Med lika delar nostalgi som nyfikenhet tar vi oss an denna fantasieggande barndomsflört.

Jag lärde mig spela rollspel med två tärningar, en penna och ett linjerat kollegieblock. Det är egentligen allt man behöver, även om det blir lite svårt. Min kusin hade spelat Drakar och Demoner och Mutant innan, och använde det han mindes och hittade på lite enkla regler. Sen spelade vi i timmar, i ett tält på en camping medan regnet vräkte ner utanför.

Efter det var jag fascinerad av rollspelens förunderliga värld. Jag spelade lite med vänner och syskon, men var egentligen mer frälst från sidlinjen. Jag tyckte nästan mer om att läsa i regelböckerna och alla expansioner till Drakar och Demoner och Mutant än att faktiskt spela.

Faktum är att enda gången jag agerat spelare var med min kusin i det där tältet. Efter det har jag alltid varit spelledare (en usel sådan) med regelböcker i högsta hugg för att experimentera och testa roliga saker på mina försöksobjekt till spelare. Eftersom jag lärde mig spela på ett blankt papper utan fasta regler alls har jag dessutom alltid varit pigg på att hitta på egna regler när något känns onödigt krångligt eller bara onödigt.

Det här betyder förstås att jag aldrig tagit min rollspelsexamen och gått vidare till mer seriöst spelande, eller mer avancerade spel än Drakar och Demoner. Jag trivs med mina lösa ramar, och den skönt fantasyfåniga inramningen i Äventyrsspels klassiker från 80-talet. När Riotminds bestämde sig för att kickstarta en nyversion av spelet väckte det åter suget i mig, som legat ruvande i många år.

Riotminds Drakar och Demoner är en trogen nyversion av den klassiska svarta lådan-utgåvan från mitten av 80-talet. Redan i förordet erkänner dock utgivarna att de varit tvungna att ändra i en del saker. Även i rollspelsvärlden går utvecklingen framåt, trots allt. För mig som inte spelat det på mycket länge är ändringarna i regler och koncept sällan särskilt märkbara – inte minst då jag ändå alltid bara kört med de regler som passar mig. Att det är nya illustrationer märks dock. De är för all del fina, men nostalgidelen av min hjärna saknar de gamla. Jag hade också gärna sett ännu fler.

Med i boxen följer en regelbok, två äventyrsböcker, pappfigurer att klippa ut, två uppsättningar tärningar och några andra småkort. Själva lådan är gedigen, och allt känns kvalitativt och fint. För samlare därute är förmodligen det viktigare än att spelet fortfarande är roligt att spela.

Men för de av er, som liksom jag, faktiskt vill spela det kan jag säga att det fortfarande är himla roligt. Drakar och Demoner vänder sig till en ganska specifik publik. Dels de som har nostalgiska band till originalet, och dels nybörjare som vill ha ett rollspel som är lätt att komma in i och lära sig. Jag tillhör egentligen båda grupperna. Jag är en nostalgisk nybörjarveteran, och trivs utmärkt med det. Rollspelande går alltid att anpassa till ens egen ambitionsnivå. Det behöver inte alls vara så jobbigt eller komplicerat.

Om du inte vet hur ett rollspel fungerar så är det helt enkelt en lek med fantasin. En spelledare har förberett ett äventyr, med monster, faror och någon sorts story. Orkar man inte fixa det själv finns äventyrsböcker att följa. Sedan skapar spelarna sina karaktärer. Man väljer ras, klass och slår tärningar för egenskaper, som i sin tur bestämmer färdigheter. Dessa siffror används sedan, tillsammans med tärningskast, för att avgöra om du lyckas med sådant som att dyrka lås, slå alver på käften eller klättra upp för klippor. Fokus är i regel på samarbete mellan spelarna, som helst ska ha olika klasser och färdigheter som kompletterar varandra. Spelledarens jobb är att göra världen levande och väva ihop ett kul äventyr med väl avvägda utmaningar. Allt en spelare kan komma på att göra går i regel att göra – så länge de har färdigheterna för det.

Föregående Nästa
Jo, jag har en excel där det räcker att välja yrke, ras och skriva Grundegenskaperna så räknar den ut resten. Inkl. RV och GE-krav på rustningar och vapen 13/01 Japp, excel. Jag själv använder Libre om jag sitter vid datorn (excel på ipaden) och det har inte varit några problem förutom ett tillfälle när den av någon anledning gjorde alla kolumner jättebreda. Skönt med formler som håller reda på de flesta uträkn... 13/01 Formulär i Excel? Libre Calc? Jag kör Excel själv. 13/01 Vi använder dropbox till rollformulären, funkar fint. SL har en delad mapp med varje spelare, så kan båda ha koll och göra ändringar. 12/01 Samtliga spelare i gruppen har sin egen karaktär som de har skapat med sina respektive styrkor/svagheter och färdigheter. Det beror väl på hur spelledaren lägger upp det, men oftast är det mer öppet än i ditt exempel. Är gruppen på resande fot och komme... 11/01 Tänk dig att du går på teater men istället för att sitta i publiken är du med på scenen, så sitter regissören där och berättar att det kliver fram tre orker. Då kommer det tre orker på scen å så är det bara att reagera... typ. 11/01 Roll20 är dock tyvärr inte alls anpassat för Drakar och Demoner och det krävs att man betalar för Pro-kontot för att kunna göra ett rollformulärsblad som gör det bra att spela. Jag ska snart starta en kampanj med syskonen via Roll20 så det GÅR att göra... 11/01 Skulle verkligen vilja vet mer om detta men fattar nada. Hur sätter spelledaren upp en "omgång"? Är det typ: Steg 1: Välj dörr, stege eller trapets a: - b: - c: Du valde trapets, du hoppar nu ut genom fönstret... (gå till steg 2) Eller hittar han bara... 10/01 Tjena! Som någon ovan nämnde så är www.Roll20.net ett bra alternativ om du vill spela men har svårt att hitta dig en grupp i området. Jag har inte använt tjänsten själv men den ska innehålla en chatt, slumpgeneratorer som fungerar likt tärningskast, möj... 10/01 Trevligt tevligt, jag har bara klämt lite på EON men gillar världen mycket och Mutant så är det gamla Äventyrs spels låda man körde röj med, det var fan kul, goa minnen. Nu så senast har vi kört nyaste D&D i Forgottne Realms miljö och 8nu så är jag i... 10/01
Skicka en rättelse