Vi ville ju bara skjuta lite laser på stormtroopers.

För några timmar sedan kulminerade den mest hätska debatten kring mikrotransaktioner jag kan minnas. Dice fick stå med mössan i handen och be om ursäkt, skrapa med foten i marken och säga att de stängt av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront 2.

Du kanske förstår varför vi valt att avvakta med betyget. Det var uppenbart att förändringar som påverkar balansen i spelet skulle komma. På ett eller annat sätt.

Nu kan vi fokusera om spelet faktiskt erbjuder den där manifisteringen av barndomens Star Wars-fantasier. Det korta svaret är ja, men inte på sättet du tror.

Först måste vi dock prata om singleplayer, en av två stora nyheter många hade hoppats på till det första spelet. Dice har tagit hjälp av nya EA-studion Motive, med Assassin’s Creed-designern Jade Raymond som frontfigur, och uppfriskande nog utgår den från perspektivet hos elitsoldaten Iden Versio i Imperiet.

"som att hälla vispgrädde på prinsesstårta"

Storyn sparkar igång parallellt med Return of the Jedi och vi får även lite bakgrund till några av händelserna i den 30-åriga glipan till The Force Awakens. Och om du tyckte att den filmen innehöll ohälsosamt mycket fanservice är kampanjen i Battlefront 2 som att hälla vispgrädde på prinsesstårta.

Det dröjer inte länge förrän Iden Versio får kliva över till berättelsens passagerarsäte så att man kan skohorna in ett gäng mer kända karaktärer, på platser som tillhör en annan tidsålder (och som av uppenbar anledning är direkt hämtade från några av multiplayerbanorna). Sen får röstskådespelarvikarier yttra den ena kända repliken efter den andra. Crescendot är när man tvingas fly från Bespin i en cloud car. Som om vi alltid drömt om just den upplevelsen. Man hade möjlighet att ge oss ett intressant perspektiv men det slarvas bort och bara en handfull uppdrag, de flesta i rymden, kommer nära det som är Star Wars för mig.

Vilket för oss in på multiplayer.

Om man skalar bort psykologin bakom varför loot-lådor triggar oss att vilja öppna fler, och i förlängningen också betala för det tvivelaktiga nöjet, är Battlefront 2:s system med Star Cards inte det roligaste sättet att erbjuda djup. Problemet är att de inte bara används för att byta ut eller förbättra förmågor, utan att det också ligger till grund för din klassnivå.

Rörigt.

För att kunna använda kortplats två och tre måste du ha tio respektive femton kort till den klassen. Uppgraderingar kräver, förutom crafting parts, att du både har ett antal kort och att din generella rank nått en viss nivå. Att låsa upp vapen kräver dock kills, den första nivån 50 stycken och hela 500 för det tredje. Jag kan dock inte se hur långt jag kommit i en upplåsning på själva vapnet, då måste jag backa ut till career-fliken och hitta just den milstolpen. Det är minst sagt rörigt.

Star Cards-systemet bidrar också till en gnagande känsla. Förlorade jag precis den där striden för att den andre personen köpt spelat till sig vassare kort, eller var personen helt enkelt bättre. Kommer en tvåbarnsfarsa som jag, som omöjligt kan lägga lika många timmar som många andra i spelet, kunna lira på lika villkor?

Sådana tankar kan såklart elimineras med bra matchmaking och ett i övrigt underhållande spel, men jag har svårt att bli just underhållen av Galactic Assault. När Dice sa att de ville återskapa samma episka känsla som i de inledande rundorna på Hoth i första spelets Walker Assault på varje bana tog de i från tårna och snubblade ner i en rancor pit.

Alldeles för ofta känns det som jag springer runt i kulisser byggda för en fokusgrupp snarare än en väldesignad karta. De är förvisso skitsnygga – spelets hela grafiska inramning är fantastisk – men det var också ganska väntat. Vi vet vid det här laget vad Frostbite är kapabel till och Dice visade redan med det första spelet att de kan återskapa ikoniska platser från filmerna med en ibland hakdippande flärd.

"Man springer mest runt och gör sin egen grej"

Till viss del tror jag att min uteblivna lycka från att springa runt på ett vidsträckt Kashyyyk, eller den bästa digitala gestaltningen av Mos Eisley hittills, är att få saker i spelmekaniken uppmuntrar samarbete. Visst, vi har samma mål att gå mot, men det finns egentligen bara en enda förmåga i hela spelet som hjälper dina kamrater, officerarnas sköld. Det förtar känslan av att tillsammans övervinna omöjliga odds, som att stoppa en snodd AT-AT på Endor eller rebellernas invasion av Starkiller Base. Man springer mest runt och gör sin egen grej för att få poäng nog att använda någon av specialkaraktärerna.

Detta påverkar inte Starfighter Assault på samma sätt då alla ändå har sitt eget skepp. Det vore konstigt om man kunde slänga hälsolådor eller ammo till varandra samtidigt som man susar fram i flera hundra kilometer i timmen. Det känns också mer naturligt att Millennium Falcon tål fler träffar än en simpel A-Wing, vilket jag inte kan påstå att det gör när man tömmer ett halvt magasin i ryggen på Yoda.

Många banor i det här läget kommer också nära den där visionen man hade som liten palt - att bli jagad av fiendeskepp genom en rymdstation och med nöd och näppe lyckas skjuta sönder en sköldgenerator. Dice tog hjälp av Criterion för att skapa Starfighter Assault och jag hoppas verkligen att de får möjlighet att ta detta vidare till en fullblodstitel, exempelvis ett nytt X-Wing vs Tie-Fighter.

Just nu är framtiden för Battlefront 2 något osäker. Dice har som sagt pausat mikrotransaktionerna och det vore ju självmord att återinföra dem igen och låtsas som inget hänt. Vi vet att de ska släppa allt extramaterial gratis och hoppas då att de vågar ta ut svängarna, särskilt i Galactic Assault, som aldrig riktigt levererar samma pulshöjande strider som de i rymden ovanför.

Det spel som släpps idag är tvärsnyggt, har mer innehåll från start än föregångaren. Men det gör inget nytt med det, förutom att äntligen låta oss sätta vingarna på vår X-Wing i attackläge och hoppas på att nästa Star Wars-spel vågar lämna platser vi redan sett på marken.

Star Wars: Battlefront 2
3
Bra
+
Starfighter Assault bär spelet
+
Frostbite-snyggt
-
Star Cards, med allt vad det innebär
-
Kulisskänsla i Galactic Assault
Det här betyder betygen på FZ
https://www.change.org/p/lucasfilm-revoke-ea-s-star-wars-license?recruiter=837745842&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink&utm_campaign=share_petition&utm_term=share_petition In och skriv på det här. 27/11 Kört 10h testet ett tag och det är fan sjukt på hur många nivåer ett så välgjort spelar failar. Även om man bortser från pay2win systemet så är det löjligt att dom inte har server lista, conquest, squads, spawnpoints etc. etc. Battlefront spelen började... 26/11 Ja, osläppta/nedlagda/hypotetiska spel är ju alltid bättre än sådant som kommit ut på marknaden, det är ju en sak som är säker. *ironi* 22/11 Troget Dice-fan här, och jag är både besviken och imponerad. Imponerad: - Grafisk skönhet - Otrolig ljudbild (bortsett från AT-AT main-blasters, horribelt ljud och sämre känsla) - Styrtekniskt riktigt välgjort Besviken: - Frånvaron av dedikerade servrar... 21/11 Det är lite min tanke också. När dom skriver "for now" och folk DIREKT faller för det, det enda som kommer hända är att samma eller ett näst intill identiskt system kommer införas om ett par veckor när majoriteten redan har betalat för spelet. Det är... 21/11 @Banjo: jag har badkar! Kvällen är räddad! 😆 19/11 Du får hälla upp lite rebellskum och ta ett långt, skönt bad istället för att slappna av och slippa all stress som besvikelsen har medfört. Om du har badkar förstås. Annars är du rökt. 19/11 Jag som bara ville vara lycklig imperiesoldat och skjuta smutsiga rebeller ett helt spel 😢 19/11 @Nomman: du kan avsluta prenumerationen direkt och få pengarna tillbaka. Iaf på xbox. 😊 19/11 För att Disney inte skulle bli glada om det gick att totaldemolera kända platser i Star Wars? :) Dödsstjärnan kanske skulle vara okej men tänk om det fina palatset på Naboo totalförstördes, eller Jabbas palats, eller Mos Eisley, eller de futuristiska... 19/11
Skicka en rättelse