Stilfullt svenskt ultravåld lever inte upp till potentialen.

Sedan Hotline Miami släpptes år 2012 har blod, ultravåld och udda speltitlar blivit något av ett signum för utgivaren Devolver Digital. Bara under det senaste året har de stått bakom spel som Ape Out och Katana Zero, som stämmer in på samtliga av ovanstående kriterier. Samma sak gäller svenskutvecklade My Friend Pedro.

"Döda fiender och se så cool ut som möjligt när du gör det"

Spelet går ut på en simpel premiss – döda fiender och se så cool ut som möjligt när du gör det. Du uppmanas också vara kreativ med dina mord, då mer variation ger mer poäng och ett högre betyg i slutet av nivån. När allting väl “klickar” och du lyckas sy ihop sparkar, hopp och pistolskott som studsar på stekpannor till en enda mjuk (nåja) dödsbalett är My Friend Pedro som allra bäst.

"Döda med stil" är ingen dum spelidé.

Det här är är något utvecklaren är fullt medveten om och du får mycket hjälp för att mördandet ska se så bra ut som möjligt. När som helst kan du sakta ned tiden för att lättare ducka skott, eller bara för att du vill flyga ut genom ett fönster och se glaset krossas i slow motion samtidigt som du skjuter två ovetande skurkar i huvudet. I slutet av varje nivå får du se din mest imponerande prestation igen och självklart kan den sparas som en animerad GIF för att beskåda om och om igen.

Nyhetens behag lägger sig dock ganska snabbt och ungefär halvvägs igenom spelet börjar variationsbristen krypa sig på och idéerna börjar sina. Visst, du får en ständig ström av nya vapen och fräscha miljöer med nya sätt att döda, som fönster, zip-linor, skateboards och metallytor som pistolskotten kan studsa mot, men det räcker inte.

Grunden är ändå densamma och det finns inte tillräckligt mycket djup för att lyfta upplevelsen till de där riktigt höga nivåerna. Därmed inte sagt att spelet blir tråkigt, men man är ändå ganska färdig med konceptet när de cirka 40 nivåerna är över. För de som skulle vara sugna på mer när det är slut finns det också mycket potential för omspelningar, med flera svårighetsgrader för extra utmaning och möjlighet till högre poäng.

Något som dock blir tråkigt och snudd på tröttsamt är dialogen och den humor spelet ständigt försöker sig på. Huvudkaraktären är en anonym och maskerad mördare som aldrig säger ett ord, utan det är istället en talande banan vid namn Pedro som står för lustigheterna. Han kommer med tips lite då och då och berättar också handlingen. Vilken är precis så tunn som man kan förvänta sig när allt du behöver veta är att du ska gå framåt och döda allt du ser.

Pedros dialog försöker vara rolig, men lyckas väldigt sällan med det. Det går inte att skaka av sig känslan av utvecklarna verkligen försöker tvinga fram humor, men ofta misslyckas man fatalt.

"My Friend Pedro blir aldrig så bra som det ser ut i videoklipp"

Det mest talande exemplet är när man kommer till en kloaknivå vars invånare består av “professionella gamers”. Självklart består all deras dialog av förkortningar och leet speak, med sånt som “ZOMG”, “lol n00b” och “OMG lag” och resultatet blir så pinsamt att man inte kan göra annat än ta sig för pannan och hoppas att det snart är över.

Outnyttjad potential är en genomgående känsla. My Friend Pedro blir aldrig så bra som det ser ut i videoklipp på grund av att det faller på målsnöret i så många avseenden. Kontrollerna känns inte så tighta som de borde vara, musiken växlar mellan bra, anonym och tråkig, och flera av de senare nivåerna känns mest som utfyllnad.

Det blir extra tydligt när man måste stanna upp och hoppa mellan plattformar eller skjuta på spakar för att öppna dörrar. Det blir ett abrupt stopp i det tempo som spelet annars uppmuntrar till och bristerna blir allt mer uppenbara när det inte finns några fiender på skärmen att skjuta på.

Men mellan dessa delar bjuder din vän Pedro på sekvenser som att i slow motion glida ner för ett rep med ett vapen i varje hand och med armarna utsträckta skjuta fiender på båda sidor om dig. Sekvenser som dessa kan bäst beskrivas som ren och skär spelglädje, men tyvärr är de för få och avståndet mellan dem alldeles för långt.

Fotnot: Pc-versionen testad. My Friend Pedro är släppt till Windows och Switch.

My Friend Pedro
3
Bra
+
Döda och se cool ut på samma gång
+
Stort omspelningsvärde
+
Poängsystemet uppmuntrar till kreativitet
-
Humorn faller platt
-
Plattformandet
Det här betyder betygen på FZ
Instämmer. Kämpar med vad jag tror är den sista delen så jag kan skriva av det för Community Summer Challenge. 15/07 "Grunden är ändå densamma och det finns inte tillräckligt mycket djup för att lyfta upplevelsen till de där riktigt höga nivåerna." Exakt så känner jag. Det tar aldrig riktigt fart. Blir repetitivt väldigt fort. Har svårt att se att jag öht kommer ta... 15/07 Nu är jag lite sen till festen men jag vill bara passa på att påminna alla om hur recensioner ALDRIG kan per definition vara objektiva. Visst, man kan säga att FZ/IGN osv gav ett spel X i betyg men det är alltid en person med smak och preferenser osv.... 13/07 Jag tror man är ute på väldigt tunn is om man börjar bedöma spel olika beroende på om det är en stortitel eller inte, givetvis kan man förvänta sig mer av ett aaa-spel än en indieutvecklares första spel men de borde ju fortfarande recenseras efter samma... 02/07 Tycker 3 var ett bra betyg för det här spelet. Det började bra, blev riktigt kul men sista banorna var jag bara trött på spelet. För mycket precisions plattform utan att kontrollerna hängde med blev riktigt irriterande. Spelet började på en 4:a och slut... 02/07 Texten hade varit likadan oavsett vilken betygsskala vi använt. 3 av 5 betyder "Bra" hos oss, alltså ett betyg mitt emellan "Bäst!" och "Sämst!" (se definitionerna (/info/spelbetyg)). Om vi direktöversatte till 10-skalan skulle det bli 5 eller 6, men i... 28/06 Borde öka betyg(systemet) till 10 istället. Känns rätt fjantigt att plompa på småsaker i indie spel. Pedro gör någonting som inget spel gjort tidigare ++ innovation det har bra känsla och flow ++spelglädje och musiken är riktigt cool. Diggar det verklig... 28/06 Har kört fem sex banor, får aldrig bättre än C. Kul med knepigt att göra saker snyggt! 27/06 Men han avfärdar ju inte den som "objektivt dålig"? Läser ni inte vad han skriver? 25/06 Han skriver inte att radiomusik är mindre seriöst. Han skriver inte ens att något är mindre seriöst. Däremot påpekar han att den stora massan inte alltid har "rätt" eller är bra att gå efter. Detta då man kan missa mycket. 25/06
Skicka en rättelse