Välskrivet och pinsamt. Roligt och halvnaket. Yakuza är mycket av allt, och med del noll är det hög tid att kliva in i den japanska gangsterberättelsen.

Neonskyltarna lever sitt eget liv omkring mig. De är stadens nervsystem. Dioder som ständigt blinkar och lyser och skickar signaler till förbipasserande. Stadens blodfyllda vener, däremot, det är vi – yakuzan. Överallt har vi ett finger med i spelet, och överallt påverkar vi folks liv. Jag vandrar nerför gatan, spöar allt motstånd som sturskar upp sig mot mig, och tycker att jag äger staden. Plötsligt hoppar en man i väldigt små kalsonger fram och börjar dansa.

Jag spelar #Yakuza 0.

Yakuza är en förbaskat märklig spelserie. Det måste sägas. Men varje gång jag tänkt att nu räcker det, nu orkar jag inte med de här galenskaperna mer – då hittar spelen något sätt att suga in mig igen. Yakuza 0 gör mängder med saker som borde stöta bort mig, men jag återvänder ändå snällt och lydigt. Som en mafioso bunden av pliktkänsla och någon form av missriktad känsla av heder och ära.

Fråga inte...

För den som känt att de inte orkat ta tag i det mäktiga projektet att försöka komma in i den enorma, komplicerade gangstersåpa som är Yakuza-serien har en ypperlig chans nu. Yakuza 0 är nämligen en prequel, och som sådan väldigt enkel att ta till sig även för nytillkomna Yakuza-spelare. Den ypperligt välskrivna och engagerande intrigen kretsar kring Goro och Kiryu, och hur de i slutet av 80-talet dras in en livsfarlig maktkamp om ett litet stycke värdefullt land.

Du växlar mellan att spela som Kiryu och Goro, vars öden närmar sig varandras från olika håll. Kiryu offrar sin status för den han respekterar mest i hela världen – sin boss. Goro i sin tur kämpar, efter att ha förnedrats av yakuzan, för att vinna tillbaka en plats vid maffians bord. Båda finner sig i situationer som är mycket större än de först kan ana.

Till skillnad från ett visst annat open world-gangsterspel kan du inte köra bilarna.

Ur allt detta förgrenar sig förvecklingar som berättas i långa, välspelade mellansekvenser och intensiva dialoger. Efter en trevande inledning är jag helt fast i de båda protagonisternas öden, och i den märkvärdiga skildringen av yakuzan och dess många sociala koder, hierarkier och traditioner.

Om huvudstoryn är välskriven, tung och trovärdig så är allt runtomkring däremot mycket mer lättsamt. När du struttar gatorna fram i de små men öppna kvarteren blir du ständigt påhoppad av ligister att spöa upp på extremt våldsamma, och ofta komiska, vis. Släng en cykel i skallen på en snubbe och hoppa sedan på honom så att både han och cykeln går sönder. Efter slagsmålet är alla okej.

En pågående social kod.

Sidohistorierna är många och varierade. Det kryllar av dem. Ibland kan man knappt ta två steg innan det dyker upp en ny stollig situation för dig att lägga dig i. Allt från att lära en dominatrix att smäda sina kunder, till att rädda hjärntvättade sektmedlemmar och filma en Thriller-liknande video med en Michael Jackson-parodi. Efter ett riktigt fånigt uppdrag kan spelet plötsligt köra igång smörig musik och låta någon karaktär hålla ett malplacerat brandtal. Det är lätt att få whiplash av hur spelet kastar sig mellan högt och lågt. I ett uppdrag försöker du få gymnasietjejer att sluta sälja sina trosor till ”pervs”, som spelet kallar dem. Det slutar med att ett psyko dyker upp och deklarerar att han vill leva resten av sitt liv med ett par trosor. Han ska naturligtvis spöas, och sedan ordnar sig allt.

Föregående Nästa
Ja visst fasen var yakuza 0 galet bra spel? Här kan man snacka om folk som älskar att spela har utvecklat haha. Fan bara sidosakerna som att kasta pil eller bowla eller så skulle kunna ha varit små spel i sig själv så otroligt välgjorda de är för att... 05/02 Just ja. Talk hör till den där andra statkategorin. Men oavsett - jag återgäldar respekten, fast för din åsikt då. Yakuza 0 är, alldeles oavsett vad man tycker om alla enskilda bitar - ett bra spel. 03/02 Jag accepterar din åsikt, jag har en annan. Men du har fel på en punkt hur spelet fungerar. Kvinnorna har två olika pooler med stats. kläder och smink påverkar inte deras sociala stats som talk, party, love, skill eller hp. De statsen kan bara höjas gen... 02/02 Kvinnor får inte ändrade "funny" och "talk"-stats av att byta frisyr, så jag skulle inte säga att det är "precis så verksamheten fungerar". Och det är just den mekaniska biten jag kritiserar - inte att spelet skildrar hostess-kulturen, utan hur det görs... 02/02 Det är ju precis så verksamheten fungerar? Det gäller tilltala männen så bra man bara kan för att för att locka dit dom, och att kunna tjäna tillräckligt med pengar. Att ha Värdar som följer senaste trenden, kläder, smink, allt. De måste se så bra ut... 02/02 Det korkade är hur det görs. Man klär dem i olika smink och kläder för att de ska tilltala männen så bra som möjligt. Att hostesses finns i Japan fattar jag också, men det här är en rätt slapp gestaltning som både misslyckas med att göra det trovärdigt,... 02/02 Vad är det som är korkat och fel med hostess delen? Det är ju något som faktiskt existerar i japan.vilket inte är ett dugg konstigt om man kollar på hur det faktiskt ser ut i samhället där. Det är inte bara tjejer som är hostesses heller, Yakuza 1 avbil... 01/02 Ja. Yakuza 5 släpptes till PS3 lagom till att de flesta slutat spela på den konsolen. Jag spelade det väldigt lite just för att jag inte orkade koppla in den gamla burken igen. 31/01 Sen torde det underlätta om Väst slapp vänta 1, 2 eller 3 år längre än Japan. 31/01 Jag läste något om det. Mycket trevliga nyheter. Tror Yakuza 0 är en utmärkt inkörsport för tveksamma, så chansen finns ju att serien befäster sig på bredare front i väst nu. 31/01
Skicka en rättelse