Trots en skumpig resa gör hjältarna bra ifrån sig.

Superhjältar från Marvel är populärare än någonsin och efter många års utveckling är det äntligen dags att ge sig i kast med Marvel's Avengers! Dags att ta reda på om Crystal Dynamics gjort en värdig hyllning till Tony Stark och hans polare.

"En värdig hyllning till Tony Stark och hans polare"

Kampanjen inleds med att jag får valla runt en ung, övertaggad Kamala Khan, eller Ms Marvel, som jazzar omkring på A-Day, hyllningseventet för Avengers, i San Francisco. Dagen slutar i total katastrof efter ett terrorangrepp av en välbekant superskurk. Historien fortsätter cirka fem år senare där Kamala behöver återförena ett splittrat Avengers som är tagna efter händelserna på A-day. Storyn är välskriven och det hjälper att spelbranschens röstmässiga tungviktare Troy Baker och Nolan North levererar bra och trovärdig dialog. Kamala kan stundtals vara lite tjatig med sitt konstanta fangirlande över att träffa superhjältar, men det ebbar ut skapligt fort. Som tur är.

Det börjar lugnt...

... men blir snart...

... olugnt.

Nya spelbara karaktärer låses upp genom att spela kampanjen och utöver Ms Marvel får jag tillgång till bland andra Hulken och Iron Man. Efter drygt tio timmar är kampanjen över, även om det finns karaktärsspecifika sidouppdrag kvar att göra. Kampanjen börjar lite trevande, men slutar riktigt bra. Den är underhållande, håller bra klass och bjuder på både variation och några överraskningar. Alla karaktärer känns bra representerade och har sina egna förmågor som låses upp via ett relativt omfattande skill tree. Under kampanjens gång möter jag även factions, min helicarrier-bas som utgör hela spelets hub, jag lär mig hur loot-systemet fungerar med mera. För när eftertexterna har rullat färdigt är det dags ta sig an… The Avengers Initiative. Där får hjältarna svar på vad de ska göra när de är klara med att rädda världen. Nämligen rädda den lite till. Så klart!

"Låt oss först prata om den gröna elefanten i rummet"

Låt oss först prata om den gröna elefanten i rummet, vilket inte är Hulken. Marvel's Avengers är ett games as service-spel. Det råder inget tvivel om det. War Zone erbjuder uppdrag som Harm Room, träning i holografiska rum. Drop Zone, en form av kortare uppdrag. Iconic missions är uppdrag som expanderar storyn för varje avenger. Faction missions, ger mig faction rewards och XP för att köpa bättre gear hos varje faction. Ett upplägg vi känner från andra spel, till exempel Destiny. Det finns även Hives som är är en form av strongholds. Alla dessa olika uppdrag går att spela i co-op upp till fyra pers, eller solo med tre AI-kamrater. Eller två polare med två AI-kamrater. Du fattar. Random matchmaking erbjuds i många av uppdragen, men fungerar inte särskilt bra just nu. Om det är för högt tryck på servrarna eller en usel kod, vet jag inte.

Efter att ha spenderat några timmar i War Zone blir en sak tydlig: det går i samma fälla som många andra spel med liknande upplägg. Det blir repetitivt. Snarlika fiender, snarlika baser och uppläggen är snarlika, även om presentationen av dem varierar. Visst, jag är långt ifrån att maxa statsen på min Iron Man och frågan är om jag kommer att orka att lägga tiden för att få honom till max level. Och den andra frågan jag ställer mig: kommer jag orka att göra det med mer än en karaktär? Jag är inte helt övertygad. Samtidigt hamnar jag i situationer som handlar om en sak – bara ett uppdrag till. För det är trots allt kul att spela, även om jag placerar en handraket i knäskålen på en gulklädd soldat för 800:de gången.

Här kommer egentligen spelets stora problem, och efter fiaskot med Anthem är det förbryllande att en spelutvecklare återigen nästan trampar i samma fälla. Nämligen, loot-systemet är nästintill skräp. Buffsen är marginella, de ger ingen kosmetisk effekt, det resulterar i att jag använder mig av “auto equip” av bästa loot och muttrar över ett ogenomtänkt inventory management.

Marvel's Avengers är ett spel som pendlar mellan snyggt och helt okej. Det är en och en annan textur som inte vill ladda korrekt, spelet har buggat vid ett par tillfällen. Det kan även hicka till när det väldigt många fiender och explosioner på skärmen samtidigt och vissa animationer känns lite statiska.

Hulken, även känd som mannen med garderoben där bara byxorna är elastiska.

Mikrotransaktioner finns det gott om. Köp nya dräkter, emotes, animationer för takedowns och annat. Det går även att hitta dessa i spelet, till kostnaden av tid till grind. En stor del av utbudet i shopen är same same, but different, som fem olika färger på samma kritstrecksrandiga kostym för Hulken.

"Mikro-transaktioner finns det gott om"

Men jag har kul, och kommer fortsätta spela efter att denna recension är publicerad. Spelet har sina brister och jag tror att det är föremål för några rejäla omtag i vissa avdelningar och quality of life-uppdateringar längs vägen framåt.

Det finns ändå hopp om dess fortsatta existens, baserat på följande: Marvel har en massa superhjältar och en massa skurkar i sin repertoar. Redan i år kommer det en uppdatering med Hawkeye. Och Playstation-spelare får tillgång till Spiderman vid ett senare tillfälle. Om dessa uppdateringar rullar in hyfsat tätt och innehåller mer än bara en ny karaktär och ett uppdrag finns det definitivt potential för Marvel's Avengers att leva vidare.

Fotnot: Playstation 4-versionen testad.

Marvel's Avengers
3
Bra
+
Bra känsla i karaktärerna
+
Underhållande kampanj
+
Ambitionsnivån känns lovande
-
Ambitionsnivån kanske för hög
-
Stundtals styltiga animationer
-
En del buggar
Det här betyder betygen på FZ
Skicka en rättelse