Ett bilspel för dig som inte tycker körkänsla är så viktigt.

"Hur kan mindre vara mer? Det är omöjligt. Mer är mer."

Yngwie Malmsteens filosofiska funderingar tycks ligga till grund för Ubisoft-studion Ivory Towers beslut att göra bilspel av hela USA en gång till. Första försöket, 2014 års The Crew, var en möjligen lite missförstådd men ganska trött arkadhistoria med klyschig hämndstory och usel fordonsfysik.

"Gissningsvis tar det bortåt en timme att köra sträckan"

Med The Crew 2 görs en del förändringar, flera av dem till det bättre. Men framförallt kännetecknas uppföljaren av att vara just mer av allt. Den redan dignande bilkörningsbuffén fylls med motorcyklar, båtar och flygplan. Trångt blir det emellertid inte, för spelplanen är som sagt hela Amerikas förenta stater – från öst till väst, syd till norr. I miniatyr, visserligen, men ändå: det är knappt tio mil mellan Los Angeles och New York. Låter kanske inte jättemycket med tanke på att det är 400 mil fågelvägen i verkliga världen, men en fyrtiondels USA är ändå rätt stort. Inte minst för ett spel. Gissningsvis tar det bortåt en timme att köra sträckan, om mätlusten skulle falla på.

Ettans krystade berättelse har ersatts med att du som känd förare jagar följare i sociala medier. I praktiken ett levelsystem som kombinerat med ingame-valuta och en valuta som kan (men inte måste) köpas för riktiga pengar blir hinder att övervinna för att klättra i karriären. När du nått kändisskapsnivå fem öppnas endgame. Upplägget kretsar kring fyra familjer med fäbless för varsin spelform (street racing, off-road, freestyle, pro racing), var och en med ett gäng underkategorier av vitt skild natur. Och det finns mycket att välja på: trickflygning, motocross, racingbåtar, drift, banracing, rallycross, off-road, open wheel, Spitfires, dragrace... All-in Yngwie.

Uppdragen i Far Cr... förlåt, Assas... förlåt, Watc... förlåt, The Crew 2 kommer hålla dig sysselsatt.

Loppen ligger utspridda över hela kartan och framgångsrik körning låser upp fler uppdrag. Kartan fylls med färgglada ikoner snabbare än du hinner säga "Om inte det här är ett Ubisoft-spel äter jag upp min Far Cry-samling!". Filtreringsalternativen för tillgängliga fordon, uppdrag och annat blir snabbt en god vän. Vi ges stor frihet att göra saker i den ordning vi själva vill, givet förstås att rätt fordon ägs och levelkravet infriats. Som belöning för framgångsrikt slit får du pengar, fans och färgglada lootboxar som uppgraderar fordon och farkoster. Japp, även där finns ett levelsystem, och när du hittat en favorit kommer du lägga en del tid på att maxa den. Vilket kännetecknar hela spelet: jakten på att låsa upp nya fordon, race och uppgraderingar är en stor del av motivationen för att spela vidare. Men lekfullhet och upptäckarlust spelar också viktiga roller där.

"Paradoxalt nog är det inte körningen som lockar mest"

Du sitter i en rapp bil vid Santa Monica-piren, drar upp kartan och zoomar ut (sömlöst – snyggt!). "'Baksmällan' var ju rätt kul", tänker du och sätter markören på Vegas. Tio minuter senare cruisar du förbi Caesars, Bellagio, Excalibur och de andra landmärkena på strippen. Du kör några uppdrag innan du öppnar kartan och snabbfärdas till båtracing i Floridas träskmarker. Men du tröttnar på den stirriga styrningen: att plana till sig 10 km/h extra genom att hålla vänsterspaken nertryckt till priset av instabilitet är dålig speldesign. Istället testar du vild off-road-körning i landets skogiga nordvästra delar, där du får starta om tre gånger för att nöta in banan och hitta snabbaste vägen mellan träd och kullar till målflaggan. Sen kör du lite trickflyg, följt av motocross, en formel 1-klon, banracing med retro-Mercor, med mera, med mera.

Paradoxalt nog är det inte körningen som lockar mest med The Crew 2. Rent krasst för att den inte är särskilt bra. I viss mån väntat med tanke på omfånget, och det ska sägas att en del fordon bjuder på förträfflig körning. Tankarna går då till Need for Speed-seriens bästa stunder. Men många farkoster och fordon håller undermålig kvalitet – som att köra en trögrörlig låda där spelkoden alltför uppenbart kliver in och tar kommandot. Bilen kör dig, inte tvärtom. Och plötsligt är det Need for Speed i dess sämsta stunder.

Forza Horizon 3 visade att det faktiskt går att göra bilspel med hundratals fordon där så gott som alla har suverän körkänsla. Låt vara att The Crew 2 är långt mer än bara ett bilspel, men inte ens i sina bästa stunder är fordonen i närheten av Playgrounds verk. Det känns som att samma grundmall för bilarnas beteende används i alla fordon, med små variationer beroende på underlag, setup och utrustning. Det är ingen större skillnad på att köra musklig Mustang på snöiga serpentinvägar i Klippiga bergen och på asfalt i strålande vacker solnedgång mellan L.A. och San Francisco. Och en automatlåda som inte växlar ner när varvtalet sjunker till gutturala nivåer borde väl rimligen ha upptäckts vid speltestningen?

"Det är att omyndigförklara spelaren"

Men spelets enskilt största problem är AI:n. Jag har hittills inte sett en AI-styrd bil snurra av vägen, inte ens när jag med berått mod krockat dem släpper de linjen. Minst lika illa är gummisnoddseffekten: de kan ligga tio sekunder efter men kommer ikapp dig mot slutet av loppen – ett krystat försök att skapa spänning, får man anta. Samma sak omvänt: jag har legat fyra och inte närmat mig ledaren en millimeter under två och ett halvt varv, varpå AI:n kollektivt halverar farten och låter mig vinna. Det är att omyndigförklara spelaren.

Där någonstans tackar man för möjligheten att köra race i co-op, och längtar lite tills utvecklarna fyller på med fler multiplayer-möjligheter. I nuläget är det rätt skralt på den fronten: upp till tre vänner kan bjudas in och köra lopp tillsammans, och man ser andra spelares konturer i världen. Men än görs ingen större affär av det.

Trots att utvecklarna bara delvis lärt sig läxan från första spelet är The Crew 2 ett klart angenämare spel. Bättre körkänsla, snyggare grafik och tydligare öppenhet höjer upplevelsen. Samtidigt lider det, förutom nämnda brister, av rent plågsamma försök att vara nere med kidsen, röriga menyer och navigering (försök hitta quit-knappen på pc. Försök!) och läppsynk som en guldfisk hade gjort bättre.

Men det är också ett spel som har sin charm, och vars tänkta publik inte nödvändigtvis är en som snöat in på bilspel. The Crew 2 handlar mer om upptäckarlust, och det är ett spel för folk som vet att uppskatta de långsiktiga belöningar som MMO-mekanik och levelsystem ger. Ett bilspel (med extra allt) riktat till samlare och nötare, snarare än till bilspelsälskare. More is more, som sagt.

Fotnot: pc-versionen spelad med dels Intel Core i7-479K, Geforce GTX 1080, 16 GB RAM, 4K-skärm från Aoc, dels med MSI-laptop med i7-6820HK, GTX 1070 och 32 GB RAM.

The Crew 2
3
Bra
+
Gott om variation
+
Tekniskt imponerande
+
Pc-versionen flyter fint
-
Horribel AI
-
Smärtsamt usel dialog
-
Ett inte särskilt bra bilspel
Det här betyder betygen på FZ
Njae, jag håller mig nog till Need For Speed Payback som jag köpte för några veckor sedan ett tag till. 03/07 Körkänslan ÄR det viktigaste. 02/07 Ja, visst är det underligt? Det är något med 4K som spelet inte gillar. Jag har en 3400x1440p skärm och där var det inga problem att köra Ultra och ändå hålla en FPS som låg runt 75-80 om jag inte minns fel. 02/07 Det kan va en form av marknadsföring. De tar in en kille från populärt lir och sedan kan de namedroppa test drive unlimited när de marknadsför ett nytt franchise. Finns många såna exempel. Gillade också första TDU. TDU 2 begrep jag mig inte på riktigt.... 01/07 Har för mig jag läste nån gång att The Crew var gjort av samma team som skapade Test Drive: Unlimited? Stämmer det? "Eden" nånting. Jag älskar det första TDU trots klumpiga kontroller för tangentbord, men arkadkänslan var riktigt skön utan att vara över... 30/06 nej tack, jag väntar på my summer car 2 istället 30/06 Testade Crew 2 betan och det liret hade än mindre körkänsla och än mer räls jämfört med the crew. Det är väl det jag gissar folk menar är bättre körkänsla mer grepp jag tar alla kurvor på full gas i crew 2 och är mer i kontroll? Men de är närbesläktade... 30/06 Sämre bilkörning än i första spelet? För det första the crew hade en ganska nice körkänsla. 30/06 Testade den öppna Betan och jag tror inte jag spelat ett tråkigare bilspel verkar som fullversionen inte är mycket bättre och en sak som jag misstänkte var att spelet har P2W (fast eftersom det rör sig om PvE så är det väl snarare att man kan köpa fusk,... 30/06 @Tomas Helenius: Klokt! 30/06
Skicka en rättelse