Strålande gameplay, men Lara behöver ha något roligare att berätta.

Jag minns när jag såg Lara Croft och hennes obscent stora polygontuttar för första gången. I den åldern var jag förvisso mer intresserad av att hon sprang runt med två pistoler, sådant var jäkligt häftigt då. Tomb Raider har betytt massor för actionäventyrsgenren, men samtidigt har serien då och då skavt lite. Den har känts fånig och väl pubertal, men när Crystal Dynamics nystartade serien med 2013 års Tomb Raider blev den intressant igen.

"Det blir mindre massmord och mer tyngd bakom striderna"

Men nuförtiden har Lara konkurrens från en viss Nathan Drake, och även om Shadow of the Tomb Raider får fart på äventyrslustan räcker det inte att leva på gamla meriter. Naughty Dog har visat hur actionäventyrande och historieberättande ska se ut i vår tid, gänget bakom Lara Croft-kodandet (den här gången Eidos Montreal) har en del att lära där. Fortfarande. Jag vet att gameplay är viktigt i ett spel och det är där mycket av krutet även bör läggas, men det är 2018 och äventyrsspelen kan inte bara förlita sig till att vara en kopia på Indiana Jones-filmernas handling.

Lara grottar ner sig i grottor.

Mycket av spelets förtjänst ligger dock i gameplay där den patenterade pilbågen är tillbaka och möjligheten att forma dina förmågor med hjälp av erfarenhetspoäng. Det pirrar lite i kroppen när jag sätter välplacerade pilar i ont anande meningsmotståndare, och jag ryser när en lerindränkt Lara kikar ut från ett buskage för att hälsa andra artefaktjägare välkomna med en kniv i nackslutet. Det är också här spelet slår Uncharted-serien lite på fingrarna, det blir mindre massmord och mer tyngd bakom striderna. Det hade kunnat vara färre fiender och lite fler sammanstötningar istället, men det är inget som stör.

"Äventyrsspelen kan inte bara förlita sig till att vara en kopia på Indiana Jones"

Det är dock inte striderna som står i centrum: pussel och klättrande är en stor del av spelet och konstigt vore det väl annars? Att kunna ställa in svårighetsgraden på bland annat pussel är ett välkommet inslag för mig, som hellre har lite mer flyt i spelandet än krångliga pussel. Jag skulle dock inte kalla upplägget särskilt svårt, mycket handlar om att med hjälp av pilbåge och snöre koppla samman vevar för att öppna dörrar. Det är lite småkul, men inte något som får mig att hoppa av lycka. Dessutom börjar det bli aningen tröttsamt med ögonblick där arkeolog lyfter fynd och hela grottsystemet kollapsar.

För saker kollapsar också i Shadow of the Tomb Raider, så mycket att man anar att det ena spektakulära ögonblicket efter det andra försöker kompensera för spelets andra brister. Städer raseras, flygplan kraschar, helikoptrar faller som döda fåglar från skyn, stridsvagnar exploderar och klippväggar rämnar. Det blir lite mättat av det här och i slutändan gäspar man likväl. Men en händelse fick mig ändå att utropa “Oh, shit!”, du vet vilket när du kommer dit.

Shadow of the Tomb Raider håller dig som spelare ganska hårt i handen genom berättelsen och vid flera tillfällen önskar jag mig mer frihet, men jag kan inte annat än uppmana dig att ta en paus från kampanjen när tillfällen ges lite längre fram i spelet för att njuta av världen. Det kanske inte är den friaste du besökt, men den är fin att se på och jag ångrar lite att jag inte tog mig tiden att ta en liten längre promenad i den täta djungeln. Kanske skjuta en babian eller två.

Prestandamässigt kan man tycka att mitt gamla GTX 970-kort borde svettats mer konstant än det faktiskt gör. Men i början ger det förvånansvärt fint flyt, trots de näst högsta inställningarna i 1080p-upplösning. Men en bit in börjar bilden frysa och fps:en sjunker för minsta lilla händelse. Med detta sagt är det ett gammalt grafikkort jag har, och day one-patchen kommer först på… *trummvirvel* releasedagen. När jag drar ner inställningarna till “normal”, försvinner nästan alla fps-tapp och kvar blir endast några korta frysningar.

"Jag älskar att dra en välplacerad pil i nyllet på en menings-motståndare"

Med allt detta sagt går det inte att neka till att Lara Crofts senaste äventyr har existensberättigande. Det är gameplaymässigt väldigt behagligt, och tillsammans med den vackraste grafik jag sett på ett bra tag gör det att jag till viss del kan förlåta mycket av det som saknas, framförallt i form av berättande och platta karaktärer. Jag älskar att dra en välplacerad pil i nyllet på en meningsmotståndare eller att från ett buskage lönnmörda fiendens specialtrupper (som för övrigt ser ut som danska frømandskorpset). Det kanske inte är nyskapande, men de har verkligen fått till striderna – om vi bortser från den sista bossfighten.

Eidos Montreal har skapat en fantastiskt vacker värld som jag gärna återvänder till och vill ha mer av, men jag kan inte se bortom bristen på en habil berättelse och karaktärer som på något sätt påverkar mig. Ska man göra ett allvarligt spel utan humor måste man erbjuda mer än bra gameplay och vacker grafik. Det finns dock ingen tvekan om att de har något att bygga på här och jag hoppas de till nästa del väljer att lägga mer krut på nyskapande och mindre på det andra. Lara Croft förtjänar, kanske mer än någon annan, en riktigt stark resa. Om inte annat gör vi spelare och fans det.

Shadow of the Tomb Raider
3
Bra
+
Vrålsnygg grafik
+
Bra längd och möjligheter att utforska
+
Det finns babianer
-
Storyn är gjord några gånger nu
-
Krystade mellansekvenser med platta karaktärer
-
Repetitivt
Det här betyder betygen på FZ
Nu har jag kört igenom storyn och gjort det mesta i spelet och får nog säga jag tycker det här är bland de bättre spelen jag kört iår. Det här kändes mer som de gamla tomb raider spelen där tyngd lagts mer på tombs igen. Sure storyn var kanske inte så... 05/11 Absolut! Det ligger först i backloggen efter Dragon Quest :-) 23/09 Återkom gärna när du spelat :) Vill gärna veta vad folk tycker, särskilt om de inte håller med. 23/09 Jag spelade precis klart spelet på det absolut svåraste i alla kategorier. Och jag ger fan spelet 10/10. Bästa jag spelat på länge. Tomb Raider 2013 var riktigt nice. Rise of the Tomb Raider var sisådär. Shadow of the Tomb Raider var fan grymt. Jag har... 21/09 Läst att just 4K skalar väldigt dåligt gällande inställningar osv, lägre upplösningar däremot gör det bättre. RotTR skalade bättre med inställningar och jag lyckades till sist få det att flyta nästan perfekt i 4K/60fps. 20/09 Efter att ha spelat ca halva spelet (uppskattningsvis) måste jag säga att jag är riktigt nöjd, mindre fokus på skjutande o dödande, tycker än så länge spelvärlden är smartare uppbyggd än i de tidigare två spelen. På minussidan måste jag nog dock gnälla... 19/09 Känns som det stämmer utifrån vad man sett och läst. Men det beror väl samtidigt på inställningarna. Om man inte trycker upp AA i den absoluta toppen så torde man kanske komma undan. 19/09 Kanonbra läsning! Nu e re lara bara och lägga croft på ryggsäcken :) #ryggsäck Skämt åsido, av vad jag har sett så tycker jag inte spelet verkar vara en besvikelse. Kanske beror på att jag kanske mer uppskattar utforskande än konstant action. Utan att... 19/09 Är riktigt taggad på detta liret då jag lägger detta några steg före uncharted som jag tycker är liiite väl för mycket hyllat. Gillar gameplayet starkt i tomb raider och önskar att man kunde lira det nu, men där är så sjukt mycket spel nu så de får avva... 18/09 Förstår jag rätt att detta inte är sett spel man kan spela i 4K, ens med ett 1080Ti (såvida man inte vill spela i 30fps)? 17/09
Skicka en rättelse