Vi står inför lyxproblemet att ha alldeles för många bra shooters.

När #Titanfall släpptes för drygt två år sedan var det en dopamininjektion i en genre som fastnat i själlösa, beigefärgade nutidskonflikter. Redan då förutspådde jag att väggflängandet skulle sparka nytt liv i den ädla konsten att skjuta varandra i ansiktet online. Det är nästan så jag kan kosta på mig själv att vara lite dryg.

Idag är spelklimatet som förbytt. #Call of Duty har flaxat ut i rymden medan Battlefield istället tar ett par jättekliv bakåt krigstekniskt. Strategimästarna Blizzard chockade alla med #Overwatch som är lika färgglatt som indragande. Moba möter pangpang i gratistitlar från gamla actionveteraner som #Epic Games och uppstickare som #Hi-rez Studios. Konkurrensen om spelarna, som liksom jag älskar att volta omkring med en raketkastare, är en helt annan idag.

Då lanserar EA #Titanfall 2 i den mest intensiva releasemånaden på hela året. Någon borde avgå.

En vanlig kväll, en handfull dagar efter släppet, anger spelet att strax under 10 000 personer vill springa på väggar och kötta runt i stridsmaskiner på ben. Ännu färre när motståndet ska matchas mot min region. Ställd mot #Battlefield 1:s halvmiljon (på alla plattformar) är det en droppe hydraulisk olja det i hav som är höstens spelutbud. Till och med #Team Fortress 2 har lockat 60 000 spelare det senaste dygnet.

Då spelar det inte så stor roll om Titanfall 2 är förbaskat roligt. Det riskerar att dö snabbare än en stackars AI-kontrollerad fotsoldat som råkar komma i min väg.

Respawn har hanterat sitt nya varumärke på samma sätt som Modern Warfare-serien, vilket är på både gott och ont. Gott för att Titanfall 2 känns betydligt mer ombonat än sin föregångare och det märks tydligt hur studions bandesigners fått mer träning i att skapa arenor där både titaner och piloter slåss på lika villkor. Framförallt är majoriteten betydligt mer parkour-vänliga och förutom de mest uppenbara huvudlederna finns det gott om utrymme för improvisation. Särskilt om man väljer att använda den nya änterhaken som snabbt blir en favorit.

Med hjälp av den kan du seriekoppla ett snudd på oändligt antal rörelser och så länge ingen hindrar dig med en salva i ansiktet transporterar du dig otroligt snabbt från ena banänden till den andra. Och glöm inte att använda den på titaner för en snabb rodeotur eller på andra piloter för att leverera en dödlig känga i solarplexus. Dödsakrobatik som är så otroligt tillfredsställande.

Föregående Nästa
Tragiskt att detta spel har kommit i skymundan bästa som har släppts på fps fronten på länge. Crowd-pleasers ala Overwatch och vad nya "quake" ser ut att bli nej tack. Försökte spela Overwatch efter detta, men tala om blasé det känns långsamt och begrän... 29/12 Haha, så månger som vi snackat om att ta bort betygen helt. Samtidigt förstår vi behovet av dem och så länge man kan argumentera för sin sak, och inse att siffror är ett väldigt klumpigt sätt att gradera en i grunden subjektiv upplevelse, så kommer de... 07/11 Fair enough. Men då kanske man ska skrota betyget helt. För det e ju ganska uppenbart att den här typen meningsskiljaktigheter uppstår relativt ofta när ni sätter betyg, och ibland kan det ju ta fokus från recensionen i sig. Personligen höll jag med om... 06/11 Tack! Alla betyggsystem har sina brister. I en tiogradig skala är i princip allt under 7 dåligt. Och hur motiverar man 83 gentemot 84? Vi tar hellre diskussionen kring recensionen istället och motiverar våra åsikter med text =) Kampanjen var verkligen... 05/11 Får COD Modernadvancedwarfareflygalångtavhelvetemedbackpacksochskit - mer än en 3:a så kallar jag bullshit. :) 05/11 Du gör dig själv en otjänst att inte plocka upp spelet. Det är bättre än betyget skulle jag säga. Bara den grejen att de lagt till så mycket godis i MP (som kanske borde varit i 1:an?) men sedan en jävligt bra kampanj. Titta dig inte blind på 3:an (vilk... 05/11 Jag håller inte riktigt med recensionen, jag tycker iaf. att spelet skulle fått en 4:a overall, mest på grund av kampanjen. Själv har jag inte spelat så mycket skön leveldesign på länge och bara det, inlindad med en rätt ok story, borde åtminstone ge... 05/11 Det påvisar ju kanske bristerna i er betygsskala... En trea i mångas ögon är ett halvdant spel, medan en fyra bara är ett poäng från perfekt. Vet att ni försvarat ert system länge, men jag personligen har svårt att tolka det emellanåt... 05/11 Tack själv och trevlig helg! För övrigt tycker jag du alltid är jättebra i podden :) 04/11 Tack. Jag menar det. 04/11
Skicka en rättelse