Square Enix återlanserar en av de finaste Final Fantasy-titlarna till PS4. Men den känns inte så modern som den hade förtjänat.

Final Fantasy IX var slutet på en era på fler än ett sätt. Dels var det sista spelet som Final Fantasy-pappan Hironobu Sakaguchi regisserade, och dels den sista delen i sagan som förankrades i en mer renodlad klassisk fantasy-stöpning med spetsiga hattar, svartmagiker och andra element som serien började med. Bland hängivna anhängare av JRPG-genren sedan dess begynnelse är det vanligt att just Final Fantasy IX ger upphov till suckar av vällust. Trots att del sju är mest omtalad är det inte ovanligt att del nio lyfts fram som seriens främsta, och det är inte utan anledning.

Karaktärerna är skarpare.

Trots att jag tillhör skaran som håller Final Fantasy VII allra mest kär kniper del nio andraplatsen med bred marginal. Allt från grafik till musik och handling håller absolut toppklass, och tack vare god design ser spelet fortfarande bra ut idag, trots att dess rudimentära 3d-modeller och förrenderade bakgrunder är hopplöst förlegade med dagens mått mätt. Det som framför allt gör Final Fantasy IX till en så minnesvärd spelupplevelse är de mångfacetterade karaktärerna som berör till den milda grad att jag som spelare blir tårögd under flera scener.

"Trots att del sju är mest omtalad är det inte ovanligt att del nio lyfts fram som seriens främsta

"Handlingen är i grund och botten inte något fasligt originellt, men hur äventyret börjar med något betydligt mer oskyldigt för att sedan eskalera till något mycket större är utfört på ett mästerligt sätt. Denna designmässiga finess delas med seriens andra storhet, Final Fantasy VII. Och precis som i den bjuds spelaren också på sidoberättelser runt karaktärerna som skapar en känslomässig investering i hur det går för den brokiga skara figurer som utgör din grupp. När de existentiella bryderierna som svartmagikern Vivi brottas med når sin kulmen i svartmagikernas hemby tillhör fortfarande det mest känslomässiga och vackra jag upplevt i ett spel. Detta kompletteras också av musikspår signerade den fenomenale Nobuo Uematsu och även dessa tillhör seriens, och genrens, absolut mest förnäma.

Final Fantasy IX är alltså en milstolpe i JRPG-genren och något som alla som uppskattar genren bör uppleva. Detta är dock ett spel som släpptes 1999, i slutet av den ursprungliga Playstation-konsolens livscykel, och det har hänt en hel del med grafik och teknik sedan dess. Likt de övriga delarna i serien till denna konsol använder sig Final Fantasy IX av förrenderade bakgrunder, det vill säga att datorer har använts för att generera statiska bakgrundsbilder, och 3D-modeller placeras ovanpå detta. Versionen till PS4 bygger på det arbete som redan gjorts med versionerna till PC och mobilversionen till IOS.

Det innebär att 3D-modellerna har putsats till, blivit skarpare och mer högupplösta. Detsamma gäller inte de förrenderade bakgrunderna som skalas upp till den upplösning din tv använder. På mobila enheter är detta inte ett lika stort problem som det blir på en PS4 ansluten till en tv. Att bakgrunderna är detaljfattiga och lågupplösta syns definitivt på de mobila versionerna också, men det är inte alls lika påtagliga där. Jag har spelat Final Fantasy IX på en PS4 Pro ansuten till en 65-tums 4K-tv, och där står de förhållandevis högupplösta 3D-modellerna i stark kontrast till de grötiga bakgrunderna.

Den grafiska skillnaden mellan karkatärer och bakgrund skär i ögonen.

Att det måste vara så förstår jag helt och hållet, utvecklarna har fått en budget för att porta spelet från de mobila versionerna till Playstation 4. Att gå in och göra om samtliga bakgrunder till moderna högupplösta diton har sannolikt inte varit görbart inom projektets ekonomiska ramar. Den stora klyftan mellan 3D-modellerna och bakgrunderna gör definitivt inte spelet ospelbart, men jag föredrar nog faktiskt att spela den nedladdningsbara PSN-versionen till Playstation 3 som faktiskt emulerar originalspelet på modern hårdvara. Det blir en designmässigt bättre helhet som motsvarar den ursprungliga visionen bättre.

Samtidigt representerar kanske PS4-versionen Square Enix ambition att samtliga av seriens storheter ska finnas tillgängliga på Sonys senaste konsol, med tanke på den försenade remaken av Final Fantasy VII och den nyligen släppta remastern Final Fantasy XII: The Zodiac Age är ytterligare exempel på. Jag hade dock personligen hellre sett att vi som kunder hade haft möjligheten att köpa originalversioner från PSN-affären, då den uppfräschade versionen av Final Fantasy VI som går att köpa på Steam har bestyckats med en designmässigt förkastlig stil. Om den versionen släpps till PS4 hoppas jag innerligt att det går att byta mellan originalgrafiken och den "upp-piffade” varianten.

Utöver den grafiska tillputsningen innehåller denna version också de andra tillägg som de mobila versionerna fick. Det innefattar bland annat möjligheten att stänga av slumpade strider, vilket kan vara ytterst välkommet ibland, men också möjligheten att göra dina karaktärer mycket starkare för att göra levlande till en lättare procedur. Du kan även aktivera ett rejält tillskott av GIL (pengar) och göra navigation av spelvärlden mycket snabbare.

"Ytterligare en möjlighet att uppleva ett av de finaste rollspelsäventyren som någonsin släppts"

För den som inte är van vid gamla skolans långsamma utforskande och slumpartade strider är detta välkomna tillskott, likaså för den som bara vill återuppleva äventyret igen utan att investera många dussin timmar i det. Något som PS4-versionen dock saknar som finns i IOS/PC-versionen är möjligheten att lagra sparfilerna i molnet så att de kan laddas ner till en annan enhet, men då sparfilerna på PS4 kan molnlagras som en del av PSN-tjänsten är detta inte mycket att orda om.

Om du borde investera i Final Famtasy IX till Playstation 4 beror lite på dina förutsättningar och preferenser. Om du fortfarande har en Playstation 3 uppkopplad skulle jag hellre rekommendera att du kör PSN-versionen av originalet på den, eller för den delen spela samma version på en bärbar PS Vita om du äger en sådan.

Jag skulle faktiskt även rekommendera att du spelar de mobila utgåvorna före PS4-versionen, just för att de hopplåst lågupplösta bakgrunderna inte sticker ut riktigt lika mycket där. Men om du inte äger de äldre konsolerna, och absolut inte vill spela JRPG med touch-skärm, fungerar Final Fantasy IX till PS4 utan problem. Betyget nedan representerar spelet som helhet med poängavdrag för de grafiska brister, men om du kan leva med dessa är detta ytterligare en möjlighet att uppleva ett av de finaste rollspelsäventyren som någonsin släppts.

Final Fantasy IX
4
Mycket bra
+
En av de finaste berättelserna i spelvärlden
+
Ett soundtrack som ställer de flesta i skamvrån
+
Karaktärer som berör på det vackraste av vis
+
Funktioner som snabbar upp och moderniserar upplevelsen
-
Lite väl högt pris för en port av en port av ett gammalt spel
-
Bakgrunderna ser inte bra ut på en högupplöst tv
-
Saknar ett läge med originalets presentation
Det här betyder betygen på FZ
@Tjobbing: Nej jag startade faktiskt med FFVI och fortsatte sedan igenom serien, efter det gick jag tillbaks och spelade de äldre spelen i serien också. FFV spelade jag flera år efter det släpptes, och det är anledningen till att jag inte blev lika tage... 11/10 Loevet. blev lite nyfiken o undrar om du startade med FFVII o forrsatte med 8 , 9.... FF V & FF VI som är i absolut särklass nämns inte ens, både 7an och 9an är i jämförelse såååå enkla och platta,alla valmöjligheter var som bortblåsta när FF VII dök... 11/10 @SorbP: nej precis, i originalversionen fortsätter musiken spela när man kommer ur striden medan det i PS4-versionen börjar om. Finns lite små skillnader mellan PS4/PC/IOS-versionerna och originalet, men det är inga allvarligare skillnader. Att 3d-model... 08/10 @Loevet: musiken beter sig inte så i original versionen eller?? Kommer inte ihåg var åratal sedan jag spelade ff ix 08/10 @b_bob: Jag stötte inte på några buggar när jag spelade det, och jag skulle tro att de buggar som korrigerat i IOS- och Steam- versionen har korrigerats under utvecklingen av den här versionen. En mindre bugg som består är att musikstycken börjar om eft... 08/10 fanns de några buggar som de gjorde i steam versionen? 08/10 @hestah: jag recenserade faktiskt IOS-versionen åt 99.se och den fungerade alldeles utmärkt. Som jag är inne på i den här recensionen blir de lågupplösta bakgrunderna inte lika påtagliga med den mobila versionen. Och ja det finns stöd för molnlagring... 08/10 Har hört så mycket bra om detta spel men av olika anledningar aldrig spelat det. Jag funderar nu att köpa det till min telefon så jag kan smålira under bussresor osv. Tror det finns save state funktion med vilket underlättar vid sporadiskt spelande. Doc... 07/10 Oj, tar de 189 kr för FF IX? Det känns dyrt. Jag gav ungefär 249 kr för Platinum-versionen av spelet till PlayStation tror jag. Jag skulle nog inte lägga 190 spänn endast för att få högupplösta och mer skarpa polygonmodeller. 07/10 Det har ändå åldrats bättre än vad många spel till Playstation (1) som har realtidsrenderade 3D-miljöer har gjort. Exempel på såna spel är ju TOmb Raider, Syphon FIlter, Ridge Racer, Spyro the Dragon och många fler. Crash och Spyro ser ändå helt okej... 07/10
Skicka en rättelse