The Surge lånar obehindrat från Dark Souls-serien men lyckas ändå stå på egna ben.

Kommer du ihåg Lords of the Fallen? Det var ett spel som tog stora doser inspiration från den kritikerrosade Dark Souls-serien men som var en rätt själlös kopia av sitt inspirationsmaterial. Nu återvänder utvecklarna Deck13 med The Surge, ett utmanande science fiction-spel fyllt till brädden av stora robotar, exoskelett och ond bråd död. Men trots en intressant och fräsch miljö är det vissa aspekter som drar ner helhetsintrycket.

The Surge öppnar med en tågresa som hämtad från Half-Life. Vi bekantar oss med huvudkaraktären Warren som vi snart upptäcker är rullstolsbunden. Fast besluten att förändra sitt liv har han sökt jobb hos CREO, det gigantiska bolag som ska rädda vår döende värld från säker undergång och som dessutom har lovat Warren hans ben tillbaka. Det är en intressant inramning, men efter de inledande minuterna händer det inte så mycket mer med huvudkaraktärens egna historia så jag hade ändå föredragit möjligheten att skapa min egna karaktär.

Warren vaknar hur som helst upp mitt i det dystopiska industriområdet, upptäcker att han kan använda sina ben igen och tvingas omedelbart att slåss mot andra arbetare i liknande exoskelett. Men trots ett unikt yttre är jämförelserna med Dark Souls ändå svåra att undvika. I stället för brasor finns här en medicinsk avdelning då du kan göra Warren starkare och själarna som du vanligtvis samlar på har bytts ut mot metallskrot, en resurs som du självklart tappar om du dör.

Ett mer unikt inslag är hur du hugger av kroppsdelar för att samla craftingmaterial. Genom att slå upprepade gånger på samma kroppsdel kan du till slut klippa fiendens vingar i ett brutalt anfall som får blodet att spruta och kroppsdelar att flyga. De trasiga delarna av rustningen som du hackar av kan sedan användas för att bestycka din egen dräkt. Det är ett samlande som snabbt blir beroendeframkallande och som rentav är nödvändigt för att du ska ha en chans att komma vidare i spelet.

Attackerar du istället kroppsdelar utan rustning blir fienderna förvisso enklare att besegra, men det betyder samtidigt att du går lottlös ur striden. Det resulterar i en spännande dynamik där du hela tiden får överväga om det är värt att gå in en tuffare duell för att kamma hem den extra belöningen.

Craftingmaterialet används som sagt till att skapa nya vapen och rustningsdelar och det träger en del experimenterande för att lyckas hitta rätt balans mellan styrka och snabbhet. Fienderna är snabba och Warren är rätt tung och långsam i sin dräkt. Överlag gillar jag utbudet av vapen men har du använt ett och samma tillhygge väldigt länge och byggt upp färdighet med det, kan det vara svårt att motivera att gå tillbaka till ett svagare vapen, särskilt om du har ett tufft område framför dig.

För är det på något plan som The Surge utmärker sig så är det med en närmast brutal svårighetsgrad där i princip allt kan döda dig med två snabba slag. Fienderna är dessutom placerade så att du inte ska kunna lägga märka till dem förrän du klivit in i rummet, vilket är ett rätt plumpt trick att ta till för att göra spelet artificiellt svårare.

Att slåss mot mer än en fiende i taget är dessutom rätt bedrövligt. Det går inte att byta mål snabbt nog och fienderna är så pass aggressiva att du lätt blir inträngd i ett hörn tillsammans med en bångstyrig kamera utan möjlighet att slå tillbaka. Det hjälper inte heller att omgivningarna är så pass lika varandra att allt till slut smälter samman och ser likadant ut. Toppa sedan med plötslig beskjutning från fiender med projektilvapen som stått gömda i mörkret så är receptet på frustration så gott som komplett.

Men trots en rad tveksamma aspekter är The Surge ändå ett underhållande äventyr som gör mycket rätt. Striderna är intressanta och det lyckas fånga den oslagbara upptäckarglädjen som infinner sig när man kopplat samman ett svårt område med en snabb genväg tillbaka till basen. Det lyckas även fylla tomrummet som skapats efter att Dark Souls-serien nu avslutats, även om Deck13 fortfarande har en bit kvar att gå innan de når samma toppar som sitt inspirationsmaterial.

Fotnot: vi har spelat PS4- och Windows-versionerna av The Surge.

The Surge
3
Bra
+
Belönande strider
+
Kul och enkel crafting
+
Intressant miljö
-
Bångstyrig kamera
-
Obalanserad svårighetsgrad
-
Tveksam bandesign
Det här betyder betygen på FZ
@meganollan: Genital Jousting 31/05 Det är snarare ett konstaterande från min sida, men kul att det fortfarande går att lura er andra så att de kan fortsätta släppa samma sak hela tiden. För att förtydliga vad jag menar så funkar spelbranschen på det sättet att ingen vågar ta risker. De... 31/05 @Lard von Bacon: kul inställning! 31/05 Ibland känns det så faktiskt. Något sådant tips får du inte från mig i alla fall - jag letar fortfarande och har gjort det i minst 10 år. 31/05 @Lard von Bacon: ok... Med den inställningen känns det som att vi kan lägga ner all spel/musik/film alla lånar ju ändå av varandra.. Men det hade varit super intressant att få ett tips om ett helt unikt spel som släpps det senaste 2 åren.... 30/05 Jag tycker bara att det känns konstigt att jämföra med ett spel som är precis som alla andra. Skribenten skulle kunna jämföra med precis vilket spel som helst och det hade fortfarande varit lika 'träffsäkert'. Att jag inte har nämnt några andra spel som... 30/05 @Lard von Bacon: Är väl otroligt logiskt att dra paralleller till ett spel som är väldigt populärt och som fick stor genomslagskraft. Det spelar väl ingen roll om Dark souls har lånat från andra när det bevisligen är DS serien som man i slutänadan prata... 29/05 Vänta lite nu.. måste man inte lämna tillbaka det man lånat? 28/05 TL;DR - Men sci-fi Dark Souls? 27/05 Jag tycker inte att något blir unikt bara för att man lånar andras saker och sätter ihop det, men som du säger - delade meningar. 25/05
Skicka en rättelse