Ett racingspel som vågar fästa tonvikten vid "spel".

Mycket hinner hända under 20 år. När Gran Turismo debuterade på Playstation mot slutet av 90-talet fick serien omedelbart rykte om sig att vara den mest realistiska racingsimulatorn till konsol. Spelet var länge relativt ensamt på täppan, men numera kryllar det av konkurrenter, speciellt under denna underbara racinghöst.

Eftersom jag är dum i huvudet (och får betalt för det) har jag spelat både Project Cars 2 och Forza Motorsport 7, två titlar som i mångt och mycket trampar varandra på tårna. Med Gran Turismo Sport har Polyphony Digital istället valt att stå lite vid sidan av, överraskande nog. Spelet viftar fortfarande stolt med taglinen "the real driving simulator", men om det är något som kännetecknar Kazunori Yamauchis senaste verk så är det inte tvättäkta realism, utan snarare att GT Sport faktiskt vågar vara ett spel – och vara stolt över det.

GT Sport har bara en bråkdel av bilarna jämfört med GT5 och GT6. Under 200, om vi räknat rätt.

Bilkörandet är mer förlåtande än i konkurrenterna (man kan ofta rädda våldsamma åkturer över gräsmattor och sandfållor utan problem ) och eftersom en stor del av banorna är Polyphony Digitals egna alster tillåts man ta ut svängarna, bokstavligt talat. De är helt enkelt skapade för att vara roliga att spela, och behöver inte bry sig om petitesser som säkerhet eller sunt förnuft. Flera av dem känns dessutom som om de vore plockade rakt ur ett arkadracingspel av Sega, med tillhörande sprallig japansk bombasm.

Tv-spelskänslan förstärks ytterligare av presentationen. Det är klassiskt lågmält Gran Turismo, blandat med en och annan speltypisk uppmaning med stora skrikande bokstäver, och navigeringen i menyerna är föredömligt enkel och snabb (till skillnad från flera av seriens tidigare delar).

Det mest uppseendeväckande med Gran Turismo Sport är dock den extremt nedprioriterade enspelarupplevelsen. Borta är det enorma karriärläget och i dess ställe hittar vi endast en uppsättning lösryckta utmaningar, ett glorifierat time trial-läge, den klassiska körskolan och ett arkadläge, där man fritt tillåts välja bil, bana och regelverk. Oavsett vad man gör så samlar man pengar och erfarenhetspoäng, och varje gång man går upp en nivå låser man upp en av fyra slumpmässiga bilar.

Polyphony Digital vill att du ska spela GT Sport online, och understryker det hela genom att göra i stort sett hela spelet otillgängligt om servrarna av någon anledning råkar vara nere (vilket hände både en och annan gång när jag spelade det inför recensionen). Det enda man tillåts göra i nedkopplat läge är att köra på de banor man låst upp i arkadläget, och även om man gör det så sparas inga som helst framsteg. En hyfsat enorm designmiss som förhoppningsvis inte blir allt för synlig när allmänheten får tag på spelet.

Med andra ord är GT Sport inte ett spel för ensamvargen (förmodligen den exakta anledningen till att man inte valde att kalla det för Gran Turismo 7). I gengäld är dock onlineläget väldigt intressant, och rentav lite vågat. Det påminner inte så lite om Splatoon med sitt medvetet begränsade ban- och bilutbud, och det binder också tävlingarna till specifika klockslag med tjugo minuters mellanrum.

Klassisk karriär lyser med sin frånvaro, istället står onlinekörning i centrum.

Det låter jobbigt på pappret men i praktiken gillar jag upplägget starkt, speciellt det faktum att man kan sätta sina kvalvarv för tävlingarna när som helst. Det är bara att välja en av de aktuella banorna och börja köra (de är tre totalt och byts ut varje dag). Kvaltiden bestämmer sedan din startposition i alla lopp på den berörda banan tills den byts ut. Enkelt, elegant och rättvist, och man uppmuntras verkligen att lära sig banorna till fullo och pressa det där lilla extra ur de tillgängliga bilarna.

Eftersom GT Sport i skrivande stund inte är ute är det svårt att gissa hur onlinekulturen kommer att utvecklas, men Polyphony Digital har vidtagit åtgärder för att få spelare att bete sig som folk.

Först och främst tvingas man se på två riktigt gulliga Youtube-videor med instruktioner innan man överhuvudtaget släpps ut på nätet (ännu en anledning till att spelet kräver en konstant uppkoppling) och i själva spelet används tidsstraff på ett intelligent sätt. De delas ut vid kollisioner eller om man genar för mycket, och i det sistnämnda fallet uppmanas man bara att lätta på gasen i några sekunder (man kan själv välja när man gör det) istället för att spelet saktar ner bilen åt en och ställer till med ännu en olycka. Alternativt saktar man inte ner alls och behåller tidstillägget hela vägen i mål.

Posörer.

Det är inte alls svårt att föreställa sig att det här systemet kan komma att missbrukas, men jag gillar idén, och så tillvida balansen är den rätta lär det resultera i väldigt mycket färre onödiga kollisioner på banorna.

Det är ändå svårt att sia om GT Sports framtid. Det här är ett spel som kommer att frodas och utvecklas tillsammans med dem som spelar det, och det ska bli spännande att se hur de utlovade onlinemästerskapen fungerar i praktiken. Jag hoppas också att man har koll på servrarna, för annars lär det bli gott om gnäll under de närmaste dagarna på internet.

GT Sport må inte ha den rena, råa körglädjen i Forza Motorsport 7, och det kan inte heller matcha det dynamiska vädret och den medföljande kalabaliken i Project Cars 2 (även om man kan köra på olika tider på dygnet).

Men om det är något av de här spelen som kommer bli min onlinedrog under de kommande månaderna så är det utan tvekan GT Sport. Det är tillräckligt svårt att hålla bilarna på banan för att de skickliga förarna ska kunna dominera samtidigt som det är tillräckligt lätt att hålla sig borta från murarna för att nybörjarna också ska kunna ha roligt.

Gran Turismo är inte längre konsolvärldens mest realistiska racingsimulator. Gran Turismo Sport är varken ett rent arkadspel eller en fullfjädrad simulator. Det balanserar skickligt mellan två världar och lyckas positionera sig som något helt eget, och ger därmed serien en klarare identitet än den haft på väldigt många år.

Karriärlägets frånvaro må göra ont, men om du först och främst vill spela online är Gran Turismo Sport ett racingspektakel du verkligen inte borde missa.

Fotnot: Gran Turismo Sport släpps den 18 oktober. Vi har testat det på en vanlig Playstation 4.

Gran Turismo Sport
4
Mycket bra
+
Fantastiska fantasibanor
+
Nyskapande onlineläge
+
Smidig presentation
+
Välbalanserad körupplevelse
-
Inget äkta karriärläge
-
Drakoniskt onlinekrav
Det här betyder betygen på FZ
Bara liten sidenote eftersom det nämns i texten. Har Project Cars 2. Erkänner ärligt att jag inte är någon Schumacher när det kommer till bilspel men någonstans fallerar det i mitt tycke. Styrningen är otroligt oförlåtande i många lägen även med mycket... 29/10 @marcus8958: Tack så mycket! Olika åsikter får man ju ha, vore ju fruktansvärt tråkigt annars. :) 18/10 @Benny Holmström: Välkommen. Tycker din recension av GT Sport var bra även om vi har olika åsikter om spelet. 18/10 Tack! Jag har även en YT-kanal som kan kolla in om man vill. Finns tankar om både Project Cars 2 och Forza Motorsport 7 där (och i form av textrecensioner på pcgamer.se, förstås). https://www.youtube.com/channel/UCUV3cWAHUuq-EPGHa7DWBlQ 18/10 Okej 18/10 Finns nog inget tråkigare än bilspel! Sist jag köpte ett bilspel var Colin Mcrae rally på första playstationet. https://gameshop.se/product/spel/287673/colin-mcrae/?gclid=EAIaIQobChMI0YrB_-z51gIVjIeyCh2cQgeDEAQYASABEgJEhvD_BwE 18/10 @uberpwnage2.0: Stämmer! Fresh blood. Fast det sägs att han brukar tycka saker om spel hos Svenska PC Gamer ibland också. 18/10 Benny är väl en ny recensent? Skoj med nytt blod! 17/10 Spelade aldrig någon av de spelen men jag saknar precis som du upplägget med att börja med en skitbil som man gradvis uppgraderar. Kommer inte på ett enda bilspel den här geneartionen med det upplägget. 17/10 GT1 och GT2 var riktigt bra just för att man började med lite pengar och var tvungen att välja en bil man gillar och uppgradera den och vinna en massa tävlingar. Stora nackdelen med GT5 var att dom kastade bilar på en och man fick mer eller mindre en... 17/10
Skicka en rättelse