirt Rally.

Fotnot: Vi har testat Windows-versionen av WRC 6.

FZ:s ordinarie skribenter brukar också vara delaktiga med sina läsare i kommentarsfältet...fast jag förstår om Kenneth passar denna gång :p 20/10 Såg nu att det var en från SweC som hade skrivit recensionen, kanske det var därför? :) 18/10 Det var en väldigt kort recension. Recensionen av WRC 5 säger ingenting om det jag upplevt hos en väns PS4-version heller. Visserligen testades inte den versionen så det kan ju vara något specifikt problem. Problemet som jag och min vän upplevde var att... 18/10 Håller tyvärr med. Den borde inte publicerats. Säger nästan inget om spelet och innehåller faktafel. 18/10 Wow, det är första gången jag läser en recension på FZ och reagerar över att den är kort, oengagerad och halvdåligt korrad (vad är ett orosmål egentligen?). Känns som ett riktigt hafsjobb som inte alls lever upp till er annars fina standard. 18/10 Har du verkligen spelat WRC 6? För det finns ingen körskola, den fanns i WRC 5. Det som finns är ett körtest på naturbana i början och ett bantest. Men de hjälper bara till att föreslå svårighetsgraden. Tycker känslan med en Xbox One-kontroller är rikti... 18/10 Ha, jag trodde att det var en förhandstitt tills betyget dök upp på slutet! 17/10 Jag lirar både PC och AC i VR och har inga såna bekymmer alls. Blir iofs inte åksjuk av nånting annat i VR heller. 17/10 Jag provade Project Cars med min Vive och höll på att spy rakt ut när bilen började spinna runt. Kändes som man kört mig i en tvättmaskin :P 17/10 Haha, hysteriskt kul att bilar med 5 växlar i verkligheten får 6 växlar i spelet :p 17/10
Skicka en rättelse