Codemasters polerar sin redan vackra racingjuvel.

Förbannade covid-19! Nästan allt och alla har drabbats av pandemin. Så också årets Formel 1-säsong, som dessutom firar 70 år. Istället för premiär i Australien i mars dröjde det ända till den 5 juli innan säsongen sparkade igång på österrikiska Red Bull Ring. Men det blir en krympt säsong där bara åtta lopp är spikade. Om fler tillkommer är fortfarande oklart.

Jag är ingen vän av årliga upprepningar, men på grund av krånglet ovan känns det skönt att spelet F1 2020 är precis det förväntade. Alltså, en tolkning av hur F1-säsongen var tänkt att fungera, fullmatat med alla tävlingar och en del annat trevligt. Dessutom är spelet bra mycket mer än så.

Det du säger till journalisten påverkar omgivningens bild av dig. Värt att tänka på inför framtida kontraktsförslag.

I grund och botten är det samma spel som varje år, där du avverkar hela eller delar av F1-säsongerna. I karriären kan du hoppa direkt in i årets säsong, antingen fullstor med alla lopp eller två krympta versioner på 16 eller 10 race. En full säsong kräver en hel del tid, så det är välkommet. Trist nog får du inte välja vilka banor som ska vara med, det har utvecklarna spikat. Folk med tid och tålamod kan ge sig på en 10-årig karriär, och om de vill börja i Formel 2-ligan och jobba sig uppåt. Vid release är det 2019 års F2-säsong som gäller, men 2020 kommer patchas in senare.

"Ett racingspel som är starkt också på det strategiska planet"

Nytt för i år är att du kan bygga ett helt nytt F1-team från grunden och tävla mot de tio ordinarie stallen. Det är en utökning av de redan rätt många strategi/management-inslagen i karriärläget: du skapar förare, layout, motor med mera, jagar sponsorer, hyr medförare, hanterar ekonomi, utveckling och journalister för att nå ända längst upp på toppen. De här inslagen har blivit allt bättre med åren, och i kombination med det vanliga stallslitet med däck, underhåll, motorer och annat har Codemasters nu ett racingspel som är starkt också på det strategiska planet.

Det bästa är att du kan skippa allt det här kringjobbet om du bara vill köra – snickra ihop en egen säsong med de lopp och de förutsättningar du vill, och strunta helt allt vad management heter. Omvänt kan du låta datorn simulera stora delar av tävlingshelgerna, inklusive loppen, men då försvinner ju lite av poängen – det är ju ett bilspel. Men det gör att du slipper tråka dig igenom trånga gator i sydeuropeiska furstendömen, om du liksom jag är allergisk mot såna.

"I år har ni också goda chanser att bråka framför samma skärm - split-screen är tillbaka"

På asfalten känns F1 2020 lika bra som de senaste delarna: en fin balansgång mellan tillgängligt och utmanande, med bra AI-motståndare och gott om möjligheter att justera svårighetsgraden. De senaste årens bilar har brutal downforce, och man förvånas hela tiden över hur däcken lyckas få ner alla hästkrafter i marken. Det blir extra tydligt när du byter till F2 eller någon av de äldre bilarna från 80- till 00-talen. Det var helt annan körning då, ofantligt mycket enklare att tappa greppet och göra skrot av kärran. Dagens bilar är inte enkla att köra, men mycket mer förlåtande. Men den tankekraft du sparar på att inte behöva vakta bakänden när du lämnar en kurva, lägger du istället på att använda DRS (minskat luftmotstånd) och Overdrive, två funktioner som ökar farten temporärt. Använder du dem smart kan de knuffa dig uppåt i resultatlistan.

Att så olika körstilar finns att välja bland är en styrka hos F1 2020, om du sen hamnar i bråk med vännerna om vad ni ska köra ska inte Codemasters hållas ansvariga för. I år har ni också goda chanser att bråka framför samma skärm - split-screen är tillbaka efter ett par års frånvaro. Och om ni är ojämna finns ett snäll-läge som gör bilarna betydligt enklare att hantera. Ett bra sätt att jämna ut knöliga odds. Eftersom jag spelat innan release har multiplayer-servrarna varit snålt befolkade, och jag har bara kunnat köra något lopp. Men det är en blandning racinghelger med träning, kval och lopp som utvecklarna sköter, möjlighet att skapa och delta i egenskapade ligor, rankade och orankade race, och LAN-lopp ni själva fixar med de bilsorter, banor och regler ni vill.

Split-screen återvänder.

Codemasters har på senare år tightat till sin F1-serie allt mer och 2020 års upplaga känns som en av de starkaste delarna hittills. De lyckas med bedriften att fylla ett koncept som i grund och botten helt saknar nyhetens behag med kul och meningsfullt innehåll, som du dessutom inte måste ta del av om du inte vill. Allt är inte perfekt: det går inte att navigera menyerna med mus, en publikljudslinga loopas efter typ tre sekunder, och fler och äldre retrobilar hade varit kul. Men 2020 års snabbaste fortkörare är urstark. Och just i år är det mer välkommen än någonsin.

Fotnot: pc-versionen testad med Thrustmaster T300-ratt, Intel Core I5-8600K, Geforce RTX 2080 Super, 16 GB RAM. F1 2020 släpps till pc, PS4, Xbox One och Stadia den 10/7.

F1 2020
4
Mycket bra
+
Riktigt stabil F1-racing
+
Massor av frivillig management
+
Split-screen
+
Bra blandning av bilar
-
80- och 90-talsbilarna börjar bli uttjatade
-
Stökiga menyer
Det här betyder betygen på FZ
Skicka en rättelse