FZ:s Erik Cedervall hittar både bra och dåligt i Biowares loot-shooter.

Jag landar heroiskt med en knytnäve i marken och tittar ut över spelvärlden som Bioware har byggt upp. Den erbjuder allt från snårig terräng med vattenfall att kliva in i och klippor att dyka ut från. Om spelet enbart bestod av passivt flygande skulle jag säkert kunna lägga ett tiotal timmar på det. Men som tur är finns det mer.

Anthem är på många sätt en typisk loot-shooter med en bekant uppdragsstruktur där du bit för bit förbättrar din karaktär med ny loot. Världen är heller inte helt öppen och du är begränsad till de uppdrag du valt. Du kan visserligen ge dig ut i Freeplay där du ställs inför miniuppdrag, men de är begränsade till en viss zon. Storleksmässigt är det tillräckligt för stunden, men det kan såklart ändras på.

Välj en javelin som passar din spelstil.

Utseende och annat kan ändras.

Det finns just nu fyra javelins att välja mellan. Dessa är Iron Man-liknande rustningar med olika förmågor som du kan anpassa med allt från färger till material. Ranger javelin är lite av allt och kan både ta en del stryk och göra skada. Colossus är en Ranger på steroider och förlorar lite i rörlighet men har mer liv. Storm är spelets magiker med lite mindre liv men som gör mycket skada. Sist har vi Interceptor, en snabb och lätt javelin som slåss med knivar. Du låser även kontinuerligt upp fler valfria javelins under spelets gång, den sista vid level 26.

"Upplägget kommer inte förvåna dig som spelat Destiny eller Warframe"

Upplägget kommer inte förvåna dig som spelat Destiny eller Warframe, men på samma gång känns Anthem nytt. Mycket tack vare hur dynamiska och levande striderna känns. Att i realtid göra en manöver i luften för att undvika att bli skjuten känns storslaget och är en konstant gåshudsframkallare. Mus- och tangentbordskontrollerna för både flygande och simmande har förbättrats avsevärt från demoversionen, även om jag personligen föredrar att spela med en Xbox-kontroll.

När det kommer till storyn finns det spår av det DNA som Bioware har blivit kända för. Förväntar du dig däremot att ha lika många vägval som i Dragon Age eller Mass Effect måste jag göra dig besviken. Anthem erbjuder visserligen en imponerande presentation, men det är fortfarande först och främst en loot-shooter.

Spelet öppnar med att jag som frilansande gröngöling ska ge mig in i stor storm framkallad av spelets huvudfigur Anthem of Creation. En magisk och okontrollerbar kraft som kan föra med sig förstörelse i form av enorma kataklysmiska event. Men det finns tecken på att kraften har kunnat utnyttjas, mer specifikt av de gudalika “Shapers” som skapade världen vi idag flyger runt i. Det i sin tur blir en källa till konflikt då de onda krafterna vid namn Dominion vill lägga vantarna på kraften.

Storypresentationen känns både imponerande och finslipad. På många sätt är Anthem antitesen till Mass Effect Andromedas katastrofala lipsync; det har beundransvärda uttryck som fångar upp allt från ögonryckningar till subtila gester. Innehållsmässigt är jag efter mina första timmar i spelet ännu inte övertygad. Dialog finns i massor, men jag känner ett ointresse när jag redan nu vet att det i slutändan inte kommer betyda något.

Vackert är det, och läppsynken funkar bättre än i Andromeda.

Det finns däremot en del grejer som stör. UI:t är fortfarande katastrofalt dåligt och så tydligt konsolanpassat att utvecklarna till och med snodde designen från dem tidiga Xbox 360. Varför man nu gör något sådant är helt bortom mig. Laddningsskärmarna är fortfarande där, de är visserligen inte lika illa som i demot men faktum att man måste ladda mellan menyer blir jag helt tokig på.

"UI:t är fortfarande katastrofalt dåligt"

Trots att striderna är episka kan de ibland bli lite väl kaotiska. Särskilt för mig som spelar klassen Interceptor där jag ibland kan bli one-hittad från ingenstans medan jag står och knivar någon. Det är något man kanske lär sig över tid, men just nu är det svårt att veta vad och när något kommer döda en. De sociala funktionerna känns fortfarande begränsade, jag har inte hunnit utforska dessa helt men avsaknaden av ett guild är något jag vet jag kommer störa mig på. Utvecklarna har visserligen sagt att det är något som kommer. Det finns även en social hub där du kan träffa andra spelare, men syftet med denna känns i nuläget högst oklar.

Men överlag är första intrycken positiva. Just nu ser jag inga problem alls att spendera otaliga timmar i Anthems värld, förutsatt att endgame blir bra. Även löftet att alla framtida uppdateringar och expansioner kommer vara gratis är något som får mig att vilja stanna. Det finns visserligen en hel meny tillägnad mikrotransaktioner, men de är enbart kosmetiska och är något man tyvärr får räkna med i dagens spel, även om du betalar fullpris.

Fotnot: pc-versionen testad. Vi kommer lägga många fler timmar på Anthem innan vi sätter ett betyg – inom en vecka eller två, hoppas vi.

Skulle säga alla spel med levels och svårighetsgrader. Men, det stämmer ändå det han säger - spelet saknar mekaniskt djup och det hade varit kul att se andra legendary fiender än herr sköld och doktor bubbla. Lite besviken på att det inte är mer pussel... 19/02 Just gonna leave this glorious man and his bikini here https://i.redd.it/y8nrcybrqgh21.jpg 19/02 Day One Update 22 Februari (Då spelet officiellt släpps) Improved loading times Fixed many infinite loading screens Fixed some camera issues during cutscenes Sedan är spelet en looter shooter. Målet är att farma bättre gear. Gillar man inte det kan man... 19/02 Inte för att försvara Anthem, men detta är ju inte specifikt för just detta spel. Känns som det är så i alla loot-shooters någonsin, även Diablo och liknande spel. 19/02 Välgjort är väl ändå att ta i? Spelet är roligt med en kompis men har inget djup över huvud taget. Alla svårighetsgrader är artificiella svårighetsgrader som bara buffar monsters skada och HP utan att ge något mer intressant när det kommer till boss mec... 19/02 Jag förstår att du bara vill trolla, men har du några egna åsikter överhuvudtaget? Alla spel har brister. Man spelar spel för de bra bitarna man gillar, snarare än att inte spela spel på grund av dess brister man inte gillar. Laddtiderna är inte så farl... 19/02 Välgjort spel? lol Ni har väldigt låga krav ser jag. Enbart alla laddskärmarna och dess laddtider gör spelet till ett skämt. Ni är ju orsaken till varför företag som EA släpper ofärdiga produkter. Helt blinda för alla brister som finns i spelen. Nä, in... 18/02 Då var mina 10 h på game pass på Xbox one slut. Men jag kommer nog hoppa på Origin Pass och testa på PC. Visst, spelet är inte perfekt...men kul nog för mig personligen att lira någon månad eller två. Mina kompisar kör på PC också, och allt blir ju roli... 18/02 Kul skämt. Jag njuter till ett välgjort spel medan du brinner av till en Youtube video. 18/02 Kan så vara :) Men självklart ska man spela på det viset som passar sig bäst! :) 18/02