Internet är din vän!

Nu har det blivit dags att ta ett snack med Google. Jag ska försöka hålla det här kort, något som varit lite svårt hittills.

Det första jag villa ha reda på var varför min FPS aldrig översteg 240, och det visade sig ha med Microsoft (host..oväntat...host!) att göra. Deras senaste Creators Update lade till en funktion som tvingar V-sync att vara igång via spelens exe-filer, oavsett vad du gör i spelens inställningar, något som säkert var gjort i all välmening och inte alls för att j*vlas.

Då jag inte har hört något om en enklare lösning så fixar man detta genom att gå in i varje spels exe-fil manuellt. Ifall tillvägagångssättet inte är uppenbart för någon så görs det genom att högerklicka på spelets startfil, välja "Egenskaper", fliken "Kompatibilitet" och bocka i rutan "Inaktivera Helskärmsoptimering". Svårare än så var det inte och min FPS når nu äntligen över de gyllene gränsen på 240Hz. Detta gör att jag lättare kan experimentera mellan spelens grafikinställningar för att hitta någon slags balans mellan utseende och effektivitet. Dessvärre märker jag fortfarande inte av någon direkt skillnad. Det är nog inte så konstigt nu heller då jag hunnit sitta med skärmen ett tag och antagligen vant mig.

Andra saker jag undrar över är hur andra upplever skillnaderna och efter att ha läst runt lite om andra recensenters upplevelser så verkar det vara få som upplever någon större skillnad när de byter till en 240-skärm, men en mycket större skillnad när de byter tillbaka till vad de hade tidigare. Vissa å andra sidan tycker skillnaden är större än vad jag själv upplever den och jag tvivlar inte på det heller. Något som jag inte heller tänkt på är att det inte spelar så stor roll ifall din FPS ligger runt 300 när du sitter med en 60-240Hz skärm. Då alla antagligen har en 60Hz-skärm så vill du inte droppa under det, men allt över gör mest att datorn får arbeta mer.

Spel som Overwatch har en trevlig inställning där du kan låsa din FPS till "Display Based", där den då, ifall datorn orkar med, kommer lägga sig ca 10 FPS över vad din skärm kan visa.

Under testandets gång har jag noterat hur lite saker jag faktiskt lägger märke till, förutom mina med- och motspelare på skärmen. Jag trodde till exempel att Low i grafikinställningarna skulle vara som att sätta sig med ett 8-bitars Nintendo igen, men inte ens där ser jag någon större skillnad från Ultra i stridens hetta. Helt plötsligt känns det rätt bra att kunna skylla det här på åldern!

Här känns det även lämpligt att kasta in en liten varning! Ifall du av någon oförklarlig anledning får för dig att göra något vansinnigt som att prova knapparna "1, 2, 3" på Quick Switchen (kontrolldosdan) mitt under, säg, en intensiv match i Overwatch så kommer du precis som mig få uppleva hur Kapten Färgmättnad hoppar ut ur skärmen för att trycka sina valkiga och färgstarka fingrar i dina ögon. Räkna med att förlora matchen medans du febrilt försöker snabblära dig de hur de övriga knapparna fungerar så du kan återställa det du just gjorde för att rädda återstoden av ditt färgseende. Varför AOC fått för sig att förprogrammera de tre knapparna till olika nivåer av Color Overdrive lär förbli en gåta, men ifall någon har en bra gissning så får hen gärna lämna en kommentar i forumet!