Glöm Flatout – det här är 10-talets roligaste hillbilly-racer.

Äntligen! Äntligen kommer Wreckfest till konsol. Bugbear släppte ju sin utmärkta hillbilly-racer på Steam förra sommaren, och efter bara en försening får vi nu chans att kaosa och knöla plåt i denna Flatout-kusin också på PS4 och Xbox One.

"Efter bara en försening får vi nu chans att kaosa och knöla plåt i denna Flatout-kusin"

Konsolversionen har ett par nya banor, utmaningar och bilar, en lätt omstrukturerad karriär och lite andra småsaker (nyheterna patchas in i pc-versionen på releasedagen), men i stort är det samma spel. Därför berör den här texten främst hur det funkar på konsol – läs också pc-recensionen om du inte redan gjort det.

Efter ett år med Wreckfest på pc är det svårt att undgå den lägre frameraten och upplösningen. Det funkar okej, men det blir kladdigt på håll och däckröken ser inte alldeles bra ut. Som alla bilspel hade det mått bra av 60 stabila bilder per sekund. Fast Bugbear lär behöva mer resurser för att fixa samma flyt som i Forza Motorsport och Gran Turismo. Vi får fortsätta hoppas att nästa konsolgeneration har muskler nog för det.

Eftersom jag spelar på flera olika maskiner saknar jag molnlagring - det finns varken på konsolerna eller i Steam-versionen, och därför har jag nu fem karriärer igång. Smalt bekymmer kanske, men onödigt när lösningen – knyt saves till kontot – ligger så nära. Ett annat, större, bekymmer är att spelet hängt sig ett par gånger, men det fixas förhoppningsvis snabbt.

Med det sagt har jag gnällt färdigt på konsol-Wreckfest. Givet utvecklarens och konsolernas resurser gör spelet godkänt ifrån sig tekniskt, och strålande i fråga om underhållning – bättre än på urpremiären, faktiskt. Det ska vi tacka de få men förträffliga nya banorna för. Bäst är en utvecklad variant av de 8-formade kringlorna, de där banorna där alla lopp som är långa nog slutar i kaos när bilarna möts i korsningen. Nyversionen har försetts med låga hopp innan korsningarna, så skickliga förare kan ta sig över eller under mötande trafik. I en annan sektion leder ena vägen till en loop, det andra valet är längre men kan gå snabbare om du fixar hårnålen.

"Wreckfest – är det ett nytt Flatout eller..?"
Nej, Wreckfest är inte Flatout. Men det har samma utvecklare – finska Bugbear – och likheterna finns där: kaosig, folkrace-doftande tokracing, kört med bilar inspierade av både det europeiska och amerikanska 70-talet.

Körkänslan är verklighetsnära, fast utan att vara sim-seriös och handkontroll funkar bra (men ratt bättre). Ingen nitro, inga förare som flyger ur framrutan, däremot har bilarna avancerade skademodeller och tar, om du skruvar upp skadeeffekten, rejält med stryk vid krascher och blir till slut okörbara. En kusin till Bugbears tidigare racinglir, eller ett barn till Flatout och Rally Trophy.

"Två ton 70-talsjänkare flyger tätt, tätt över taket"

Jag väljer loopen men blir påkörd strax innan, tappar fart... Vägen blir en vägg, varvtalet krymper mot tresiffrigt och jag spänner ryggen i väntan på smällen. Andra gånger har jag sett bilen framför falla mot marken, och sekunderna senare blåst förbi vraket med ett hånleende. Det är en smart bana som låter skickliga förare styra undan kringelbanornas slumpmoment, samtidigt som den är minst lika stökig. Adrenalinet rusar när jag som etta kryper in under hoppet och förnimmer när två ton 70-talsjänkare flyger tätt, tätt över taket.

I mitt tycke är nytänkande banor exakt vad Wreckfest behöver, för alla de där vanliga racingbanorna blev lite enformiga. Lopp med soffbilar, gräsklippare och skolbussar är kanske kul för stunden, men alla dagar i veckan hade jag bytt knasigheterna mot split-screen, vilket alltså varken finns på konsol eller pc. Inget ont om multiplayer, men hederlig gammal soffracing borde finnas i alla bilspel som inte kallar sig simulatorer.

Wreckfest är skamlöst underhållande hillbilly-racing med seriös körkänsla och passande prislapp (400 kronor till konsol). Det är ett paket som borde tilltala alla som gillar Bugbear, halvseriös körkänsla och arkadig kaos. Betyget då? Ja, precis som på pc vacklar det mellan 3 och 4, och återigen får den aggressiva AI:n, de fantasifulla banorna och den skamlösa underhållningen sista ordet.

Wreckfest – pc-recension

Fotnot: Spelat på PS4 Pro med Thrustmaster T-GT och Xbox One X. Släpps den 27 augusti.

Wreckfest
4
Mycket bra
+
Brutalt underhållande brutalunderhållning
+
Intrikata nya banor
+
Rätt prislapp på konsol
-
Buggigt
-
Ge split-screen!
Det här betyder betygen på FZ
Skicka en rättelse