Health-barens fiende nummer ett.

Beskrivningen "sidscrollande 2D-spel med pixelgrafik" får troligen de allra flesta att vända blicken åt ett annat håll år 2019. Även om vi fått några riktiga guldkorn i genren på senare tid, däribland det utmärkta Dead Cells, finns det också många spel som bara försökt haka på trenden utan någon större framgång. Katana Zero hör lyckligtvis inte till den kategorin.

"Katana Zero är ett av få där liknelsen faktiskt känns rättfärdigad"

Det kan bäst beskrivas som ett Hotline Miami i sidscrollande 2D. Många spel har jämförts med Dennatons 80-talsblodbad sedan den släpptes 2012, men Katana Zero är ett av få där liknelsen faktiskt känns rättfärdigad. De mest uppenbara likheterna är ultravåldet, en handling med inslag av droger, en huvudkaraktär som utför mord av anledningar som inte alltid är helt tydliga och ett elektroniskt soundtrack.

Katana Zero lyckas också fånga det som gjorde Hotline Miami riktigt bra, nämligen de små detaljerna. Sättet skärmen skakar till och tiden verkar stanna upp en halv sekund varje gång du dödar en fiende. Den kännbara tyngden av dörrar som sparkas upp och hagelgevär som avfyras. Precis som i förlagan gör det att det sällan blir tråkigt att döda, oavsett hur många gånger du måste spela om en nivå.

För omspelningar krävs, men svårighetsgraden är en del av det som gör denna typ av spel underhållande. De första försöken blir ofta något misslyckade, men ganska snabbt byggs en mental bild av nivån upp i huvudet och när allt väl klickar blir det som ett väloljat maskineri.

Subtilt.

Man undrar lite försiktigt hur det här hade tagits emot på 80-talet.

Det påminner lite om Sekiro, där du efter ett antal dödsfall vet exakt var varje fiende är, vart du ska rulla och hoppa, och allt går på någon slags automatik. När du väl klarat nivån spelas din vinnande strategi upp i form av en film från en övervakningskamera och det är väldigt tillfredsställande att se allt redovisas i realtid.

"Precis som i Hotline Miami är det one shot, one kill"

Då du spelar som kombinerad samuraj och lönnmördare utförs allt våld med ett svärd, och precis som i Hotline Miami är det "one shot, one kill" som gäller både för dig och fienderna. Det innebär att en glasflaska är lika dödlig som ett pistolskott, vilket öppnar för kreativa metoder för att döda motståndarna.

Huvudkaraktären har också möjligheten att sakta ned tiden på beställning, något som är oerhört användbart i stridens hetta. Det är exempelvis möjligt att bromsa klockan och med ett vältajmat slag med svärdet skicka tillbaka fiendens pistolskott och döda denna.

Det hela förklaras i spelets handling genom drogen Chronos, som huvudkaraktären får av sin terapeut för att motverka sin posttraumatiska stress från ett tidigare krig. Samma terapeut skickar även ut dig på uppdrag för att mörda utvalda personer. Det är inte särskilt svårt att gissa att det finns mer att nysta i här och det blir snabbt tydligt att alla inte är vad de utger sig för att vara.

V är en av spelets mer... färgstarka karaktärer.

Handlingen når aldrig samma nivåer som spelets actionfyllda gameplay, men tack vare ett unikt dialogsystem och flera oväntade vändningar är den långtifrån tråkig. Du stöter också på flera skruvade karaktärer, varav en av de bästa är en psykotisk ryss med namnet V. Han står också för några av spelets mest brutala scener, med tortyr som ibland blir smått obehagligt att titta på, trots den grovhuggna pixelgrafiken.

"Man lämnas med fler frågor än svar när eftertexterna rullar"

Med en längd på cirka fem timmar känns Katana Zero varken för långt eller för kort, men handlingen upplevs som aningen korthuggen och man lämnas med fler frågor än svar när eftertexterna rullar. Det är uppenbart att det finns planer på en uppföljare, men man känner sig lite snuvad på ett riktigt avslut vilket drar ner helhetsintrycket något.

Fram till den punkten bjuder det dock på utmanande gameplay tillsammans med varierade miljöer och många unika grepp som får det att sticka ut i genren. Och bara det räcker väldigt långt.

Fotnot: Katana Zero finns tillgängligt på PC och Nintendo Switch. Testat på PC.

Katana Zero
3
Bra
+
Svårt men belönande
+
Musiken
+
Vacker pixelgrafik
+
Intressant handling...
-
... som tyvärr känns oavslutad
-
Vissa nivåer är lite för långa
Det här betyder betygen på FZ
Skicka en rättelse