Konsoler är inte vad de brukade vara. En gång i tiden köpte man en liten gråtråkig låda som man kunde spela på i ett decennium, menar en del. Huruvida det stämmer låter vi vara osagt, men klart är att det inte funkar så i denna åttonde generation spelmaskiner.

#Nintendo ersätter fyraåringen Wii U med Switch redan i mars, och i slutet av nästa år lanserar #Microsoft Project Scorpio, en Xbox One med kraftigt förbättrad prestanda. Men först ut är #Sony, som släpper Playstation 4 Pro nu på torsdag, den 10 november.

Playstation 4 Pro släpps den 10 november.

PS4 Pro är en betydligt kraftigare men i övrigt likadan maskin som originalkonsolen, som för övrigt fyller tre år i dagarna. Det blir inga Pro-exklusiva spel; spel som funkar på den vanliga PS4:an funkar på Pro och tvärtom. Snarare handlar det om en prestandauppgradering mitt i generationen, ungefär som att peta in ett kraftigare grafikkort i en spel-pc. Därmed förlängs PS4:ans livslängd, samtidigt som det där omtalade gamla 1080p-målet äntligen nås på allvar. Inte nog med det, den tar dessutom konsolspelandets första allvarliga steg mot 4K-upplösning. Allt det här ger starkare skäl att uppgradera mitt i generationen än en traditionell Slim-konsol.

Playstation 4 Pro är större och tyngre än de två tidigare PS4:orna. Pro är två respektive tre centimeter bredare och upp till 15 millimeter högre än PS4-originalet och slimmen (vi kallar den så, även om den bara heter PS4). Den väger 3,3 kg, halvkilot mer än originalet och hela 1,2 kg mer än slimmen. När jag hämtade Pro-konsolen i fredags var kartongen för stor för den medhavda väskan, och uppackad i tevebänken verkar den avsevärt större. Men ställda sida vid sida visar det sig att skillnaden faktiskt inte är så stor. Ögonen luras av konstruktionens tre lager istället för två, men det är mest när jag bär hem maskinen som vikt och kartongstorlek spelar roll.

PS4 Pro är inte fullt så massiv i storlek som det ser ut. Här i jämförelse med den första PS4-varianten.

Man får en markant kraftigare maskin för pengarna. Grafikdelen står för den största skillnaden: den levererar 4,2 teraflops, jämfört med 1,84 för de äldre modellerna. Det är inget absolut mått på hur den presterar, så att det ligger i samma trakt som Geforce GTX 1060 och GTX 970 betyder inte att konsolen plötsligt kan mäta sig med en speldator för två eller tre gånger så mycket pengar. Om du tänkt uppgradera från original-PS4:an av ljudskäl bör du se till att få lyssna på den innan köp. Pro är definitivt ingen tyst maskin, även om fläktljudet är dovare och mindre genomträngande än hos den "gamla" trotjänaren.

Vad kraftökningen betyder i praktiken ligger helt och hållet hos spelutvecklarna, som måste patcha spelen eller bygga dem med Pro i åtanke för att du ska få någon synbar nytta av konsolens extra hästkrafter. Däremot kan den betyda trevligheter som snabbare laddtider i notoriskt skitsega #Xcom 2, det följer med på köpet. Sonys enda restriktion gäller multiplayer: det är inte tillåtet att ge några fördelar till Pro-ägare, så frameraten kommer vara densamma oavsett om du kör den vanliga PS4:an eller en Pro.