Strategispel, då speciellt realtidsstrategi, har alltid legat mig varmt om hjärtat. Bland favoriterna ser vi nutida och futuristiska spel såsom Command & Conquer och Ground Control. Det var med stor glädje jag såg att detta spel fanns tillgängligt för recension, i hopp om att det ska kunna fylla ut det tomrum som uppstått efter det att jag spelat mig less på både Ground Control 2 och C&C Generals.
Välkänt spelupplägg
Upplägget är till stor del som det brukar vara i den här typen av strategispel. Du börjar med att bygga upp ett läger, för att ha möjlighet att bygga detta så behöver du metall och vatten. Dessa resurser får du genom att beordra ut dina arbetsmaskiner på olika resursområden. När du har byggt din bas och sett till att den har ett ordentligt försvar så är det dags att börja utveckla och producera trupper. När du anser att du har en tillräckligt stor arme till ditt förfogande så gäller det att slå ut fienden på bästa sätt. Nu är det kanske inte lika enkelt som det låter men konceptet är densamma.
Ensamspelarläget består av fyra olika kampanjer med sju uppdrag vardera. Personligen tycker jag att detta är för lite för att spelet ska hålla i längden. Uppdragen blir lätt långdragna och övergår till att bygga så många enheter som möjligt på så kort tid som möjligt. De strategiska möjligheterna känns tämligen begränsade och det påminner snabbt om Red Alert där den som hade flest enheter på kortast tid ofta vann.
Däremot är det nog många, likaså jag, som tycker om att få ge polarna en rejäl omgång med stryk över nätet. I flerspelarläget erbjuds upp till 8 spelare att drabba samman i fyra olika spellägen och på på 16 olika kartor som är speciellt avsedda för ändamålet. Tyvärr har jag inte haft någon att prova detta med annat än mot datorn.
Visuell njutning
Earth 2160 använder sig av en grafikmotor som kallas för Earth III. Det som skiljer denna grafikmotor mot de andra är att den använder sig av Bezier-kurvor istället för polygoner. Exakt vad det innebär kan jag inte svara på men jag har aldrig förut sett något liknande i ett strategispel. Detaljrikedomen på både byggnader och enheter är över förväntan och när mörkret breder ut sig över världen blir alla små ljuskällor och skuggor en fröjd för ögat. Detta kräver dock sin dator, rekommenderat system är en processor på 2 GHz, 1 GB minne och ett Radeon X800 eller ett GeForce 6800.
En sak som är helt ny för mig i dessa sammanhang är bild-i-bild. Du kan följa med en valfri grupp eller enskild enhet i ett litet fönster i övre vänstra hörnet av skärmen vilket underlättar möjligheten att göra flera saker samtidigt. En annan sak som egentligen är helt onödig men ack så frän är att du i minibilden kan se hur det ser ut ur den markerade enhetens egna ögon.Vad gäller ljudeffekterna i spelet har jag inte så mycket att säga, ingen överraskning men inte heller dåligt. Musiken däremot är jag lite besviken på. Några spår är helt underbara medan vissa andra gör att man vill stänga av högtalarna.
Sammanfattningsvis
Earth 2160 är ett bra spel men tyvärr så når det inte hela vägen fram. Spelet sätter en helt ny grafisk standard för realtidsstrategi men tyvärr så drar musikspåren och det faktum att spelet känns aningen för repetitivt ned betyget ett snäpp. Gillar du realtidsstrategi så kan nog det här spelet bjuda på många timmars nöje men för den som har lite halvsvalt intresser för genren så kommer nog inte detta spel att få dig på andra tankar.
Testdator:
Pentium 4 2,8 GHz
2 GB RAM
Radeon X800XT