Jakten på en vettig tredjepartskontroll till Playstation 4 fortsätter.

Hösten 2009 tog det bubblande konsolkriget en vändning mot det hätska. Under samma månad släpptes Uncharted 2: Among Thieves till Playstation 3 och Forza Motorsport 3 till Xbox 360. En knapp månad senare skulle den sanslöst efterlängtade uppföljaren Call of Duty: Modern Warfare 2 göra entré på marknaden. Grafikskillnader och försäljningssiffror skulle diskuteras till det orimliga för att besvara den eviga frågan: “Vilken konsol är bäst egentligen?”

Tramsigt i retroperspektiv, men ett argument var måhända lite mindre subjektivt och fanboy-gnälligt än resten: Microsofts 360-kontroll var hästlängder bättre än Sonys Sixaxis och Dualshock 3.

Spola sedan fram till dagens datum. Konsolkriget är kallare än vad det varit på flera, flera år och somliga verkar nöja sig med att de själva vet vad de gillar, utan att behöva sänka andras favoriter. Inte en absolut sanning så klart, men den här generationen känns både svalare och behagligare än den förra. På kontrollfronten har avståndet mellan Sony och Microsoft kortats ned, men det sistnämnda företaget är i mångas ögon fortfarande snäppet vassare, mycket tack vare den dyra men ack så sköna Elite-modellen. Som bekant finns det ingen direkt motsvarighet på Playstation-sidan, utan Sony har istället öppnat upp för tredjepartstillverkare att bredda stallet.

Samtidigt måste jag dock ställa mig frågan: Behövs det verkligen en tredjepartskontroll till Playstation 4? Den senaste Dualshock-modellen är den bästa kontrollen Sony tillverkat hittills. Den är i många avseenden mer än godkänd, även om batteritiden inte imponerar särskilt mycket. Det går helt enkelt ingen direkt nöd på spelarna i det avseendet. Men om du är som jag och alltid haft en förkärlek för Microsofts asymmetriska placering av de analoga spakarna har du med jämna mellanrum hoppats att en gedigen kontroll skall släppas till Playstation 4 som skamlöst kopierar Microsofts design. Nu finns en sådan kontroll äntligen att lägga beslag på, men den är allt annat än gedigen. Säg hej till Hori Onyx.

Identitetsproblem -
Hori Onyx känns för stor och för liten på samma gång.

Funktionsmässigt är kontrollen mer eller mindre en kopia av Dualshock 4, minus den störande ljusskenan.

Svampfest! Kontrollens största baksida är, tja, dess baksida.

Gör inget nytt, gör mycket sämre

Det är som att någon gräddat en Xbox-kontroll i ugnen och att fyllningen halkat ut mot kanterna

Till skillnad från alla andra tredjepartskontroller på marknaden idag är Onyx trådlös, vilket skänker en frihet som inte bör underskattas. Detta påverkar oundvikligen latensen negativt, men jag upplevde aldrig någon märkbar fördröjning under mina drygt 20 timmar av testande. Batteritiden skiljer sig inte heller märkbart från Dualshock 4, vilket innebär att du med lite för jämna mellanrum måste ta en paus eller spela trådat. Tyvärr är Bluetooth-stödet en av väldigt få fördelar med kontrollen. Funktionsmässigt erbjuder Onyx egentligen ingenting nytt eller extra, vilket i vanliga fall är halva erbjudandet med tredjepartskontroller. Detta behöver så klart inte vara ett minus, då en avskalad design i många fall kan vara att föredra.

Designmässigt är den största skillnaden från Sonys standardkontroll de asymmetriska analoga spakarna, som på förhand såg ut att vara det starkaste köpargumentet för oss som föredrar den utformningen. Tråkigt nog gör kontrollens form och spakarnas placering att mina tummar inte riktigt ligger där de ska. Det är inte busenkelt att beskriva i text, men det är som att någon gräddat en Xbox-kontroll i ugnen och att fyllningen halkat ut mot kanterna. Jag kommer på mig själv flera gånger med att justera mitt grepp för att komma åt med höger tumme på rätt sätt, något som blir speciellt tydligt i Dark Souls-doftande Nioh som kräver snabba förflyttningar mellan den högra spaken och de analoga knapparna. Detta skapar en ständig känsla av att kontrollen både är för stor och för liten på samma gång. Lägg därtill en total avsaknad av tyngd och sängen är bäddad för en ergonomisk helhetsupplevelse som faller platt.

Tafflig byggkvalité
Värre blir det på kontrollens baksida. Avtryckarna är svampiga - rejält svampiga. Med det menar jag en så gott som total avsaknad av taktil återkoppling, vilket gör att Onyx lämpar sig speciellt dåligt för vissa skjutspel. Det känns lite som att varje spelstund äger rum efter en lång promenad i stark kyla utan handskar. Fullt så illa känns det inte i racingspel, men det är ingen rejäl förbättring att prata om. Grader i helvetet, snarare. Styrkorset är även det en besvikelse och av sämre kvalité än Dualshock-kontrollens motsvarighet. Det är förvisso stöpt i ett stycke vilket är trevligt i fightingsammanhang, men likt avtryckarna är responsiviteten under all kritik. Sammanfattningsvis landar byggkvalitén en bra bit söder om andra kontroller på marknaden. Att Hori Onyx kostar mer än vad en Dualshock 4 gör känns därför väldigt omotiverat.

Onyx lämpar sig speciellt dåligt för vissa skjutspel

En av de få positiva sakerna jag kan säga om kontrollen är att den stundtals störiga ljusskenan på baksidan av Dualshock 4 bytts ut mot en diskret indikator på Onyx framsida. Detta kommer dock med en rejäl baksida för vissa användare, då ljusskenan behövs för att lokalisera kontrollen i Playstation VR. Om du redan omfamnat den virtuella framtiden är svaret med andra ord enkelt: Håll dig borta!

Inget gott som inte har något ont med sig, som pessimisten hade sagt.

Den enes död är den andres bröd (men förmodligen död i detta fall)
Det tål att nämnas att mycket av det jag kritiserat i denna recension inte behöver ses som problem av alla. Om du, till skillnad från mig, föredrar en lättare kontroll och fullkomligt avskyr de symmetriska spakarna som kännetecknar Sonys modeller faller kanske Onyx dig i smaken. Jag tvivlar dock starkt på att detta är produkten som kommer frälsa dig. Hade prislappen sett annorlunda ut hade det kanske funnits skäl att öppna plånboken - men bara kanske, då det inte skulle påverka den bristande kvalitén på avtryckare och styrkors.

Fungerar kontrollen? Ja, den är inte trasig. Är det en trevlig upplevelse? Nej, långt ifrån. Även om du längtat efter asymmetriska analoga spakar som en sexåring längtar till julafton har jag svårt att rekommendera ett köp. Dualshock 4 är fortsatt det vettigaste styrdonet för Playstationägare.

Hori Onyx
2
Tveksamt
+
För dig som föredrar asymmetriska analoga spakar
+
Trådlös frihet
+
Diskret ljusskena..
-
.. som gör kontrollen inkompatibel med PSVR
-
Ligger dåligt i handen och saknar tyngd
-
Styva, svampiga avtryckare
-
Saknar grund för att vara dyrare än DualShock 4
Det här betyder betygen på FZ
@BlueTeam: Tack för feedbacken! Jag gjorde tyvärr ingen uppstyrd jämförelse mellan input-lagg i trådat och otrådat läge, men som jag skriver i texten så var det inget som störde mig. Som ett sidospår kan nämnas att jag även tog en sväng med Razer Raiju,... 02/03 @BlueTeam: Det var inge meningen att lägga ord i munnen på dig, trodde helt enkelt att det rörde sig om ett missförstånd. Fridens liljor! 02/03 Lägg inte ord i mun är i du snäll. Först registreras inmatningen från kontrollen (input latency) och därefter skickas informationen via nätverket (network lag). Att påstå att inputlag inte har en betydelse i multiplayer är inte korrekt. Däremot medger... 02/03 @Empa: Det är lätt att missförstå saker i text. En läxa jag försöker lära mig efter sisådär 16 -17 år av FZ-skrivande =) 02/03 Folk som inte vet vad de snackar som klagar på saker de inte förstår. Välkommen till kommentarsfält på nätet. 02/03 What? Gustav pratar om input-lagg, inte ping-lagg. 01/03 Huruvida latensen påverkar upplever du endast i multiplayerspel online. Det är då de tillsynes obetydligt små millisekunderna avgör i en man-mot-man strid, inte i singelplayerspel som recensenten nämner. 01/03 @yoloswaggins: i det här fallet handlar det.väll om att ge ut en kontroll där man ändrat placeringen på dom analoga spakarna. 01/03 Man kan väl inte bedöma promiskuiteten hos en ädelsten. 01/03 Jag hoppades på mer just för att det var Hori och inte Razer/liknande som tillverkat kontrollen. Tyvärr föll den mig inte i smaken. Och tack för komplimangen! Nej, det är en underlig marknad. Och precis som du säger så är Dualshock 4 allt annat än en... 01/03
Skicka en rättelse