Trots ett digert utbud av fordonsspel på pc-fronten är virtuell motorcykelkörning en bristvara. Vad det beror på är oklart, möjligen är det svårigheten att få till hyfsat realistisk styrning som spökar. Bilkörning är inte särskilt svårt att tolka i digital form, men en mc styrs annorlunda och blir med dagens standardkontroller för fordonsspel (ratt eller handkontroll med analoga spakar) krångligare att simulera; gas, broms, fäste och hur mycket föraren lutar bågen påverkar i högre utsträckning framfarten.

Climax vågar sig hursomhelst på ännu ett mc-racingspel - MotoGP Ultimate Racing Technology 3. Som namnet skvallrar om rör det sig främst om banracing i Grand Prix-klassen, alltså specialtillverkade bågar med en cylindervolym på maximalt 990 kubikcentimeter, men även ett karriärläge kallat Extreme, som låter dig grensla gatumotorcyklar i klasserna 600, 1000 och 1200 cc. GP-läget låter dig uppleva 2004 års säsong, komplett med förarnamn, banor och bågar, där 20 förare möts över säsongens 16 lopp, medan Extreme nöjer sig med tio kombattanter samtidigt. Vid sidan av dessa båda karriärvarianter kan du ta ett snabbrace i valfri klass, försöka slå banrekorden, köra online (upp till 16 spelare per race) eller lära dig mer om mc-åkandets hemligheter i träningsläget.

Framgång i karriärlägena föder bättre förutsättningar på flera områden. Vinst genererar pengar, som används till att köpa vassare hojar och bättre utrustning för desamma. Du tilldelas också färdighetspoäng att fördela på fyra områden (fart, acceleration, bromsförmåga, stabilitet). Praktiskt nog blir dessa inte låsta, du kan flytta runt dem så att de passar en viss bantyp. En trevlig detalj är att din karriär hela tiden rankas; du startar på hundrade plats och i takt med framgångar klättrar du stadigt på rankningsstegen.

Det tar ett tag att välja kontrolldon (jag fastnade för handkontroll med analoga spakar av PlayStation-modell - ratt känns långsamt), finna lämpliga inställningar och slutligen lära sig bemästra styrningen. Med allt korrekt inställt och ett par varvs erfarenhet i ryggen inser man snabbt att den lägsta svårighetsgraden (välj mellan fyra) är för sillmjölkar - på tok för enkel. Höjer man ett eller två steg blir det genast knivigare; datorfolket blir betydligt gasgladare, men dessvärre vurpar du också avsevärt oftare. AI:n uppvisar vissa tågtendenser - kör som på räls - och ihopkörning innebär i nio fall av tio att du vurpar. Det ska erkännas att den jämfört med bilspel udda styrningen gör det svårt att hålla en optimal linje, så sammanstötningar är ofta mitt fel. Det ursäktar dock inte att min båge beter sig som ett löv i vinden jämför med deras.

Full gas på de snabbaste bågarna ger en fartkänsla av sällan skådad sort - det känns som att lågflyga i stridsflygplan. Detta uppnås med grafik som blir suddig i hög fart - konsolartat och i mitt tycke överarbetat, det blir svårt att se vad som döljer sig framöver. Å andra sidan ska det inte vara lätt att färdas i 300 blås. Grafiken gör på det hela taget sitt jobb utan att imponera. Ljudmässigt är det sämre ställt: rassliga motoreffekter och kass studiohårdrock. Å andra sidan tar utgivaren blott 20 US-dollar i sin onlinebutik, så med det i åtanke får sinnena full utdelning för pengarna.

Denna småarkadiga mc-titel är sammanfattningsvis en prisvärd historia, delvis men inte enbart tack vare lågt pris och bristen på konkurrenter. Väntar du dig en fullödig simulator lär du bli grymt besviken, men som hyfsat innehållsrik fortkörningsunderhållning duger MotoGP 3 gott. Onlineläget fungerar väl lite sisådär, GameSpy Arcade står ensamt för serverbläddrandet vilket är synd - en inbyggd browser hade underlättat nätlivet. Spelsessionerna är inte alldeles hackfria i alla lägen, men på det hela taget kan du räkna med ett par timmars svindlande snabba fartfester.

Testdator:

AMD Athlon XP3000+
ATI Radeon 9800 Pro
1 GB RAM