Årets bästa plundra med kompisar-lir har årets sämsta MMO-mekanik.

Det råder ett utbrett missförstånd om vad för sorts spel Sea of Thieves är. Vilket är något av ett mysterium, då det skrivits grossvis med spaltmeter om Rares piratäventyr under de senaste två åren. Därtill har det både alpha- och betatestats, slutet som öppet.

Rimligtvis borde alla nu veta att det här är ett spel som helt saknar ett av datorrollspelens främsta kännetecken – progression. Nej, att "levla" uppdragstyper räknas inte. Men för tydlighetens skull: i Sea of Thieves sker ingen utveckling. Varken pirater, vapen eller skepp blir starkare, snabbare eller på annat sätt bättre. Hur strider slutar avgörs helt och hållet av spelarnas prestationer. Rares avsikt är att ge alla spelare – gamla som nya – samma förutsättningar och möjligheter. Nykomlingar ska slippa piskas till skum när de hänger med på sina saltare vänners högleveluppdrag, de ska inte behöva grinda 10 eller 20 timmar för att ha en sportslig chans.

Det är ett drastiskt designbeslut, med flera betydande konsekvenser. Först och främst att många blir besvikna när Sea of Thieves visat sig vara något annat än vad de hoppats på, men det får framförallt de själva ta på sig. Vidare, avsaknaden av progression gör paradoxalt nog Sea of Thieves till ett väldigt tydligt definierat rollspel. För det du gör är att just spela rollen som pirat. Du lever den klassiska bilden av sjörövarlivet fullt ut – plundrar och röjer, jagar skatter och krökar rom – och du gör det utan att RPG-kännetecken som levelsiffror, buffs och sidoquests bryter illusionen.

"Du lever den klassiska bilden av sjörövarlivet fullt ut"

Gränssnittet bidrar också till inlevelsen. Det är rent, äventyrandet vägleds nästan helt av fysiska ting i spelvärlden. Rent krasst är gränssnittet, designen och framförallt grafiken bländande. När solen doppar tårna i havet och konturerna av avlägsna öar vibrerar i skymningsdiset är Sea of Thieves bland det vackraste du kan vila dina spelögon på. Och det är inte krävande. Sånt har förstås ett pris, och det våldsamt vackra havet betalas av nedskalad grafik på avstånd. Det blir tydligt när öar skärskådas med kikare; det tar en stund innan objekt uppdateras. Men precis som Valve gjorde med Team Fortress 2 visar Rare att "vackert" lika väl kan definieras av form och färg som av teknik.

Vackert!

Guldhandlaren. Skulle du anförtro den här mannen något av värde?

Precis som i flygspel kan man försöka gömma sig i motljus.

Den viktigaste konsekvensen av Rares designfilosofi är att Sea of Thieves får klara sig utan den motivation att spela vidare som progression-mekanik innebär. Alltså, att man vill spela vidare för att bli starkare. Såna sporrar saknas helt, och istället bärs motivationsoket av uppdragen och mötet mellan spelare. En uppgift den ena inte fixar, men som den andra briljerar i.

"Som att slåss mot en uppläsning av alfabetet"

Quest-strukturen bygger på att utföra uppgifter från tre affärsgrupperingar: en köper guld, en handlar med djur och en suktar efter skallar från stupade pirater. Spelmekaniskt gräver du upp skattkistor, fångar grisar och höns, eller spöar piratskelett i jakt på kranier. Här ligger faktiskt ett levelsystem och skvalpar, men dess enda funktion är att låsa upp aningen mer krävande uppdragstyper när du tagit rätt antal kliv i respektive grupperings leveltrappa.

Underhållningsvärdet i dessa uppdrag har samma flytkraft som kanonernas stålkulor. Svärdbeväpnade skelett rusar fram enligt mönster som inte kan ta särskilt många rader programmeringskod i anspråk. Som att slåss mot en uppläsning av alfabetet. Att Rare inte åstadkommit mer med en av spelets få AI-styrda deltagare är slappt bortom det acceptabla. Och glädjen i jakten på småkreatur ligger i själva resan och vad som händer under den, inte i uppdragens konstruktion. Hela quest-delen, åtminstone under de första dagarnas spelande, är häpnadsväckande primitiv, en prototyp snodd från ett andra klassens free 2 play-MMO.

Å andra sidan har vi spelarmötena, och där skiner Sea of Thieves vackert som sina solnedgångar. Glädjen i såna här slumpade open world-händelser går inte att värdera, ingen manusförfattare kan skapa sån här bångstyrig kaoslycka. Insamlade skatter byter ägare för att en hel besättning glömmer laga skrovet. Eller för att någon osedd tar sig ombord och dräper alla. Eller när fyra campers dräper en strävsam ensamseglare och snor ett par timmars loot bara meter från handlaren.

"Skit i allt vad planering och taktik heter, och ös allt våld ni har över fienden"

Det räcker att dra upp ankaret och hissa seglen för att såna här upplevelser ska dyka upp, och förutom att vara svårt underhållande erbjuder de mängder av taktiska valmöjligheter. Välj rätt skepp och plats för anfall för att öka chansen att det finns oinlösta skatter ombord. Bedöm om det finns en eller två pirater på det lilla skeppet. Ta en lång rutt kring outposten med kikaren mot ögat – campers kan ligga i buskarna. Eller bara skit i allt vad planering och taktik heter, och ös allt våld ni har över fienden. For chaos!

I think this is the beginning of a hateful friendship.

Att Sea of Thieves blivit senvinterns mest omtalade spel beror helt och hållet på att grundmekaniken – seglandet och striderna – har skyhögt underhållningsvärde. Trots att det är ett utpräglat multiplayerspel finns en del nöje också i soloseglandet, även om det är rätt jäkla långt från lika kul som med vänner. Och det riktar åter strålkastaren på Sea of Thieves enskilt största problem – uppdragen. Ensamseglare är logiskt nog underlägsna större besättningar, och uppdragen ger sämre och långsammare belöningar. Det gör att den som trots allt vill segla mot endgame-målet solo – bli Legandary-pirat, få permanent bas och skepp, och fler uppdrag – tvingas ägna ännu mer tid med de undermånliga grunduppdragen.

"Om det hade varit byggt, prissatt och marknadsfört så skulle det ha varit med och tampats på årsbästalistorna"

Efter de första dagarnas spelande framstår Sea of Thieves som det perfekta spelet att köra några timmar med goda vänner. Många gånger är det en skamlöst underhållande sandlåda. Om det hade varit byggt, prissatt och marknadsfört så skulle det ha varit med och tampats på årsbästalistorna, därom råder inga tvivel. Men det krävs en mirakelartad vändning av hur uppdragen fungerar för att lyfta helheten. Under mina första dagar har jag inte sett några sådana tendenser. Snarare har varje quest jag spelat infriat farhågorna från betan om att Sea of Thieves är en oerhört välbyggd men tom låda, som spelarna själva får fylla med innehåll. Det skär sig mot den hårt saltade prislappen.

Innan jag klistrar en betygsdom på Sea of Thieves tänker jag ge det, framförallt uppdragen, ytterligare ett gäng timmar. Den avslutande recensionen, med betyg, kommer nästa vecka.

Uppdatering: Sea of Thieves-recension med betyg!

Fotnot: Spelat med Intel Core i7-4790K, Geforce GTX 1080, 16 GB RAM.

Helt korrekt analys, men det verkar precis som jag nyss var inne på i en annan tråd, att folk förväntar sig att spel idag ska leverera hundratals timmar av underhållning. Görs inte det, så blir det per automatik en inställning kring att spelet är ”trasi... 27/03 499 sek fysiskt på elgiganten. Gav själv 517 sek för det på en av flera tjänster som säljer cd keys.... Går säkert att köpa ännu billigare. Edit : Dessutom - 649 är innan ev cashback som du normalt sett får på ditt Microsoft konto (iafl jag) så ca 600 26/03 förlåt, 649 från microsoft. Eller finns det några andra alternativ här om man vill köpa online? Jag påstår inte att gamepass är dåligt, men många vill inte betala den summan för ett spel, eller behöva betala den summan varje månad de vill kika in i sea... 26/03 @eld: Nu ska du inte överdriva. Spelet kostar från 515 sek om du nu absolut inte vill ha/ har gamepass där det tillsammans med 120-150 andra spel kostar totalt 79 kr / månad. Gamepass är en suverän tjänst för folk som vill spela mycket olika spel och... 26/03 Fast nu har ju folk resonerat ner det till "vadå, det kostar ju bara 0kr med två veckors trial!" Spelet kostar 600kr, alla vill inte signa upp sig i en service där de till slut kommer behöva betala mer än bara de 600kr för att kunna fortsätta spela sina... 25/03 Äntligen någon som förstår. Om man köper det till fullpris utan att veta vad man köper eller vilka alternativa sätt att betala för spelet det finns så är man ju inte läskunnig alternativt utmanad på olika sätt. Det enda som de som gnäller över att det... 25/03 Säger man att det här är värt pengarna och argumenterar med egna erfarenheter från spelet så tycker jag det verkar som att man i själva verket försöker rättfärdiga ett dåligt köp för sig själv. 25/03 Förstår inte varför folk gnäller på att spelet kostar 600kr plus och att ni tröttnar efter några timmar. NÄR ni kan välja gamepass för 79kr. Tröttnar ni efter 10 timmar så här ni haft förbannad kul för 7.90kr i timmen. Är folk verkligen så dumsnåla att... 25/03 Fast nu drömmer du om potentialen spelet har, inte vad spelet är nu. tre månader räcker inte för att de ska kunna lägga till mycket, men om ett år så kan vi nog se mer content. Frågan är om spelarbasen orkar vänta så länge. (för mig känns spelet som ett... 25/03 Påminner en del om Minecraft på så sätt att man får utforma sina egna mål och hitta det som gör det roligt för en själv. 25/03
Skicka en rättelse