När Pokémon på allvar intar Switch är det ömsom vanebildande, ömsom fuskbygge.

Pokémon är politik. Inför höstens Pokémon Sword och Shield har Nintendofenomenet fått sitt eget Brexit ("Dexit") då det stod klart att lejonparten av de hundratals näpna små bestarna inte skulle hänga med den här gången. Möjligheten att föra över sina gamla fickmonster från sitt pokédex slopades. Enter Dexit. Detta var illa nog för pokéfabriken, men det skulle komma mer.

Game Freak lyfte fram Switch och de resurser det skulle krävas för att animera över tusen pokémon, de nya inräknade, till de nya titlarna. Citatet "higher quality animations" naglade sig fast då Sword och Shield fick kritik för det visuella. Hashtaggen "GameFreakLie" fick fäste.

"Pokémon är politik"

I skrivande stund, efter att över 6 000 spelare tyckt till/recensionsbombat på Metacritic, snittar Pokémon Sword4,0 (av 10) medan Shield hamnar på 3,6. En för serien ovanlig sits.

Det är inte snyggast på Switch, men stämningen är bitvis oemotståndlig.

Grookey är en av tre starters, och våldsamt söt.

Wild area är ett pokéförösk att bli open world, och tyvärr ett ganska platt sådant.

Stora pokémon ska vara en stor nyhet, men känns mest som luftslott.

Du vet väl om att du måste fånga alla?

Det var nog inte detta Nintendo och Game Freak föreställde sig när den bärbara kolossen på riktigt (Let's Go-spelen var Pokémon "light" medan Sword och Shield tillhör kärnserien) skulle ta klivet från Game Boy och DS till ett stationärt format – även om Switchen såklart är flexibel.

Med tanke på den tsunami av beska droppar som sköljt över Sword och Shield är det nästan provocerande hur soligt och sorglöst det är. Sword (versionen jag har testat, skillnaderna sträcker sig till en rad exklusiva pokémon och pokégym) inleds i Galarregionens sydspets. Förutom att det är fullständigt orealistiskt att de brittiska öarna skulle bada i solsken märks UK-influenserna i stengärdsgårdar, de böljande kullarna och de viktorianska lantidyllerna.

Sword är i grunden ett högst traditionellt Pokémon. Som en ambitiös flicka/pojke vandrar du ut i världen med en naiv förhoppning om en dag bli den bästa tränaren av alla. I din väg finns dock åtta stycken pokégym utspridda från soliga södern till snöiga norr. Mellan städerna, som ofta är pluttiga men också är någon enstaka bolmande industribjässe, utmanas du av andra uppnosiga tränare och tassar runt i högt gräs för att fånga nya och exotiska pokémon.

I det nya gänget hittar vi Skwovet, ekorren som kan utvecklas till XXL-korre, fårskallen Wooloo som kan bli bocken Dubwool, och dumglada elekro-corgin Yamber. Galarversioner av klassiska pokémon som Meowth (nu med skägg) finns också. I likhet med Let's Go-spelen kan du se monstren tumla omkring i gräset, vilket både är urgulligt och en smidig gameplay-förbättring.

De traditionella bitarna är vad den här duon gör bäst. Det är bevisligen svårt att misslyckas med Pokémon-receptet, och även om det inledningsvis bjuds på allt för lite tuggmotstånd finns det något rysligt mysigt med de där turordningsbaserade bataljerna vi känner så väl.

"Problemen hittar vi i nyheterna"

Problemen hittar vi snarare i nyheterna. Där spelet borde ta i och glänsa är det som bäst "pokéj". Pokéjobben handlar i princip bara om att skicka ut en rad pokémon ett antal timmar för att tjäna in snabb xp. Magert. De haussade dynamix- och (senare) gigantamax-funktionerna, där pokémon växer till enorma jättar, visar att storleken definitivt inte räknas. Mer hälsa, starkare attacker, men oftast fuskbyggen.

Många saknar gamla pokémon, men de nya är inte sällan fantastiska.

Curry!

Du kan skicka ut din pokéarmé på olika jobb för att tjäna xp.

En bit in får du cykeln, som kan uppgraderas en smula.

Stora pokémon kräver stora pokébollar.

Du kan campa och koka curry, men även om det är gulligt att titta på är det knappt värt besväret att veva runt med sleven i grytan då fördelarna snabbt rinner av en. Det vilda området som utgör en stor del av regionens centrum är ganska sömnigt. Visserligen regnar, blåser och snöar det här men geografin är plågsamt platt och inte det storslagna jag drömt om. Det som skulle vara ett open world-segment känns mest ihåligt.

"En besvikelse, om än en värmande sådan"

Ojämnheten går igen i det grafiska. Det finns charmiga hålor, som Postwik, men också interiörer som i princip copy-pastats och grottor tomma på detaljer. De nya fickbestarna ser å andra sidan strålande ut, även om det finns få "higher quality anomations".

Jag upprörs föga av kontroverserna och är ärligt talat mer sugen på att fånga alla nya monster snarare än att damma av de gamla. Jag kan dock förstå hardcore-tränarna och tycker pokédex-beslutet är konstigt. Det mest kontroversiella med Sword och Shield är dock att det inte är nästa steg för Pokémon. Spelen är "bara" bra och där det verkligen försöker trampa ny mark snubblar det. Så visst är det en besvikelse, om än en värmande sådan.

Skicka en rättelse
Pokemon har dock gått sakta nedåt under en lång tid. Sun & Moon som var det sista till 3DS var nog det dåligaste och mest handhållna vi fått någonsin. Vi får se vad som kommer härnäst. Diamond & Pearl-remake? Sword and Shield 2? Tredje-version av Sword... 28/11 Tycker nedan recension satte huvudet på spiken gällande exakt alla aspekter av spelet (både bra och dåligt men mest dåligt). 62PFkCrE2co 28/11 En anledning till att de tog bort massvis med Pokemon var för att Gamefreak ville att gameplay, helst i PVP, skulle vara mer balanserad. Det fanns så otroligt många Pokemon, och attacker att det var svårt att balansera, vilket är förståeligt. Tyvärr lös... 21/11 Mer balanserat än vad? Du har ju inte spelat något Pokémon med alla tidigare + de nya. Hur vet du att det inte vara balansproblem med den uppsättningen? Sen att det finns spår av Pokémons som inte är med i spelet är väl inget konstigt? Arbetsmaterial... 21/11 Det har ju dock inte blivit någon förbättring, såvida du inte menar att man gör rätt genom att bara ta bort Pokemon. I slutändan så är inte spelet mer balanserat ändå precis som de ville påstå. Jo det får vi hoppas. 21/11 Balansering är en skälig orsak till att rensa upp. De har sett till så att det finns Pokémon från varje generation kvar för att tillfredsställa så många som möjligt samt lagt till nya. Sword & Shield är långt ifrån det perfekta spelet som löser alla pro... 21/11 Och det är ju precis det som är problemet. När allt redan är "färdigt" , varför finns de inte med i spelet? Det vet ju inga andra än de som är inblandade tyvärr. 21/11 De har aldrig sagt att de övergav häften av alla Pokémon för att ge oss snyggare modeller. Allt de har sagt att de måste göra om en del modeller för att göra dem mer redo för HD-upplösning. Allt är ett enda stort fall av lost in translation a la Google... 21/11 Det är absolut inte ett perfekt spel, men kritiken känns helt sjukt överdriven. Speglar det usla debatt- och samhällsklimatet på ett ypperligt sätt. 0/10 eller 10/10 är de enda alternativen. Dexit är bland det löjligaste jag varit med om i mitt vuxna... 21/11 Tyvärr vet dem flesta att det är bullshit. De påstår att de vill balansera och ha det lättare med att ge oss finare modeller och bättre animationer, men vi får inget av dem. Alla modeller är samma som finns till 3DS-spelen fast i högre upplösning. Dessa... 21/11